SME

Brigádnici električky povedú už v lete

Vysokoškoláčky zatiaľ električky nepovedú. Aj keď sa prihlásili, na brigádnicky kurz nakoniec nešli.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Kým pre väčšinu ľudí ostáva šoférovanie električky iba detským snom, prvá pätica študentov by mala do bratislavských ulíc vyraziť už v júli. Netradičná brigáda pre dopravný podnik síce oslovila desiatky mladých ľudí, no do zácviku sa ich dostalo len niekoľko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodinovú mzdu majú brigádnici rovnakú ako vodič na plný úväzok, jeho priemerný mesačný plat je okolo 1100 eur. Ak študent prejde kurzom a skúškami, s brigádou môže začať už toto leto. Rozsah práce si určuje sám. Služby sú totiž variabilné, a preto sa dá brigáda zladiť aj so školskými povinnosťami.

SkryťVypnúť reklamu

Mesiace výcviku

 „Keďže sú s tým spojené aj náklady, študent sa zmluvou zaviaže k odpracovaniu určitého objemu práce,“ povedala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová. Dosiaľ na ponuku zareagovalo 82 študentov. Aj keď medzi nimi boli aj štyri vysokoškoláčky, na májový kurz nenastúpili.

V súčasnosti majú v podniku 49 vodičiek električiek, 14 žien sedáva za volantmi autobusov a jedna riadi trolejbus.

Keď kandidáti prejdú psychotestami a lekárskou prehliadkou, nasleduje autoškola. „Musia urobiť test skupiny B a preukázať znalosť vyhlášky. Nasleduje jazda električkou po vozovni,“ opisuje postup inštruktor Peter Pankrác.

Potom idú menej náročné trasy, napríklad do Rače. A až na konci je centrum hlavného mesta.

Pri šoférovaní sa najprv treba naučiť sledovať trať, potom sledovať návestia na vedení a až tretím krokom je ovládanie samotnej električky.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to akýsi kompilát. Akoby som jazdil s autom a staral sa o to, aby som mal pred sebou čistú cestu a ešte si okrem umývania čelného skla umýval aj strechu,“ vysvetľuje inštruktor.

Rozhodujete o situácii

Zvyknúť si treba najmä na to, že električka má od 16 do 23 ton a uvedomiť si, ako s touto hmotnosťou narábať. „Musíte rátať s dlhšou brzdnou dráhou a iným rozbiehaním vozidla,“ hovorí inštruktor. Ak sa študentovi darí, nasledujú záverečné skúšky pod dohľadom ministerstva dopravy a dráhového úradu.

Úspešný absolvent kurzu môže už na druhý deň jazdiť s označením vodiča v zácviku. Pod dohľadom služobne staršieho vodiča si odjazdí všetky linky a zvyká si na jazdu so zaťaženou električkou.

Ak dohliadajúci vodič po sto hodinách jazdy naostro súhlasí, môže nováčik začať jazdiť sám.

SkryťVypnúť reklamu

Inštruktor Pankrác odmieta predstavu, že riadiť električku je jednoduché, „lebo koľaj nepustí“. Práve to je podľa neho nevýhodou, keďže sa nemožno vyhnúť prekážke na trati.

„Treba mať dobrú predvídavosť a rozmýšľať aj za ostatných vodičov. Keďže ste vyššie a máte dobrý rozhľad, práve vy rozhodujete o situácii,“ hovorí Pankrác.

Človek preto osobnostne nesmie mať potrebu „robiť zo seba frajera“ a dávať pozor aj tam, kde má električka prednosť v jazde. Samozrejmosťou je dobrý zrak a zdravie, čistá myseľ a schopnosť byť odolný proti okolitému dianiu. 

Rozhodne sa zíde aj schopnosť vstávať a chodievať spať o druhej ráno.

Vodiči starnú

V súčasnosti je vekový priemer vodičov podniku 47,5 roka a nedarí sa ho znižovať. „Na trhu práce je dlhodobo nedostatok vodičov verejnej dopravy,“ povedala Volfová. Podľa nej nepomáha ani súčasný školský a právny systém.

„Vypadla základná vojenská služba, počas ktorej si mladí najčastejšie robili vodičský preukaz na nákladné autá. Zanikli aj učilištia pôsobiace pri dopravných spoločnostiach ČSAD a SAD,“ vysvetlila s tým, že aktuálne neexistuje študijný odbor, ktorý by bol náhradou.

Navyše, posunul sa vek na získanie vodičského oprávnenia na električky z 18 na 21 rokov a na autobusy a trolejbusy až na 24 rokov.

V marci preto dopravca spustil kampaň, ktorej cieľom je prilákať do vodičských kabín študentov.

Oslovil viacero vysokých škôl, napríklad Slovenskú technickú univerzitu, Ekonomickú univerzitu či Univerzitu Komenského, študentské agentúry sprostredkujúce brigády a rozvešal aj letáky vo všetkých svojich vozidlách a na zastávkach.

„Snažíme sa ponúknuť túto možnosť mladým ľuďom, ktorí ešte nemajú svoje pracovné zaradenie alebo tým, ktorí ešte svoju pracovnú dráhu nezačali,“ hovorí generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban.

Ak študenta práca osloví, môže v podniku ostať aj natrvalo, prípadne sa neskôr rekvalifikovať na náročnejšie druhy dopravy, ako sú  autobusová či trolejbusová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 174
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 951
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 603
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 437
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 624
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 529
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 059
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 885
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 37 750
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 382
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 661
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 305
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 972
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 185
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 477
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 282
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu