SME

V meste straší reklama na kolesách. Je nelegálna

Reklamy na vozíkoch potrebujú stavebné povolenie, no nie vždy ho majú. Bilbordy na prívesných vozíkoch sa nachádzajú napríklad v Karlovej Vsi či Novom Meste.

KARLOVA VES. Vizuálny smog má rozličnú podobu. Okrem veľkoplošných megabordov, bilbordov, plotrov na plotoch či trojnožiek nájdu Bratislavčania v meste aj reklamné prívesné vozíky. Táto „pojazdná“ reklama je vo väčšine prípadov nelegálna. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je riešením pokuta?

V posledných dňoch sa takýto vozík objavil v Karlovej Vsi na Karloveskej ulici. Reklamný pútač na internetové a televízne služby operátora Swan sa ešte pred niekoľkými dňami nachádzal pri ceste blízko reštaurácie Wigwam. Vozík na auto napojený nebol.

SkryťVypnúť reklamu

„Na účely marketingovej komunikácie si objednávame reklamné nosiče od externých reklamných spoločností. Prvky mobilnej reklamy využívame tam, kde by iná forma reklamy nebola možná či efektívna, napríklad pri organizovaní podujatí pre verejnosť,“ uviedol hovorca Swanu Tomáš Stupavský.

Po tom, ako sa denník SME na vozík začal pýtať, pojazdná reklama z tohto miesta zmizla. Podľa našich informácií sa mobilná reklama presunula na iné miesto v Bratislave.

Nejde pri tom o žiadnu novinku. Podobné prípady „reklám na kolesách“ sa v Bratislave riešili už v minulosti. S tým rozdielom, že ešte v roku 2014 neexistovala legislatíva, ktorá by takýto typ nelegálnej reklamy upravovala.

Prívesné vozíky totiž nepotrebovali stavebné povolenie, a tak mohli zadarmo parkovať prakticky kdekoľvek s výnimkou miest, kde by obmedzovali cestnú premávku či chodcov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa novely stavebného zákona z januára 2015 sú však už aj takéto prívesné vozíky reklamnými stavbami, a preto si vyžadujú stavebné povolenie.

V prípade, že majiteľ takéhoto pútača povolenie nemá, môže mu miestny stavebný úrad vyrubiť pokutu. „Pokuta za nepovolenú reklamnú stavbu môže byť vlastníkovi tejto stavby udelená, len ak je mu známy, teda ak je z označenia reklamnej stavby jasné, kto je jej vlastníkom,“ informovala referentka Katarína Klačková z karlovoveského stavebného úradu.

 Klačková tiež upozornila, že v prípade prívesných vozíkov môže mať reklamná plocha maximálne do 20 štvorcových metrov, čím sa pokuta vyšplhá na 250 eur. 

Reklamné pútače začnú miznúť

Karlova Ves však nie je jedinou mestskou časťou, ktorá zápasí s takýmito problémami. Podobne je na tom aj Nové Mesto. Na Bajkalskej ulici je pri športovej hale Pasienky smerom k Trom vežiam zaparkovaný niekoľkometrový reklamný pútač.

SkryťVypnúť reklamu

Bilbord napojený na auto robí reklamu prakticky sám sebe – nabáda na zadováženie si podobného vozíka, na akom je sám postavený.

Magistrát aj občianske združenie Zelená hliadka podnikajú kroky, aby sa v Bratislave výrazne zredukoval vizuálny smog. Odstránenie aj nelegálnej reklamy má však určité pravidlá.

Mesto musí najskôr priradiť reklamné zariadenia k zmluve a identifikovať tak tie, ktoré sú bez povolenia. Následne odošle žiadosť príslušnému stavebnému úradu o odstránení reklamnej stavby a v prípade kladnej odpovede môže konať.  

„Na stavebné úrady sme už dokopy odoslali 375 žiadostí o povolenie na odstránenie nelegálnych reklamných plôch. Stavebné úrady mestských častí nám dali kladné stanovisko v šestnástich prípadoch, v ktorých budeme konať. Okrem toho sa budú odstraňovať aj betónové skruže, telefónne búdky a trojnožky,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.  

Mestská polícia môže zasiahnuť

Pojazdný reklamný nosič možno odstrániť aj vtedy, ak by išlo o prekážku v premávke alebo by vodičom bránil vo výhľade. Rovnako tak nesmie byť takáto reklama zaparkovaná na chodníku.

„Podľa zákona o cestnej premávke nesmú chodník používať iní účastníci cestnej premávky než chodci. To neplatí, ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 metra,“ informoval hovorca mestskej polície v Bratislave Peter Pleva.  

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 069
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 012
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 665
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 517
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 027
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu