Niekoľko stoviek baníkov z Prievidze spolu s japonskými a slovenskými šéfmi tlieskalo včera slávnostnému prerazeniu tunela Sitina. Po pol druha roku prác je tak prvá, západná tunelová rúra dokončená. Pokračuje sa vo východnej rúre, ktorú by chceli preraz
iť v máji. Celý tunel vedúci od zoo k pracoviskám SAV na Dúbravskej ceste by mal byť hotový koncom roka 2006. Potom bude súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta - Staré grunty, ktorý by mal odľahčiť dopravu v meste. Zápcha, ktorá vznikla včera po nehode kamióna na Patrónke a spôsobila meškanie niektorých účastníkov slávnosti, akoby symbolizovala potrebu tunela.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Spojenie vyrazených tunelových rúr z dvoch strán má pre baníkov kultový význam. Slávnostný okamih sa odohral v príjemnom teple podzemia, pri soške baníckej patrónky - svätej Barbory. Akciu sprevádzali prísne bezpečnostné opatrenia - každú musel mať helmu a pohyb obmedzeného počtu VIP hostí usmerňovali usporiadatelia v svetielkujúcich vestách.
Po príhovoroch všetci sledovali efektné divadlo, keď sa v úplnej tme objavilo v stene rameno tunelbagra z druhej strany. Pod tabuľou s baníckym pozdravom Zdar Boh sa čoskoro objavil otvor a skupina razičov spolu s dvoma predákmi vyšla von. "Vidíte, že to nebol ani ten povestný cól sem, cól tam," komentoval presnosť spojenia rúr Ivan Magdolen, obchodný riaditeľ firmy Skanska BS, ktorá robí razičské práce a betonáž.
Súčasťou rituálu boli aj japonské zvyky - otváranie sudov so saké, rytmické vytlieskavanie s pokrikmi a svätenie prerazeného miesta soľou, ryžou a saké. Medzi prítomnými boli premiér Mikuláš Dzurinda, japonský veľvyslanec Toyojiro Soejima, minister dopravy Pavol Prokopovič, primátor Andrej Ďurkovský a predseda samosprávneho kraja Ľubo Roman. Premiér ocenil rýchlosť prác a doterajší priebeh bez väčších nehôd, japonskí hostia spojili stavbu tunela s hospodárskymi úspechmi Slovenska. Primátor Ďurkovský dúfa v spoluprácu na ďalších dopravných projektoch v meste.