SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Viedenská električka sa vrátila do Bratislavy

Do Bratislavy sa na návese nákladného auta vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.

Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky.Do Bratislavy sa na kamiónovom návese vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Do Bratislavy sa vrátil vozeň historickej Viedenskej električky. V sprievode polície ho priviezlo občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Technický unikát si mohli milovníci historickej dopravy pozrieť pred Miestnym úradom Staré Mesto na Vajanského nábreží, na mieste kadiaľ kedysi električka do Viedne premávala.

"Vrátil sa vzácny vagón, ktorý využívali aj členovia rakúskej cisárskej rodiny. Je to výnimočný okamih nielen pre starých Bratislavčanov a milovníkov dopravy," povedal Radoslav Števčík, starosta bratislavského Starého Mesta.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Páčia sa vám električky? Toto je desať najznámejších liniek Čítajte 

Po verejnej prehliadke vozeň previezli do železničného areálu v bratislavskom Rendezi. Zámerom Klubu priateľov hromadnej a regionálnej dopravy je vagón opraviť a vrátiť mu pôvodnú podobu.

To sa im už podarilo v prípade lokomotívy viedenskej električky, ktorá je vystavená v Múzeu dopravy na Šancovej ulici.

Privezený vozeň je jedným z troch vyrobených kusov, dodnes sa zachovali iba dva. Vyrobili ich v roku 1913 v pražskej továrni Ringhoffer.

Drevený interiér navrhol predstaviteľ rakúskej secesie Otto Wagner. Jeden je v múzeu v rakúskom Mariazelli, druhý zostane v Bratislave.

"Vozeň sme od rakúskeho majiteľa kúpili za 12.000 eur. Klub dal 6.000 eur a rovnakú čiastku Rado Števčík ako súkromná osoba. Obnova vozňa bude stáť asi 30.000 eur, ktoré chceme získať z dvoch percent z daní, rôznych projektov a ďalších príspevkov," uviedol Michal Milata, predseda Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy .

Skryť Vypnúť reklamu

Vozeň v podobe z roku 1913 by verejnosti radi predstavili v júni. Potom ho príležitostne chcú využívať na nostalgické jazdy a rôzne podujatia. Bude súčasťou Múzea dopravy, kde je už dnes obnovená historická lokomotíva Viedenskej električky súčasťou expozície.

Viedenská električka (Pressburgerbahn) bol hovorový názov pre elektrifikovanú železničnú trať medzi dnešnou Bratislavou a Viedňou.

Merala 69 kilometrov a premávať začal 5. februára 1914. Jej trasu tvorili tri úseky s rôznym napájacím napätím a preto sa na vlaku museli dvakrát meniť rušne. Cestujúci v osobných vagónoch to však zaregistrovali len ako dlhšie čakanie pri ich výmene.

Jej prevádzka v Bratislave sa skončila 7. októbra 1938, krátko pred okupáciou Petržalky nacistickým Nemeckom. Z Viedne sa potom jazdilo len po výhybňu Kopčany.

Skryť Vypnúť reklamu

Na území oboch miest bola jej trasa a vagóny začlenené do mestskej dopravnej siete električiek. Bratislavská električková trať je však úzkorozchodná (1.000 mm) a na spoločnom úseku bola preto pridaná tretia koľajnica pre klasický železničný rozchod (1.435 mm).

Prečítajte si tiež: Po Starom moste prvýkrát prešla električka do Petržalky Čítajte 

V Prešporku (Bratislave) sa po prejazde cez Most Františka Jozefa (Starý most) "Viedenská električka" otáčala po trojkoľajnej slučke spoločnej s mestskými električkami.

Spoločná koľajnica sa však rýchlejšie opotrebovávala. Tento úsek viedol z mosta cez dnešné Vajanského nábrežie popri Redute a Štúrovu ulicu späť na most a potom do Viedne.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 776
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 047
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 690
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 907
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 969
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 658
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 601
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 323
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 201
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu