SME

Bratislavský most je otvorený. Po deväťsto dňoch

Zatiaľ ho môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

BRATISLAVA. Bratislavčania sa dočkali. Po deväťsto dňoch môžu zo Starého Mesta prejsť do Petržalky novým Starým mostom. Zatiaľ ho však môžu využívať len chodci a cyklisti, električka po ňom začne premávať pravdepodobne začiatkom júla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chýbajúce smetné koše

„Most mi chýbal ako mŕtvemu pohreb. Spája totiž brehy Dunaja na veľmi dobrých miestach,“ povedal Petržalčan Tibor Prikler, ktorý si premiérovú prechádzku po moste nenechal ujsť. Jediné čo mu na moste prekáža je to, že na ňom nie je dostatok smetných košov. Tie sú osadené len na vyhliadkových balkónoch v strede mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Na jeho začiatku a ani konci nie sú. Chýbajú ešte aj na novej zastávke na petržalskej strane. „Ľudí to môže nabádať odhodiť odpadky do Dunaja, ako by ich mali držať v ruke po celý čas kým prejdú mostom,“ myslí si Prikler.

Most prišlo otestovať hneď niekoľko cyklistov. „Už bolo na čase. Otvorenie naťahovali teda poriadne dlho,“ hovorí Jozef Hlavatý z Petržalky, ktorému sa páči šírka cyklotrasy na moste.

Rekordný čas

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal však tvrdí, že kolaudácia sa podarila v rekordne krátkom čase troch mesiacov. „Všetkých sme skoordinovali, vyvinuli sme manažérsky tlak, zaviedli sme trojzmennú prevádzku a dokázali sme to,“ povedal Nesrovnal.

Stavebné práce na moste oficiálne skončili v polovici decembra minulého roka. Robotníkov však bolo na moste vidieť ešte donedávna. Dopravný analytik Ján Bazovský preto tvrdí, že otvorenie mosta trvalo neúmerne dlho. „Je to blamáž, že nedokážeme skolaudovať stavbu. Najhoršie ale je, že u nás to už býva pravidlom,“ zhodnotil Bazovský.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto však namieta, že ide o náročný projekt. Dokončený musel byť do konca roka, aby mesto nemuselo vracať 70 miliónov eur Bruselu, nakoľko most je postavený najmä z eurofondov.

Okrem mosta sa ale kolauduje i Štúrova ulica, Vajanského nábrežie či Šafárikovo námestie. Dokopy tak štyri stavebné úrady kolaudujú 140 objektov.

Navyše, podľa Nesrovnala prebralo nové vedenie magistrátu projekt od bývalej mestskej garnitúry vo veľmi zlom stave. Exprimátor Milan Ftáčnik mal totiž podľa neho robiť v projekte zmeny počas výstavby, čo situáciu skomplikovalo. To spôsobilo napríklad aj to, že na Štúrovej stáli práce niekoľko mesiacov a na stavenisku zatiaľ vyrástli paradajky.

Prečítajte si tiež: 12 najznámejších mostov na svete Čítajte 

Autá už na Štúrovej sú, električka bude v júni

Po takmer troch rokoch sa spolu s otvorením mosta vrátili na Štúrovu ulicu aj autá. Dlhotrvajúce práce však zruinovali niekoľko prevádzok. Napríklad legendárnu vývarovňu a piváreň Karmína.

SkryťVypnúť reklamu

„Opäť sa potvrdilo, že keď sa ktokoľvek púšťa do takýchto projektov, je dôležité, aby boli poriadne pripravené a nemenili sa počas výstavby. To bolo totiž príčinou celého sklzu, ktorý tu vznikol,“ ozrejmil starosta Starého Mesta Radoslav Števčík.

Petržalčania budú podľa starostu Petržalky Vladimíra Bajana spokojní až vtedy, keď začne cez most jazdiť električka. A najlepšie až do Janíkovho dvora. V júli majú totiž spustiť dve linky električiek do Petržalky – číslo tri z Rače a číslo jedna z hlavnej vlakovej stanice. Obe budú končiť na Bosákovej ulici. Mestská časť ale plánuje trať do dvoch rokov predĺžiť až po Janíkov dvor.

Ešte pred tým než sa ale Bratislavčania odvezú električkou do Petržalky, voziť sa budú môcť smerom od Mosta SNP na Kamenné námestie cez Šafárikovo námestie. Sprejazdnenie Vajanského nábrežia a Štúrovej ulice je totiž naplánované na jún. Rovnako ako pri električke do Petržalky, aj tu sa čaká na skolaudovanie trate.

Prečítajte si tiež: Obývaný, najvyšší aj najdlhší. 10 najvýnimočnejších mostov na svete Čítajte 

Namiesto zabudnutej zastávky pribudnú dve

Projekt mosta nepočítal s vybudovaním novej električkovej zastávky medzi Kamenným a Šafárikovým námestím smerom do Petržalky. Mesto však už na zabudnutej zastávke pracuje. „Bol už aj vysúťažený dodávateľ na projektovú dokumentáciu a v dohľadnom čase zastávku doplní,“ povedala z referátu stratégií magistrátu Monika Orthová. Kedy však zastávka pribudne, nespresnila.

Jedna zastávka má byť pri „Manderláku“ oproti Starej tržnice. Orthová prezradila, že mesto uvažuje aj o výstavbe druhej zastávky. Na Kamennom námestí. Stáť by mala oproti tej existujúcej, ktorá obsluhuje električky smerom na Americké námestie.

S dvoma zastávkami sa počíta preto, lebo jedna linka pôjde do Petržalky z Rače a druhá z hlavnej stanice. „Štandardne sa zastávky MHD stavajú zhruba štyristo metrov od seba. Z Obchodnej na Štúrovu ulicu je to však kilometrový úsek,“ vysvetlila ich potrebu hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.

Dlhý a široký

Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Okrem lávky pre chodcov a cyklistov, električkovej trate sú jeho súčasťou aj štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Autá sa na most nevrátia. Ide totiž o ekologickú stavbu.

Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré si mesto vybralo po verejnom obstarávaní. Ide o konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. So samotnou prestavbou sa začalo v decembri 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 611
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 341
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 838
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 110
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 578
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 208
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 124
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 860
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 173
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 100
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 187
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 199
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 729
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 909
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 867
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 473
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu