SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Potrebu stanice Filiálka preukáže až štúdia realizovateľnosti

Vybudovanie železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte v hlavnom meste bude závisieť až od výsledkov Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava.

Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou, známy ako filiálka, roky chátra. Vlastníkom sú Železnice SR a plánujú tu jednu zo staníc novej trate TEN-T.Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou, známy ako filiálka, roky chátra. Vlastníkom sú Železnice SR a plánujú tu jednu zo staníc novej trate TEN-T. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Vybudovanie železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte v hlavnom meste bude závisieť až od výsledkov Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava. Tento dokument má totiž zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v Bratislave.

"Postoj Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) k Železničnej stanici Filiálka bude vychádzať z výsledkov predmetnej štúdie. Rovnako štúdia zhodnotí aj potrebu vybudovania terminálov integrovanej osobnej prepravy," povedala pre TASR hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

V auguste 2017

Vypracovanie štúdie sa očakáva v auguste 2017 s výstupom komplexného riešenia železničnej siete a jej vzťahov na dopravný systém Bratislavy a okolia, s nadväznosťou na aktuálny územný generel dopravy.

"V súčasnosti prebieha na Úrade pre verejné obstarávanie vyhodnocovanie verejnej súťaže Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava," spresnila hovorkyňa. Vybudovanie stanice Filiálka bolo dlhodobo plánované v rámci prepojenia koridorov TEN-T na území Bratislavy. Na základe štúdie realizovateľnosti zo septembra 2012 sa však tento projekt nerealizoval.

Trnavské mýto a okolie

Bratislavský magistrát už dlhšie poukazuje na to, že je v hlavnom meste potrebné rozšíriť železničnú sieť a zapojiť do prepravy ľudí práve železnicu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Vhodným priestorom na ďalšiu železničnú stanicu sa javí práve okolie Trnavského mýta, kde historicky takáto stanica aj bola. Na Trnavskom mýte by ľudia prestúpili z vlakov bezpečne a pohodlne na MHD, keďže práve tu je spádová oblasť z viacerých vstupov do Bratislavy," priblížila pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala je dôležité začať uvažovať aj nad severo-južným prepojením železničnej siete cez rieku Dunaj, rovnako aj nad spojením letísk Bratislava - Viedeň železnicou.

Podľa Pavlikovej v rámci severo-južného prepojenia existuje hypotetická možnosť spojenia železničných tratí prepojením staníc Bratislava Petržalka a Bratislava Filiálka. "Pôvodná trasa nebola odsúhlasená na základe výsledkov štúdie, takže je potrebné znovu prehodnotiť alternatívy takéhoto prepojenia," spresnila hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Myšlienku prepojenia letísk Bratislava a Viedeň vnímajú ŽSR pozitívne. Ako však podotýkajú, pre úspešnú realizáciu je však potrebná aj iniciatíva zo strany rakúskej železničnej spoločnosti. Napríklad prehodnotením využívania existujúceho železničného prepojenia Schwechat Gotzendorf s pokračovaním Kittsee - Bratislava Petržalka. Prípadne nové prepojenie Wolfstahl - Kittsee - Bratislava Petržalka," vysvetlila Pavliková. Približné termíny realizácie podľa jej slov nie sú známe a závisia aj od finančnej vitality na rakúskej strane. "Predpokladáme, že samotná Štúdia pre dopravný uzol Bratislava dá aspoň čiastočné odpovede aj na tieto otázky," podotkla hovorkyňa ŽSR.

V Bratislave by malo do roku 2020 taktiež vyrásť sedem nových železničných zastávok - terminálov integrovanej osobnej prepravy.

Zvýšiť by mali dostupnosť Vrakune, Ružinova, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky, Karlovej Vsi či Kramárov a umožniť cestujúcim lepší integrovaný prestup medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou. Vo februári ministerstvo dopravy TASR informovalo, že pre všetky terminály sú spracované dokumentácie pre územné rozhodnutie a prebieha získavanie územných rozhodnutí. Predpokladané náklady sú podľa ministerstva dopravy na úrovni 60 miliónov eur. Z celkových výdavkov by mala Európska únia prefinancovať 85 percent investičných nákladov.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 13 772
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 069
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 087
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 264
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 411
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 971
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 628
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 353
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 364
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Marek Gabonay: Bratislava Ružinov: chodci sú dôležitejší ako autá
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 23 653
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 630
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 453
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 432
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 667
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 030
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 544
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 151
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu