"Nie je to finančný ani technický problém, náklady na jej výstavbu nie sú veľké," hovorí Roman. Najskôr však treba dotiahnuť rokovania o novej podobe podhradia medzi samosprávou, pamiatkarmi a investorom. Firma J & T tu plánuje novú výstavbu, do ktorej treba lanovku umiestniť.
S projektom lanovky súhlasia aj na magistráte, nič proti nemajú ani v J & T. "Hrad je cenná historická pamiatka, navštevuje ho však málo ľudí. Preto je spojenie naň veľmi dôležité," vysvetľuje Roman. Lanovka nebude smerovať ponad Dunaj do reštarurácie Leberfinger, ako niekedy uvádzali médiá, nástupná stanica bude pravdepodobne niekde v blízkosti ulice Vodný vrch.
Na hrad by mala premávať sklenená lanovka v tvare vajíčka, ktorá pôjde po koľajnici umiestnenej na pylónoch nad zemou. Mala by premávať samoobslužne, možno bude súčasťou MHD a bude sa tu dať využívať električenka či cestovný lístok. Nápad prevzal Úrad BSK z východorakúskeho mestečka Gussen. Tu premáva lanovka podobnej konštrukcie, výšky a sklonu na hrad už niekoľko rokov, jej stavbu financovali z fondov Európskej únie.
"Schválený projekt sme mali aj my, ale už nám prepadol. Problémy so zháňaním sponzorov však určite nebudú, ochota je," hovorí Roman, ktorý sľubuje, že lanovka bude zisková. Zatiaľ sa počíta s nákladmi asi 13,5 milióna korún.
Vyskytla sa aj ďalšia možnosť, pracovníci magistrátu upozornili samosprávny kraj, že z nábrežia na hrad vedie nevyužívaná vzduchová šachta. "Preveríme to a možno lanovku vybudujeme práve tu," dodal Roman. (mk)