Piaty most cez Dunaj, ktorý mal začať fungovať už začiatkom leta, otvoria pre dopravu pravdepodobne až po prázdninách.
"Požiadali sme investora, aby nám predĺžil termín do konca júla. Spoločnosť Metro vydala vyše 60 príkazov na zmenu, napríklad pre iné parametre inžinierskych sietí, ako sa pôvodne predpokladalo. Predražili stavbu asi o 150 miliónov. Do tohto termínu by sme všetky stavebné práce mali dokončiť," povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták. V auguste potom nastane kolaudačné konanie.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Vedenie Doprastavu pred novinármi odmietlo, že by sa ich vinou stavba predražila o 680 miliónov, ktoré žiada v súčasnosti Metro od vlády.
Doprastav vyhral v roku 2001 tender na stavbu s ponukou 3,6 miliardy. Ostatní účastníci obvinili víťaza z dumpingových cien. Komisia rozhodovala na trikrát pre obvinenia z netransparentnosti. Nová cena sa vyšplhala na takmer 4,3 miliardy.
Vedenie Doprastavu hovorí, že ich ponuka sa jediná približovala odhadu štátnej expertízy z roku 2000. "Podľa súťažných podmienok mali byť ponuky uvedené v cenách platných vo februári 2002. V zmluve sa hovorí o povinnosti valorizovať ceny - či stúpajú, alebo klesajú. Ceny sa kvartálne prenásobujú indexmi štatistického úradu. Stúpli by viac, keby vyhrala niektorá drahšia ponuka," argumentuje Šesták.
Most pôvodne mali dokončiť už v júni 2003, pre posudzovanie Európskej investičnej banky, ktorá ho úverom sčasti financuje, sa však termíny posunuli. Takmer 700-miliónové zvýšenie cien vysvetľujú investor a staviteľ zvýšením cien vstupných materiálov. Trhová cena ocele napríklad medzičasom stúpla takmer dvojnásobne. Od roku 2001, keď pripravovali ponuky, stúpla aj DPH o deväť percent.
Investorská spoločnosť Metro žiada o navýšenie zdrojov prostredníctvom svojho väčšinového vlastníka, mesta, už niekoľko mesiacov. Prednedávnom sa stretol primátor Andrej Ďurkovský na rokovaní so šéfom rezortu financií Ivanom Miklošom.
Ministerstvo zatiaľ zohľadnilo len požiadavku súvisiacu so zvýšením sadzby DPH. K dohode, či sa zaplatia zvyšné stovky miliónov zo štátneho rozpočtu, alebo z obmedzených zdrojov mesta, zatiaľ nedošlo, dohodli sa len na právnom audite kontraktu.
"My sme na problém upozorňovali už dávnejšie, chceme len to, čo máme zaručené v zmluve. Na moste sa pokračuje a dáme ho do užívania," uisťuje Šesták. Možnosť, že by práce na moste prerušili a zakonzervovali ho, rezolútne vylúčil aj Ďurkovský.
Zatiaľ nie je isté, kde sa chýbajúce peniaze nájdu, ani ako sa most, nazývaný pracovne most Košická, bude oficiálne volať. Termín, keď po moste prejdú prvé autá, by sa však už výraznejšie meniť nemal, zhodli sa predstavitelia viacerých zainteresovaných inštitúcií.
Po Einsteinovej už v novembri
Kým termín dostavby piateho premostenia cez Dunaj sa neustále posúva, je tu možnosť, že diaľničný úsek na Einsteinovej bude dokončený skôr ako podľa plánu. Kým pôvodne ho mali do prevádzky odovzdať až budúci rok, Doprastav prišiel s návrhom, že ho dostavia už tohto roku. Predpokladaný termín je niekedy v novembri. "Zatiaľ podľa predbežnej reakcie Národnej diaľničnej spoločnosti túto iniciatívu vítajú," povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Mráz.