SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Viedenská električka sa vrátila do Bratislavy

Do Bratislavy sa na návese nákladného auta vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.

Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Do Bratislavy sa vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. V sprievode polície ho priviezlo občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Technický unikát si mohli milovníci historickej dopravy pozrieť pred Miestnym úradom Staré Mesto na Vajanského nábreží, na mieste kadiaľ kedysi električka do Viedne premávala.

"Vrátil sa vzácny vagón, ktorý využívali aj členovia rakúskej cisárskej rodiny. Je to výnimočný okamih nielen pre starých Bratislavčanov a milovníkov dopravy," povedal Radoslav Števčík, starosta bratislavského Starého Mesta.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Páčia sa vám električky? Toto je desať najznámejších liniek Čítajte 

Po verejnej prehliadke vozeň previezli do železničného areálu v bratislavskom Rendezi. Zámerom Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy je vagón opraviť a vrátiť mu pôvodnú podobu.

To sa im už podarilo v prípade lokomotívy viedenskej električky, ktorá je vystavená v Múzeu dopravy na Šancovej ulici.

Privezený vozeň je jedným z troch vyrobených kusov, dodnes sa zachovali iba dva. Vyrobili ich v roku 1913 v pražskej továrni Ringhoffer.

Drevený interiér navrhol predstaviteľ rakúskej secesie Otto Wagner. Jeden je v múzeu v rakúskom Mariazelli, druhý zostane v Bratislave.

"Vozeň sme od rakúskeho majiteľa kúpili za 12.000 eur. Klub dal 6.000 eur a rovnakú čiastku Rado Števčík ako súkromná osoba. Obnova vozňa bude stáť asi 30.000 eur, ktoré chceme získať z dvoch percent z daní, rôznych projektov a ďalších príspevkov," uviedol Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy .

Skryť Vypnúť reklamu

Vozeň v podobe z roku 1913 by verejnosti radi predstavili v júni. Potom ho príležitostne chcú využívať na nostalgické jazdy a rôzne podujatia. Bude súčasťou Múzea dopravy, kde je už dnes obnovená historická lokomotíva Viedenskej električky súčasťou expozície.

Viedenská električka (Pressburgerbahn) bol hovorový názov pre elektrifikovanú železničnú trať medzi dnešnou Bratislavou a Viedňou.

Merala 69 kilometrov a premávať začal 5. februára 1914. Jej trasu tvorili tri úseky s rôznym napájacím napätím a preto sa na vlaku museli dvakrát meniť rušne. Cestujúci v osobných vagónoch to však zaregistrovali len ako dlhšie čakanie pri ich výmene.

Jej prevádzka v Bratislave sa skončila 7. októbra 1938, krátko pred okupáciou Petržalky nacistickým Nemeckom. Z Viedne sa potom jazdilo len po výhybňu Kopčany.

Skryť Vypnúť reklamu

Na území oboch miest bola jej trasa a vagóny začlenené do mestskej dopravnej siete električiek. Bratislavská električková trať je však úzkorozchodná (1.000 mm) a na spoločnom úseku bola preto pridaná tretia koľajnica pre klasický železničný rozchod (1.435 mm).

Prečítajte si tiež: Po Starom moste prvýkrát prešla električka do Petržalky Čítajte 

V Prešporku (Bratislave) sa po prejazde cez Most Františka Jozefa (Starý most) "Viedenská električka" otáčala po trojkoľajnej slučke spoločnej s mestskými električkami.

Spoločná koľajnica sa však rýchlejšie opotrebovávala. Tento úsek viedol z mosta cez dnešné Vajanského nábrežie popri Redute a Štúrovu ulicu späť na most a potom do Viedne.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 376
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 022
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 643
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 327
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 347
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 974
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 692
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 252
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 622
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu