BRATISLAVA. Skúšobnú jazdu sme absolvovali v areáli vozovne Dopravného podniku Bratislava v Krasňanoch. Cvičná električka, ktorú v zácviku riadila redaktorka SME, je asi šesť rokov po generálnej oprave. Ide o pôvodný stroj Tatra ČKD z rokov 1971 až 1977. Táto generácia strojov prešla generálkami v rokoch 1999 až 2012. Pôvodný je už len rám.
„Majú moderný vzhľad, aerodynamickejšie čelo a nové ovládanie,“ hovorí inštruktor Peter Pankrác. Modernizovaný model sa už neovláda nohou, ale len ručnou pákou. Práve to aktívneho šoféra auta zneistí. Síce sedí na prekvapivo pohodlnom kresle, ale chýbajú klasické prvky ako plynový a brzdový pedál, a, samozrejme, volant.
Pedál mŕtveho muža
Hoci vodič má v električke okrem desiatok tlačidiel pred sebou aj dva pedále, ich využitie je iné ako v autách. Pravý sa nazýva pedál mŕtveho muža a je to vlastne ovládanie snímača bdelosti. Ak je električka v pohybe, musí byť zošliapnutý. Ak nie je, električka zvonením v interiéri upozorní na neprítomnosť vodiča v kabíne.
Zhruba po piatich sekundách sa spustia bezpečnostné brzdy, električka začne zvoniť a zastaví takmer na mieste. „Vtedy sa všetci cestujúci stanú vodičmi, lebo zotrvačnosťou vletia do kabíny,“ žartuje inštruktor. To isté sa stane aj pri použití záchrannej brzdy.
Ľavý pedál sa používa, keď sú koľajnice šmykľavé. Preto si električky na jar a na jeseň vozia v zásobníkoch piesok. Stlačením pedála vodič dávkuje piesok pod kolesá.