SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Bratislavský most je otvorený. Po deväťsto dňoch

Zatiaľ ho môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

BRATISLAVA. Bratislavčania sa dočkali. Po deväťsto dňoch môžu zo Starého Mesta prejsť do Petržalky novým Starým mostom. Zatiaľ ho však môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

Chýbajúce smetné koše

„Most mi chýbal ako mŕtvemu pohreb. Spája totiž brehy Dunaja na veľmi dobrých miestach,“ povedal Petržalčan Tibor Prikler, ktorý si premiérovú prechádzku po moste nenechal ujsť. Jediné čo mu na moste prekáža je to, že na ňom nie je dostatok smetných košov. Tie sú osadené len na vyhliadkových balkónoch v strede mosta.

Skryť Vypnúť reklamu

Na jeho začiatku a ani konci nie sú. Chýbajú ešte aj na novej zastávke na petržalskej strane. „Ľudí to môže nabádať odhodiť odpadky do Dunaja, ako by ich mali držať v ruke po celý čas kým prejdú mostom,“ myslí si Prikler.

Most prišlo otestovať hneď niekoľko cyklistov. „Už bolo na čase. Otvorenie naťahovali teda poriadne dlho,“ hovorí Jozef Hlavatý z Petržalky, ktorému sa páči šírka cyklotrasy na moste.

Rekordný čas

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal však tvrdí, že kolaudácia sa podarila v rekordne krátkom čase troch mesiacov. „Všetkých sme skoordinovali, vyvinuli sme manažérsky tlak, zaviedli sme trojzmennú prevádzku a dokázali sme to,“ povedal Nesrovnal.

Stavebné práce na moste oficiálne skončili v polovici decembra minulého roka. Robotníkov však bolo na moste vidieť ešte donedávna. Dopravný analytik Ján Bazovský preto tvrdí, že otvorenie mosta trvalo neúmerne dlho. „Je to blamáž, že nedokážeme skolaudovať stavbu. Najhoršie ale je, že u nás to už býva pravidlom,“ zhodnotil Bazovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto však namieta, že ide o náročný projekt. Dokončený musel byť do konca roka, aby mesto nemuselo vracať 70 miliónov eur Bruselu, nakoľko most je postavený najmä z eurofondov.

Okrem mosta sa ale kolauduje i Štúrova ulica, Vajanského nábrežie či Šafárikovo námestie. Dokopy tak štyri stavebné úrady kolaudujú 140 objektov.

Navyše, podľa Nesrovnala prebralo nové vedenie magistrátu projekt od bývalej mestskej garnitúry vo veľmi zlom stave. Exprimátor Milan Ftáčnik mal totiž podľa neho robiť v projekte zmeny počas výstavby, čo situáciu skomplikovalo. To spôsobilo napríklad aj to, že na Štúrovej stáli práce niekoľko mesiacov a na stavenisku zatiaľ vyrástli paradajky.

Prečítajte si tiež: 12 najznámejších mostov na svete Čítajte 

Autá už na Štúrovej sú, električka bude v júni

Po takmer troch rokoch sa spolu s otvorením mosta vrátili na Štúrovu ulicu aj autá. Dlhotrvajúce práce však zruinovali niekoľko prevádzok. Napríklad legendárnu vývarovňu a piváreň Karmína.

Skryť Vypnúť reklamu

„Opäť sa potvrdilo, že keď sa ktokoľvek púšťa do takýchto projektov, je dôležité, aby boli poriadne pripravené a nemenili sa počas výstavby. To bolo totiž príčinou celého sklzu, ktorý tu vznikol,“ ozrejmil starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

Petržalčania budú podľa starostu Petržalky Vladimíra Bajana spokojní až vtedy, keď začne cez most jazdiť električka. A najlepšie až do Janíkovho dvora. V júli majú totiž spustiť dve linky električiek do Petržalky – číslo tri z Rače a číslo jedna z hlavnej vlakovej stanice. Obe budú končiť na Bosákovej ulici. Mestská časť ale plánuje trať do dvoch rokov predĺžiť až po Janíkov dvor.

Ešte pred tým než sa ale Bratislavčania odvezú električkou do Petržalky, voziť sa budú môcť smerom od Mosta SNP na Kamenné námestie cez Šafárikovo námestie. Sprejazdnenie Vajanského nábrežia a Štúrovej ulice je totiž naplánované na jún. Rovnako ako pri električke do Petržalky, aj tu sa čaká na skolaudovanie trate.

Prečítajte si tiež: Obývaný, najvyšší aj najdlhší. 10 najvýnimočnejších mostov na svete Čítajte 

Namiesto zabudnutej zastávky pribudnú dve

Projekt mosta nepočítal s vybudovaním novej električkovej zastávky medzi Kamenným a Šafárikovým námestím smerom do Petržalky. Mesto však už na zabudnutej zastávke pracuje. „Bol už aj vysúťažený dodávateľ na projektovú dokumentáciu a v dohľadnom čase zastávku doplní,“ povedala z referátu stratégií magistrátu Monika Orthová. Kedy však zastávka pribudne, nespresnila.

Jedna zastávka má byť pri „Manderláku“ oproti Starej tržnice. Orthová prezradila, že mesto uvažuje aj o výstavbe druhej zastávky. Na Kamennom námestí. Stáť by mala oproti tej existujúcej, ktorá obsluhuje električky smerom na Americké námestie.

S dvoma zastávkami sa počíta preto, lebo jedna linka pôjde do Petržalky z Rače a druhá z hlavnej stanice. „Štandardne sa zastávky MHD stavajú zhruba štyristo metrov od seba. Z Obchodnej na Štúrovu ulicu je to však kilometrový úsek,“ vysvetlila ich potrebu hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.

Dlhý a široký

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Okrem lávky pre chodcov a cyklistov, električkovej trate sú jeho súčasťou aj štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Autá sa na most nevrátia. Ide totiž o ekologickú stavbu.

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré si mesto vybralo po verejnom obstarávaní. Ide o konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. So samotnou prestavbou sa začalo v decembri 2013.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 288
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 630
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 946
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 805
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 797
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 138
  7. Aká je chémia vôní 8 796
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 571
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 391
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu