Školáci v akcii. Viac informácií o tomto projekte ako i fotografie a videá z RAFT exkurzií nájdete na www.raft-project.sk. FOTO - WWW.RAFT-PROJECT.SK |
Niektorí stredoškoláci si vďaka projektu RAFT spestrujú vyučovanie exkurziami cez internet.
RAFT je medzinárodným projektom Európskej Komisie z piateho rámcového protokolu medzi Slovenskom, Nemeckom, Škótskom a Kanadou. Sú to na diaľku riadené terénne exkurzie určené žiakom stredných a základných škôl.
V tomto nevšednom projekte sa trieda rozdelí na dve skupiny žiakov. Menšia skupinka, vybavená modernými technologickými pomôckami ako sú počítače do dlane (handheldy) s webkamerami, fotoaparáty či počítače s dotykovým displejom, ide do terénu a zvyšok zostáva v triede pri stolných počítačoch, pričom aktivitu spolužiakov v teréne sledujú na veľkom plátne pomocou dataprojektoru. Trieda a terén sú prepojené pomocou internetu a môžu spolu komunikovať prostredníctvom videokonferencie.
"Cieľom RAFT projektu je poukázať na vzdelanostný prínos a technickú zrealizovateľnosť na diaľku riadených školských exkurzií ako i vytvoriť podmienky pre rozšírenie učebných osnôv o takéto exkurzie. Nie všade môže isť na exkurziu celá trieda, a tak na dané miesto pošleme štyroch študentov s kamerami, ktorí sa snažia sprostredkovať čo vidia zvyšku triedy prostredníctvom videokonferencie a pomocou fotografií, ktoré narobia. V spolupráci s Gymnáziom na Metodovej ulici sme za posledný rok urobili tri exkurzie z Botanickej záhrady UK a dva pokusy z laboratória na Prírodovedeckej fakulte UK. Išlo o pitvu zvieracieho oka," vysvetľuje koordinátor technického a technologického riešenia projektu RAFT Róbert Baumgartner.
Do projektu RAFT sú zapojené štyri školy z Levíc, Senca, Považskej Bystrice a z hlavného mesta.
Bratislava je v projekte zastúpená gymnáziom na Metodovej ulici. "U nás máme vytvorené dobré technické podmienky. Škola je súčasťou akademickej siete a prenos informácií sa uskutočňuje v plnej kvalite. Na školách s iným typom pripojenia by mohlo dochádzať k výpadkom," hovorí učiteľ informatiky na Metodovej Marek Farkaš.
"Školáci sú radi, že sa môžu zoznámiť s novu technikou, o ktorej sa niektorým zatiaľ len sníva. Jediným problémom býva to, že všetci sa hrnú do terénu a nikomu sa nechce zostať v triede," smeje sa kordinátor projektu Róbert Baumgartner.
Témy exkurzií si vyberajú v spolupráci s učiteľmi tak, aby zapadli do učebných osnôv. Podobné výlety robia aj v zahraničí na univerzite v škótskom Dundee a v nemeckom Bonne.
"O pokračovaní projektu sa zatiaľ neuvažuje. Po trojročnom skúmaní sme prišli k záveru, že takéto exkurzie sú oživením učebných osnov a že sa dajú realizovať len v obmedzenej miere. Ide najmä o technickú časť, nakoľko v teréne sme limitovaní internetovým pripojením. Keby školy chceli robiť takéto exkurzie, potrebujú na to hardware a užívateľské prostredie RAFT. Hardware, s ktorým teraz robíme exkurzie ako i videoserver zostanú po ukončení projektu na Prírodovedeckej fakulte UK," dopĺňa Róbert Baumgartner.
Po troch rokoch sa projekt RAFT v júni 2005 skončí a či vzniknú nadväzujúce iniciatívy, to sa teraz nevie.
Podľa Mareka Farkaša, projekt je spojením praxe a teórie prostredníctvom najmodernejšej komunikačnej techniky.
"Mne by sa páčilo, keby sme tieto možnosti využívali na prenosy z fyzikálnych a chemických laboratórií. Žiaci by sa tak mohli priamo zapájať do pokusov, overiť si svoje vedomosti, hoci by tam fyzicky neboli. Dalo by sa to využiť aj pri vyučovaní cudzích jazykoch. Keby bola partnerská škola napríklad v Paríži a francúzski študenti by prenášali zábery z múzeí k nám. Nové technológie majú význam, len treba hľadať možnosti na ich správne využitie a najmä sa ich nebáť. Na našej škole mal projekt veľmi dobrú odozvu a študenti boli spokojní. Bol by som rád, keby sa v akejkoľvek forme pokračovalo ďalej," dodáva Marek Farkaš.
(mad)