SME

Peter Zelenka: Vo filme sa udalosti snažím pretaviť na to, čo vo mne vyvolali

Potom, čo sa agilnému "kľúčiarovi" jedného z festivalových kín podarilo po pondelňajšom večernom premietaní zamknúť divákov debatujúcich s PETROM ZELENKOM v kine, už asi málokto ...

Peter Zelenka tvrdí, že slovenským hercom chýba filmová skúsenosť.

Potom, čo sa agilnému "kľúčiarovi" jedného z festivalových kín podarilo po pondelňajšom večernom premietaní zamknúť divákov debatujúcich s PETROM ZELENKOM v kine, už asi málokto pochybuje, že jeho Príbehy obyčajného šialenstva majú korene v samotnej realite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Film bol nakrútený podľa vašej rovnomennej divadelnej hry. Čo boli najväčšie úskalia pri prenášaní divadelného scenára do filmovej podoby?

"Najväčším úskalím bolo, že to ešte stále nie je súvislý dramatický príbeh, ale má epizodickú stavbu. Hoci vo filme je prítomný hlavný hrdina, v niektorých fázach úlohu hlavnej postavy preberá otec hrdinu. Som si toho vedomý, ale nedokázal som to napraviť. V divadle to je riešené tak, že Ivan Trojan je na scéne neustále prítomný, aj keď práve nie je v akcii. Jeho prítomnosť je súvislejšia ako vo filme."

SkryťVypnúť reklamu

V čom sa film najviac líši od divadelnej hry?

"Hra je magickejšia, sú tam snové, rozprávkové motívy. Je košatejšia, plastickejšia, má viac odbočiek. Je v nej načrtnutých viac filozofických tém, ktoré si film nemôže dovoliť."

Je to váš prvý dlhometrážny film, v ktorom hudba nehrá až takú dominantnú úlohu.

"Predtým som nakrúcal vyslovene hudobné filmy. Napríklad vo filme Rok ďábla je hudba priamo hlavnou postavou filmu. Ale aj v Príbehoch obyčajného šialenstva je v porovnaní s inými českými filmami veľa hudby. Na soundtracku máme päťdesiat minút hudby, ktorá dáva zmysel."

Príbehy vašich filmov, hoci odkazujú na mnohé neduhy českej spoločnosti, hovoria univerzálnejším jazykom, než napríklad filmy Jana Hřebejka. "Českosť" nie je až taká explicitná.

SkryťVypnúť reklamu

"Honza pracuje tak, že otvorí noviny, nájde nejakú kauzu, ktorú potom scenárista Jarchovský zakomponuje do príbehu. Ja sa skôr snažím udalosti pretaviť na to, čo vo mne vyvolali. Dôležitejšie je, ako si ich pamätám, než ako sa reálne udiali. Aj môj spôsob práce má isté úskalia. Niekomu môže vadiť, že moje filmy sa na seba podobajú. Ale výhoda je, že sú niečím osobité."

Postava outsidera Petra, ktorú stvárnil Ivan Trojan, vyznieva nesmierne pozitívne. Bol to zámer?

"Áno. Hoci to bolo ťažké, pretože on žiadne pozitívne veci nerobí. Len počúva. Otázne je, či je to pozitívne, alebo nie."

Viackrát ste sa vyslovili, že máte problém obsadzovať ženské postavy.

"Mám problém ich napísať aj obsadiť. Projektujem totiž do nich mužské rozmery, motivácie. A to ma limituje. Ten istý problém riešim aj v divadle."

SkryťVypnúť reklamu

Mnohí z hercov vo filme hrajú aj v pôvodnej divadelnej hre. Nemali problém prispôsobiť sa filmovému videniu?

"Nie je to problém, českí herci sa nedelia na filmových a divadelných. Každý robí všetko. Na Slovensku je to iné, lebo sa nenakrúcajú filmy. Hercom chýba viac filmovej skúsenosti."

Chcete ďalším filmom smerovať ku komplexnejšiemu rozprávaniu, alebo si zachováte epizodickosť, ktorá bola doteraz pre vás charakteristická?

"Možno sa na komplexnosť vykašlem úplne a urobím opäť poriadny epizodický film."

(ip)

Andrzej Wajda otvoril svoju retrospektívu aj výstavu

Bratislava včera privítala najvýznamnejšieho hosťa tohtoročného Febiofestu, popredného poľského režiséra Andrzeja Wajdu. V kine Tatra osobne uviedol slávnostné premietanie filmu Popol a diamant, čím oficiálne otvoril tohtoročnú retrospektívu venovanú jeho tvorbe.

Okrem desiatich Wajdových filmov, ktoré možno počas Febiofestu v Bratislave vidieť, sa záujemcovia môžu zoznámiť aj s menej známou podobou jeho kreativity.

Andrzej Wajda študoval pôvodne maliarstvo na Akadémii krásnych umení v Krakove, potom réžiu na Vysokej filmovej škole v Lodži.

Včera v Poľskom inštitúte otvoril výstavu svojich kresieb z ciest po Japonsku. Potrvá do 4. mája 2005.

A keďže Andrzej Wajda je známy tým, že nikdy nezabúda na mladú filmársku generáciu, dnes zavíta na Filmovú a televíznu fakultu VŠMU, kde sa stretne so študentmi. (zh)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 28 778
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 090
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 687
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 901
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 549
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 3 735
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 642
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 319
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 56 059
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 423
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 054
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 950
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 15 056
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 094
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 877
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 448
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu