SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Viedenská električka sa vrátila do Bratislavy

Do Bratislavy sa na návese nákladného auta vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.

Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Do Bratislavy sa vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. V sprievode polície ho priviezlo občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Technický unikát si mohli milovníci historickej dopravy pozrieť pred Miestnym úradom Staré Mesto na Vajanského nábreží, na mieste kadiaľ kedysi električka do Viedne premávala.

"Vrátil sa vzácny vagón, ktorý využívali aj členovia rakúskej cisárskej rodiny. Je to výnimočný okamih nielen pre starých Bratislavčanov a milovníkov dopravy," povedal Radoslav Števčík, starosta bratislavského Starého Mesta.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Páčia sa vám električky? Toto je desať najznámejších liniek Čítajte 

Po verejnej prehliadke vozeň previezli do železničného areálu v bratislavskom Rendezi. Zámerom Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy je vagón opraviť a vrátiť mu pôvodnú podobu.

To sa im už podarilo v prípade lokomotívy viedenskej električky, ktorá je vystavená v Múzeu dopravy na Šancovej ulici.

Privezený vozeň je jedným z troch vyrobených kusov, dodnes sa zachovali iba dva. Vyrobili ich v roku 1913 v pražskej továrni Ringhoffer.

Drevený interiér navrhol predstaviteľ rakúskej secesie Otto Wagner. Jeden je v múzeu v rakúskom Mariazelli, druhý zostane v Bratislave.

"Vozeň sme od rakúskeho majiteľa kúpili za 12.000 eur. Klub dal 6.000 eur a rovnakú čiastku Rado Števčík ako súkromná osoba. Obnova vozňa bude stáť asi 30.000 eur, ktoré chceme získať z dvoch percent z daní, rôznych projektov a ďalších príspevkov," uviedol Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy .

Skryť Vypnúť reklamu

Vozeň v podobe z roku 1913 by verejnosti radi predstavili v júni. Potom ho príležitostne chcú využívať na nostalgické jazdy a rôzne podujatia. Bude súčasťou Múzea dopravy, kde je už dnes obnovená historická lokomotíva Viedenskej električky súčasťou expozície.

Viedenská električka (Pressburgerbahn) bol hovorový názov pre elektrifikovanú železničnú trať medzi dnešnou Bratislavou a Viedňou.

Merala 69 kilometrov a premávať začal 5. februára 1914. Jej trasu tvorili tri úseky s rôznym napájacím napätím a preto sa na vlaku museli dvakrát meniť rušne. Cestujúci v osobných vagónoch to však zaregistrovali len ako dlhšie čakanie pri ich výmene.

Jej prevádzka v Bratislave sa skončila 7. októbra 1938, krátko pred okupáciou Petržalky nacistickým Nemeckom. Z Viedne sa potom jazdilo len po výhybňu Kopčany.

Skryť Vypnúť reklamu

Na území oboch miest bola jej trasa a vagóny začlenené do mestskej dopravnej siete električiek. Bratislavská električková trať je však úzkorozchodná (1.000 mm) a na spoločnom úseku bola preto pridaná tretia koľajnica pre klasický železničný rozchod (1.435 mm).

Prečítajte si tiež: Po Starom moste prvýkrát prešla električka do Petržalky Čítajte 

V Prešporku (Bratislave) sa po prejazde cez Most Františka Jozefa (Starý most) "Viedenská električka" otáčala po trojkoľajnej slučke spoločnej s mestskými električkami.

Spoločná koľajnica sa však rýchlejšie opotrebovávala. Tento úsek viedol z mosta cez dnešné Vajanského nábrežie popri Redute a Štúrovu ulicu späť na most a potom do Viedne.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  8. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  1. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 411
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 8 695
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 5 856
  4. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 591
  5. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 485
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 234
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 693
  8. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 567
  9. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 3 491
  10. Z takmer päťsto pláží v Mexiku vyberáme tie najkrajšie 3 245
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 196
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 8 549
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 917
  4. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 6 182
  5. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 141
  6. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 629
  7. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som. 3 465
  8. Peter Gregor: Nevadí? 3 416
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu