SME
Pondelok, 1. marec, 2021 | Meniny má AlbínKrížovkyKrížovky

Bratislavský most je otvorený. Po deväťsto dňoch

Zatiaľ ho môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

BRATISLAVA. Bratislavčania sa dočkali. Po deväťsto dňoch môžu zo Starého Mesta prejsť do Petržalky novým Starým mostom. Zatiaľ ho však môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

Chýbajúce smetné koše

„Most mi chýbal ako mŕtvemu pohreb. Spája totiž brehy Dunaja na veľmi dobrých miestach,“ povedal Petržalčan Tibor Prikler, ktorý si premiérovú prechádzku po moste nenechal ujsť. Jediné čo mu na moste prekáža je to, že na ňom nie je dostatok smetných košov. Tie sú osadené len na vyhliadkových balkónoch v strede mosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Na jeho začiatku a ani konci nie sú. Chýbajú ešte aj na novej zastávke na petržalskej strane. „Ľudí to môže nabádať odhodiť odpadky do Dunaja, ako by ich mali držať v ruke po celý čas kým prejdú mostom,“ myslí si Prikler.

Most prišlo otestovať hneď niekoľko cyklistov. „Už bolo na čase. Otvorenie naťahovali teda poriadne dlho,“ hovorí Jozef Hlavatý z Petržalky, ktorému sa páči šírka cyklotrasy na moste.

Rekordný čas

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal však tvrdí, že kolaudácia sa podarila v rekordne krátkom čase troch mesiacov. „Všetkých sme skoordinovali, vyvinuli sme manažérsky tlak, zaviedli sme trojzmennú prevádzku a dokázali sme to,“ povedal Nesrovnal.

Stavebné práce na moste oficiálne skončili v polovici decembra minulého roka. Robotníkov však bolo na moste vidieť ešte donedávna. Dopravný analytik Ján Bazovský preto tvrdí, že otvorenie mosta trvalo neúmerne dlho. „Je to blamáž, že nedokážeme skolaudovať stavbu. Najhoršie ale je, že u nás to už býva pravidlom,“ zhodnotil Bazovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto však namieta, že ide o náročný projekt. Dokončený musel byť do konca roka, aby mesto nemuselo vracať 70 miliónov eur Bruselu, nakoľko most je postavený najmä z eurofondov.

Okrem mosta sa ale kolauduje i Štúrova ulica, Vajanského nábrežie či Šafárikovo námestie. Dokopy tak štyri stavebné úrady kolaudujú 140 objektov.

Navyše, podľa Nesrovnala prebralo nové vedenie magistrátu projekt od bývalej mestskej garnitúry vo veľmi zlom stave. Exprimátor Milan Ftáčnik mal totiž podľa neho robiť v projekte zmeny počas výstavby, čo situáciu skomplikovalo. To spôsobilo napríklad aj to, že na Štúrovej stáli práce niekoľko mesiacov a na stavenisku zatiaľ vyrástli paradajky.

Prečítajte si tiež: 12 najznámejších mostov na svete Čítajte 

Autá už na Štúrovej sú, električka bude v júni

Po takmer troch rokoch sa spolu s otvorením mosta vrátili na Štúrovu ulicu aj autá. Dlhotrvajúce práce však zruinovali niekoľko prevádzok. Napríklad legendárnu vývarovňu a piváreň Karmína.

Skryť Vypnúť reklamu

„Opäť sa potvrdilo, že keď sa ktokoľvek púšťa do takýchto projektov, je dôležité, aby boli poriadne pripravené a nemenili sa počas výstavby. To bolo totiž príčinou celého sklzu, ktorý tu vznikol,“ ozrejmil starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

Petržalčania budú podľa starostu Petržalky Vladimíra Bajana spokojní až vtedy, keď začne cez most jazdiť električka. A najlepšie až do Janíkovho dvora. V júli majú totiž spustiť dve linky električiek do Petržalky – číslo tri z Rače a číslo jedna z hlavnej vlakovej stanice. Obe budú končiť na Bosákovej ulici. Mestská časť ale plánuje trať do dvoch rokov predĺžiť až po Janíkov dvor.

Ešte pred tým než sa ale Bratislavčania odvezú električkou do Petržalky, voziť sa budú môcť smerom od Mosta SNP na Kamenné námestie cez Šafárikovo námestie. Sprejazdnenie Vajanského nábrežia a Štúrovej ulice je totiž naplánované na jún. Rovnako ako pri električke do Petržalky, aj tu sa čaká na skolaudovanie trate.

Prečítajte si tiež: Obývaný, najvyšší aj najdlhší. 10 najvýnimočnejších mostov na svete Čítajte 

Namiesto zabudnutej zastávky pribudnú dve

Projekt mosta nepočítal s vybudovaním novej električkovej zastávky medzi Kamenným a Šafárikovým námestím smerom do Petržalky. Mesto však už na zabudnutej zastávke pracuje. „Bol už aj vysúťažený dodávateľ na projektovú dokumentáciu a v dohľadnom čase zastávku doplní,“ povedala z referátu stratégií magistrátu Monika Orthová. Kedy však zastávka pribudne, nespresnila.

Jedna zastávka má byť pri „Manderláku“ oproti Starej tržnice. Orthová prezradila, že mesto uvažuje aj o výstavbe druhej zastávky. Na Kamennom námestí. Stáť by mala oproti tej existujúcej, ktorá obsluhuje električky smerom na Americké námestie.

S dvoma zastávkami sa počíta preto, lebo jedna linka pôjde do Petržalky z Rače a druhá z hlavnej stanice. „Štandardne sa zastávky MHD stavajú zhruba štyristo metrov od seba. Z Obchodnej na Štúrovu ulicu je to však kilometrový úsek,“ vysvetlila ich potrebu hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.

Dlhý a široký

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Okrem lávky pre chodcov a cyklistov, električkovej trate sú jeho súčasťou aj štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Autá sa na most nevrátia. Ide totiž o ekologickú stavbu.

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré si mesto vybralo po verejnom obstarávaní. Ide o konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. So samotnou prestavbou sa začalo v decembri 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium, ktoré sadne
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. 26 years of providing you with essential information
  2. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  3. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  4. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  5. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  6. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  9. Dáma s pávím pierkom
  10. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 24 657
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 648
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 781
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 10 034
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 343
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 393
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 308
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 413
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 769
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 346
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu