BRATISLAVA. Bratislavčania sa dočkali. Po deväťsto dňoch môžu zo Starého Mesta prejsť do Petržalky novým Starým mostom. Zatiaľ ho však môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.
Chýbajúce smetné koše
„Most mi chýbal ako mŕtvemu pohreb. Spája totiž brehy Dunaja na veľmi dobrých miestach,“ povedal Petržalčan Tibor Prikler, ktorý si premiérovú prechádzku po moste nenechal ujsť. Jediné čo mu na moste prekáža je to, že na ňom nie je dostatok smetných košov. Tie sú osadené len na vyhliadkových balkónoch v strede mosta.
Na jeho začiatku a ani konci nie sú. Chýbajú ešte aj na novej zastávke na petržalskej strane. „Ľudí to môže nabádať odhodiť odpadky do Dunaja, ako by ich mali držať v ruke po celý čas kým prejdú mostom,“ myslí si Prikler.
Most prišlo otestovať hneď niekoľko cyklistov. „Už bolo na čase. Otvorenie naťahovali teda poriadne dlho,“ hovorí Jozef Hlavatý z Petržalky, ktorému sa páči šírka cyklotrasy na moste.
Rekordný čas
Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal však tvrdí, že kolaudácia sa podarila v rekordne krátkom čase troch mesiacov. „Všetkých sme skoordinovali, vyvinuli sme manažérsky tlak, zaviedli sme trojzmennú prevádzku a dokázali sme to,“ povedal Nesrovnal.
Stavebné práce na moste oficiálne skončili v polovici decembra minulého roka. Robotníkov však bolo na moste vidieť ešte donedávna. Dopravný analytik Ján Bazovský preto tvrdí, že otvorenie mosta trvalo neúmerne dlho. „Je to blamáž, že nedokážeme skolaudovať stavbu. Najhoršie ale je, že u nás to už býva pravidlom,“ zhodnotil Bazovský.
Mesto však namieta, že ide o náročný projekt. Dokončený musel byť do konca roka, aby mesto nemuselo vracať 70 miliónov eur Bruselu, nakoľko most je postavený najmä z eurofondov.
Okrem mosta sa ale kolauduje i Štúrova ulica, Vajanského nábrežie či Šafárikovo námestie. Dokopy tak štyri stavebné úrady kolaudujú 140 objektov.
Navyše, podľa Nesrovnala prebralo nové vedenie magistrátu projekt od bývalej mestskej garnitúry vo veľmi zlom stave. Exprimátor Milan Ftáčnik mal totiž podľa neho robiť v projekte zmeny počas výstavby, čo situáciu skomplikovalo. To spôsobilo napríklad aj to, že na Štúrovej stáli práce niekoľko mesiacov a na stavenisku zatiaľ vyrástli paradajky.

Autá už na Štúrovej sú, električka bude v júni
Po takmer troch rokoch sa spolu s otvorením mosta vrátili na Štúrovu ulicu aj autá. Dlhotrvajúce práce však zruinovali niekoľko prevádzok. Napríklad legendárnu vývarovňu a piváreň Karmína.
„Opäť sa potvrdilo, že keď sa ktokoľvek púšťa do takýchto projektov, je dôležité, aby boli poriadne pripravené a nemenili sa počas výstavby. To bolo totiž príčinou celého sklzu, ktorý tu vznikol,“ ozrejmil starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.
Petržalčania budú podľa starostu Petržalky Vladimíra Bajana spokojní až vtedy, keď začne cez most jazdiť električka. A najlepšie až do Janíkovho dvora. V júli majú totiž spustiť dve linky električiek do Petržalky – číslo tri z Rače a číslo jedna z hlavnej vlakovej stanice. Obe budú končiť na Bosákovej ulici. Mestská časť ale plánuje trať do dvoch rokov predĺžiť až po Janíkov dvor.
Ešte pred tým než sa ale Bratislavčania odvezú električkou do Petržalky, voziť sa budú môcť smerom od Mosta SNP na Kamenné námestie cez Šafárikovo námestie. Sprejazdnenie Vajanského nábrežia a Štúrovej ulice je totiž naplánované na jún. Rovnako ako pri električke do Petržalky, aj tu sa čaká na skolaudovanie trate.

