SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Brigádnici električky povedú už v lete

Vysokoškoláčky zatiaľ električky nepovedú. Aj keď sa prihlásili, na brigádnicky kurz nakoniec nešli.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Kým pre väčšinu ľudí ostáva šoférovanie električky iba detským snom, prvá pätica študentov by mala do bratislavských ulíc vyraziť už v júli. Netradičná brigáda pre dopravný podnik síce oslovila desiatky mladých ľudí, no do zácviku sa ich dostalo len niekoľko.

Hodinovú mzdu majú brigádnici rovnakú ako vodič na plný úväzok, jeho priemerný mesačný plat je okolo 1100 eur. Ak študent prejde kurzom a skúškami, s brigádou môže začať už toto leto. Rozsah práce si určuje sám. Služby sú totiž variabilné, a preto sa dá brigáda zladiť aj so školskými povinnosťami.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesiace výcviku

 „Keďže sú s tým spojené aj náklady, študent sa zmluvou zaviaže k odpracovaniu určitého objemu práce,“ povedala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová. Dosiaľ na ponuku zareagovalo 82 študentov. Aj keď medzi nimi boli aj štyri vysokoškoláčky, na májový kurz nenastúpili.

V súčasnosti majú v podniku 49 vodičiek električiek, 14 žien sedáva za volantmi autobusov a jedna riadi trolejbus.

Keď kandidáti prejdú psychotestami a lekárskou prehliadkou, nasleduje autoškola. „Musia urobiť test skupiny B a preukázať znalosť vyhlášky. Nasleduje jazda električkou po vozovni,“ opisuje postup inštruktor Peter Pankrác.

Potom idú menej náročné trasy, napríklad do Rače. A až na konci je centrum hlavného mesta.

Pri šoférovaní sa najprv treba naučiť sledovať trať, potom sledovať návestia na vedení a až tretím krokom je ovládanie samotnej električky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je to akýsi kompilát. Akoby som jazdil s autom a staral sa o to, aby som mal pred sebou čistú cestu a ešte si okrem umývania čelného skla umýval aj strechu,“ vysvetľuje inštruktor.

Rozhodujete o situácii

Zvyknúť si treba najmä na to, že električka má od 16 do 23 ton a uvedomiť si, ako s touto hmotnosťou narábať. „Musíte rátať s dlhšou brzdnou dráhou a iným rozbiehaním vozidla,“ hovorí inštruktor. Ak sa študentovi darí, nasledujú záverečné skúšky pod dohľadom ministerstva dopravy a dráhového úradu.

Úspešný absolvent kurzu môže už na druhý deň jazdiť s označením vodiča v zácviku. Pod dohľadom služobne staršieho vodiča si odjazdí všetky linky a zvyká si na jazdu so zaťaženou električkou.

Ak dohliadajúci vodič po sto hodinách jazdy naostro súhlasí, môže nováčik začať jazdiť sám.

Skryť Vypnúť reklamu

Inštruktor Pankrác odmieta predstavu, že riadiť električku je jednoduché, „lebo koľaj nepustí“. Práve to je podľa neho nevýhodou, keďže sa nemožno vyhnúť prekážke na trati.

„Treba mať dobrú predvídavosť a rozmýšľať aj za ostatných vodičov. Keďže ste vyššie a máte dobrý rozhľad, práve vy rozhodujete o situácii,“ hovorí Pankrác.

Človek preto osobnostne nesmie mať potrebu „robiť zo seba frajera“ a dávať pozor aj tam, kde má električka prednosť v jazde. Samozrejmosťou je dobrý zrak a zdravie, čistá myseľ a schopnosť byť odolný proti okolitému dianiu. 

Rozhodne sa zíde aj schopnosť vstávať a chodievať spať o druhej ráno.

Vodiči starnú

V súčasnosti je vekový priemer vodičov podniku 47,5 roka a nedarí sa ho znižovať. „Na trhu práce je dlhodobo nedostatok vodičov verejnej dopravy,“ povedala Volfová. Podľa nej nepomáha ani súčasný školský a právny systém.

„Vypadla základná vojenská služba, počas ktorej si mladí najčastejšie robili vodičský preukaz na nákladné autá. Zanikli aj učilištia pôsobiace pri dopravných spoločnostiach ČSAD a SAD,“ vysvetlila s tým, že aktuálne neexistuje študijný odbor, ktorý by bol náhradou.

Navyše, posunul sa vek na získanie vodičského oprávnenia na električky z 18 na 21 rokov a na autobusy a trolejbusy až na 24 rokov.

V marci preto dopravca spustil kampaň, ktorej cieľom je prilákať do vodičských kabín študentov.

Oslovil viacero vysokých škôl, napríklad Slovenskú technickú univerzitu, Ekonomickú univerzitu či Univerzitu Komenského, študentské agentúry sprostredkujúce brigády a rozvešal aj letáky vo všetkých svojich vozidlách a na zastávkach.

„Snažíme sa ponúknuť túto možnosť mladým ľuďom, ktorí ešte nemajú svoje pracovné zaradenie alebo tým, ktorí ešte svoju pracovnú dráhu nezačali,“ hovorí generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban.

Ak študenta práca osloví, môže v podniku ostať aj natrvalo, prípadne sa neskôr rekvalifikovať na náročnejšie druhy dopravy, ako sú  autobusová či trolejbusová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  8. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  5. Biobavlnu nahradila viskóza
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Helping people with apps and social networks in Kosice
  9. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  10. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 53 809
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 455
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 260
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 409
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 710
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 239
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 403
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 525
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 419
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 259
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu