Celoročný festival Johann Sebastian Bach - Slovensko 2005 mal v stredu významný deň. Vo Veľkom evanjelickom kostole zazneli Matúšove pašie v podaní špičkových interpretov barokovej hudby zo siedmich štátov. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
Znalec a ctiteľ Biblie Johann Sebastian Bach sa o ňu opieral aj pri skladaní Matúšových pašií. Sú naozaj monumentálnym dielom obsahovo i dĺžkou - trvajú viac ako tri hodiny, ale predovšetkým spôsobom, akým do nich Bach vložil všetky hudobné princípy a "objavy" baroka. Napriek tomu, alebo skôr práve preto boli Matúšove pašie jedno storočie zabudnuté.
V období svojho vzniku (pravdepodobne 1727) sa interpretovali skôr ako operný recitatív s áriami a chorálmi, do kostola sa až na premiéru akosi "nevmestili". O znovuobjavenie pašií sa postaral Felix Mendelssohn Bartholdy (1829) a dnes sú pre hudobníkov, spevákov a dirigentov príťažlivé najmä pre svoju interpretačnú obtiažnosť. Zároveň prestávajú byť čisto koncertnou záležitosťou a presúvajú sa tam, kam primárne patria - do kostolov, a to i napriek tomu, že k predvedeniu potrebujú dva zbory a dva orchestre.
Vo Veľkom evanjelickom kostole boli Matúšove pašie interpretované s väčším dôrazom na ich duchovnú ideu, s vynechaním koncertného potlesku. Biblické texty, recitatívy a árie sólistov i výkony hudobníkov pútali k obsahu a vzbudzovali silný emotívny zážitok. Bach totiž vložil do pašií nielen hudobného génia, ale aj svoju vnútornú silu a do libreta teologickú "fundovanosť" či, lepšie povedané, hlbokú vieru. Vytvoril tak najslávnejšie zhudobnenie pašiového textu a zároveň ostrov pokoja a meditácie. (mi)