Namiesto zabudnutej zastávky pribudnú dve
Projekt mosta nepočítal s vybudovaním novej električkovej zastávky medzi Kamenným a Šafárikovým námestím smerom do Petržalky. Mesto však už na zabudnutej zastávke pracuje. „Bol už aj vysúťažený dodávateľ na projektovú dokumentáciu a v dohľadnom čase zastávku doplní,“ povedala z referátu stratégií magistrátu Monika Orthová. Kedy však zastávka pribudne, nespresnila.
Jedna zastávka má byť pri „Manderláku“ oproti Starej tržnice. Orthová prezradila, že mesto uvažuje aj o výstavbe druhej zastávky. Na Kamennom námestí. Stáť by mala oproti tej existujúcej, ktorá obsluhuje električky smerom na Americké námestie.
S dvoma zastávkami sa počíta preto, lebo jedna linka pôjde do Petržalky z Rače a druhá z hlavnej stanice. „Štandardne sa zastávky MHD stavajú zhruba štyristo metrov od seba. Z Obchodnej na Štúrovu ulicu je to však kilometrový úsek,“ vysvetlila ich potrebu hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.
Dlhý a široký
Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Okrem lávky pre chodcov a cyklistov, električkovej trate sú jeho súčasťou aj štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Autá sa na most nevrátia. Ide totiž o ekologickú stavbu.
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré si mesto vybralo po verejnom obstarávaní. Ide o konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. So samotnou prestavbou sa začalo v decembri 2013.
Chronológia rekonštrukcie
22. októbra 2013 - Bratislava so zástupcami konzorcia troch firiem na čele s Eurovia SK v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca podpísala zmluvu o dielo na rekonštrukciu Starého mosta cez rieku Dunaj a vybudovanie električkovej trate do Petržalky.
Hodnota projektu dosiahla 58,8 milióna eur bez DPH. Európska únia zaplatila 85 percent, desať štát a päť mesto.
2. decembra 2013 - Starý most uzavreli pre verejnosť a na oceľovej konštrukcii symbolicky odkrútili aj prvé tri matice.
20. januára 2014 - Na Štúrovej ulici vylúčili električkovú dopravu a presmerovali linky 2, 4, 6 a 7 v úseku Vajanského nábrežie - Štúrova. O týždeň neskôr, od 27. januára, Štúrovu uzavreli aj pre autá.
27. - 28. augusta 2015 - Oceľová konštrukcia Starého mosta sa napojila na novovybudovaný pilier číslo 34. Nad Dunajom tak mostová konštrukcia mala takmer 270 metrov a od úplného premostenia petržalského a staromestského brehu chýbalo už len zhruba 100 metrov.
24. októbra 2015 - Nový Starý most v noci preklenul Dunaj.
19. novembra 2015 - Poslanci mestského zastupiteľstva prišli s návrhom na zmenu názvu. Most nesie prívlastok starý, hoci po dokončení bude najnovší. Napokon k zmene názvu neprišlo.
15. decembra 2015 - Prestavba Starého mosta bola po dvoch rokoch ukončená.
16. decembra 2015 - Celú stavbu si od zhotoviteľa stavebných prác prevzalo hlavné mesto, verejnosti však nebol sprístupnený.
16. februára 2016 - Po moste prvýkrát prešli dve električky ako súčasť technicko-bezpečnostných skúšok v rámci kolaudačného konania na trati medzi Šafárikovým námestím a Petržalkou.
19. mája 2016 - Cez most môžu prechádzať chodci a cyklisti a po Štúrovej ulici v jednom smere jazdiť autá. Kolaudačné rozhodnutia na stavebné objekty na petržalskej strane, samotný Starý most a Štúrovu ulicu nadobudli právoplatnosť.
26. mája 2016 - Električková trať na Starom moste a v Petržalke je schopná užívania. Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ako špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy však nemohol vydať povolenie na dočasné užívanie a skúšobnú prevádzku, pretože mu neboli dodané všetky doklady ku kolaudácii.
31. mája 2016 - BSK dostal posledné chýbajúce stanovisko týkajúce sa električkovej dráhy Šafárikovo námestie - Bosáková. Predseda BSK Pavol Frešo expresne podpísal kolaudačné rozhodnutie.
28. júna 2016 - BSK kontroloval pokrivené koľajnice na novej električkovej trati v Petržalke. Hlavné mesto požiadal, aby odstránilo tento problém do spustenia električkovej dopravy a spravilo kontrolnú technickú skúšku. Otvorená jazdná dráha je v smere od Bosákovej ulice po obratisko. Na ostatných úsekoch je použitá pevná jazdná dráha a koľaj je kotvená do betónu.