SME

Brigádnici električky povedú už v lete

Vysokoškoláčky zatiaľ električky nepovedú. Aj keď sa prihlásili, na brigádnicky kurz nakoniec nešli.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Kým pre väčšinu ľudí ostáva šoférovanie električky iba detským snom, prvá pätica študentov by mala do bratislavských ulíc vyraziť už v júli. Netradičná brigáda pre dopravný podnik síce oslovila desiatky mladých ľudí, no do zácviku sa ich dostalo len niekoľko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodinovú mzdu majú brigádnici rovnakú ako vodič na plný úväzok, jeho priemerný mesačný plat je okolo 1100 eur. Ak študent prejde kurzom a skúškami, s brigádou môže začať už toto leto. Rozsah práce si určuje sám. Služby sú totiž variabilné, a preto sa dá brigáda zladiť aj so školskými povinnosťami.

SkryťVypnúť reklamu

Mesiace výcviku

 „Keďže sú s tým spojené aj náklady, študent sa zmluvou zaviaže k odpracovaniu určitého objemu práce,“ povedala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová. Dosiaľ na ponuku zareagovalo 82 študentov. Aj keď medzi nimi boli aj štyri vysokoškoláčky, na májový kurz nenastúpili.

V súčasnosti majú v podniku 49 vodičiek električiek, 14 žien sedáva za volantmi autobusov a jedna riadi trolejbus.

Keď kandidáti prejdú psychotestami a lekárskou prehliadkou, nasleduje autoškola. „Musia urobiť test skupiny B a preukázať znalosť vyhlášky. Nasleduje jazda električkou po vozovni,“ opisuje postup inštruktor Peter Pankrác.

Potom idú menej náročné trasy, napríklad do Rače. A až na konci je centrum hlavného mesta.

Pri šoférovaní sa najprv treba naučiť sledovať trať, potom sledovať návestia na vedení a až tretím krokom je ovládanie samotnej električky.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to akýsi kompilát. Akoby som jazdil s autom a staral sa o to, aby som mal pred sebou čistú cestu a ešte si okrem umývania čelného skla umýval aj strechu,“ vysvetľuje inštruktor.

Rozhodujete o situácii

Zvyknúť si treba najmä na to, že električka má od 16 do 23 ton a uvedomiť si, ako s touto hmotnosťou narábať. „Musíte rátať s dlhšou brzdnou dráhou a iným rozbiehaním vozidla,“ hovorí inštruktor. Ak sa študentovi darí, nasledujú záverečné skúšky pod dohľadom ministerstva dopravy a dráhového úradu.

Úspešný absolvent kurzu môže už na druhý deň jazdiť s označením vodiča v zácviku. Pod dohľadom služobne staršieho vodiča si odjazdí všetky linky a zvyká si na jazdu so zaťaženou električkou.

Ak dohliadajúci vodič po sto hodinách jazdy naostro súhlasí, môže nováčik začať jazdiť sám.

SkryťVypnúť reklamu

Inštruktor Pankrác odmieta predstavu, že riadiť električku je jednoduché, „lebo koľaj nepustí“. Práve to je podľa neho nevýhodou, keďže sa nemožno vyhnúť prekážke na trati.

„Treba mať dobrú predvídavosť a rozmýšľať aj za ostatných vodičov. Keďže ste vyššie a máte dobrý rozhľad, práve vy rozhodujete o situácii,“ hovorí Pankrác.

Človek preto osobnostne nesmie mať potrebu „robiť zo seba frajera“ a dávať pozor aj tam, kde má električka prednosť v jazde. Samozrejmosťou je dobrý zrak a zdravie, čistá myseľ a schopnosť byť odolný proti okolitému dianiu. 

Rozhodne sa zíde aj schopnosť vstávať a chodievať spať o druhej ráno.

Vodiči starnú

V súčasnosti je vekový priemer vodičov podniku 47,5 roka a nedarí sa ho znižovať. „Na trhu práce je dlhodobo nedostatok vodičov verejnej dopravy,“ povedala Volfová. Podľa nej nepomáha ani súčasný školský a právny systém.

„Vypadla základná vojenská služba, počas ktorej si mladí najčastejšie robili vodičský preukaz na nákladné autá. Zanikli aj učilištia pôsobiace pri dopravných spoločnostiach ČSAD a SAD,“ vysvetlila s tým, že aktuálne neexistuje študijný odbor, ktorý by bol náhradou.

Navyše, posunul sa vek na získanie vodičského oprávnenia na električky z 18 na 21 rokov a na autobusy a trolejbusy až na 24 rokov.

V marci preto dopravca spustil kampaň, ktorej cieľom je prilákať do vodičských kabín študentov.

Oslovil viacero vysokých škôl, napríklad Slovenskú technickú univerzitu, Ekonomickú univerzitu či Univerzitu Komenského, študentské agentúry sprostredkujúce brigády a rozvešal aj letáky vo všetkých svojich vozidlách a na zastávkach.

„Snažíme sa ponúknuť túto možnosť mladým ľuďom, ktorí ešte nemajú svoje pracovné zaradenie alebo tým, ktorí ešte svoju pracovnú dráhu nezačali,“ hovorí generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban.

Ak študenta práca osloví, môže v podniku ostať aj natrvalo, prípadne sa neskôr rekvalifikovať na náročnejšie druhy dopravy, ako sú  autobusová či trolejbusová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 349
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 109
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 865
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 155
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 931
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 92 733
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 051
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 231
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu