SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Potrebu stanice Filiálka preukáže až štúdia realizovateľnosti

Vybudovanie železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte v hlavnom meste bude závisieť až od výsledkov Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava.

Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou, známy ako filiálka, roky chátra. Vlastníkom sú Železnice SR a plánujú tu jednu zo staníc novej trate TEN-T.Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou, známy ako filiálka, roky chátra. Vlastníkom sú Železnice SR a plánujú tu jednu zo staníc novej trate TEN-T. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Vybudovanie železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte v hlavnom meste bude závisieť až od výsledkov Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava. Tento dokument má totiž zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Postoj Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) k Železničnej stanici Filiálka bude vychádzať z výsledkov predmetnej štúdie. Rovnako štúdia zhodnotí aj potrebu vybudovania terminálov integrovanej osobnej prepravy," povedala pre TASR hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

SkryťVypnúť reklamu

V auguste 2017

Vypracovanie štúdie sa očakáva v auguste 2017 s výstupom komplexného riešenia železničnej siete a jej vzťahov na dopravný systém Bratislavy a okolia, s nadväznosťou na aktuálny územný generel dopravy.

"V súčasnosti prebieha na Úrade pre verejné obstarávanie vyhodnocovanie verejnej súťaže Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava," spresnila hovorkyňa. Vybudovanie stanice Filiálka bolo dlhodobo plánované v rámci prepojenia koridorov TEN-T na území Bratislavy. Na základe štúdie realizovateľnosti zo septembra 2012 sa však tento projekt nerealizoval.

Trnavské mýto a okolie

Bratislavský magistrát už dlhšie poukazuje na to, že je v hlavnom meste potrebné rozšíriť železničnú sieť a zapojiť do prepravy ľudí práve železnicu.

SkryťVypnúť reklamu

"Vhodným priestorom na ďalšiu železničnú stanicu sa javí práve okolie Trnavského mýta, kde historicky takáto stanica aj bola. Na Trnavskom mýte by ľudia prestúpili z vlakov bezpečne a pohodlne na MHD, keďže práve tu je spádová oblasť z viacerých vstupov do Bratislavy," priblížila pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala je dôležité začať uvažovať aj nad severo-južným prepojením železničnej siete cez rieku Dunaj, rovnako aj nad spojením letísk Bratislava - Viedeň železnicou.

Podľa Pavlikovej v rámci severo-južného prepojenia existuje hypotetická možnosť spojenia železničných tratí prepojením staníc Bratislava Petržalka a Bratislava Filiálka. "Pôvodná trasa nebola odsúhlasená na základe výsledkov štúdie, takže je potrebné znovu prehodnotiť alternatívy takéhoto prepojenia," spresnila hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Myšlienku prepojenia letísk Bratislava a Viedeň vnímajú ŽSR pozitívne. Ako však podotýkajú, pre úspešnú realizáciu je však potrebná aj iniciatíva zo strany rakúskej železničnej spoločnosti. Napríklad prehodnotením využívania existujúceho železničného prepojenia Schwechat Gotzendorf s pokračovaním Kittsee - Bratislava Petržalka. Prípadne nové prepojenie Wolfstahl - Kittsee - Bratislava Petržalka," vysvetlila Pavliková. Približné termíny realizácie podľa jej slov nie sú známe a závisia aj od finančnej vitality na rakúskej strane. "Predpokladáme, že samotná Štúdia pre dopravný uzol Bratislava dá aspoň čiastočné odpovede aj na tieto otázky," podotkla hovorkyňa ŽSR.

V Bratislave by malo do roku 2020 taktiež vyrásť sedem nových železničných zastávok - terminálov integrovanej osobnej prepravy.

Zvýšiť by mali dostupnosť Vrakune, Ružinova, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky, Karlovej Vsi či Kramárov a umožniť cestujúcim lepší integrovaný prestup medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou. Vo februári ministerstvo dopravy TASR informovalo, že pre všetky terminály sú spracované dokumentácie pre územné rozhodnutie a prebieha získavanie územných rozhodnutí. Predpokladané náklady sú podľa ministerstva dopravy na úrovni 60 miliónov eur. Z celkových výdavkov by mala Európska únia prefinancovať 85 percent investičných nákladov.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  2. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  3. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  4. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  5. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  8. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 730
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 956
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 9 693
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 180
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 779
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 465
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 923
  8. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 1 568
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  7. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 304
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 211
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 172
  4. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 657
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 651
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 297
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 521
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 521
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu