SME

MHD: Budú sa rušiť zastávky a krátiť linky

V mestskej hromadnej doprave sa chystajú úsporné opatrenia, ktorých súčasťou má byť rušenie alebo skracovanie liniek, rušenie prehustených zastávok, prípadne aj zvýšenie cestovného. To sa naposledy zvyšovalo v minulom roku o deväť percent. Zatiaľ by ...

Bratislavčania sa najviac sťažujú na nízky komfort pri zvyšovaní cestovného.

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

V mestskej hromadnej doprave sa chystajú úsporné opatrenia, ktorých súčasťou má byť rušenie alebo skracovanie liniek, rušenie prehustených zastávok, prípadne aj zvýšenie cestovného. To sa naposledy zvyšovalo v minulom roku o deväť percent. Zatiaľ by sa nemal meniť systém zliav. "Máme ešte pôvodný systém zliav - zdarma pred dôchodcov, 50-percentné zľavy pre žiakov," povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar. Po zavedení integrovanej dopravy v najbližších dvoch rokoch však bude treba zosúladiť zľavy železníc, SAD a dopravného podniku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hromadná doprava je zdrojom znechutenia obyvateľov mesta. Dopravný podnik sa označuje ako čierna diera, v ktorej miznú peniaze. Ľudia kritizujú zlé služby a zvyšovanie cestovného, za ktoré nedostanú kvalitu. Najviac nekultúrne cestovanie je v dopravnej špičke. Ranná je medzi 7. a 8. hodinou, popoludňajšia od 14. do 18. hodiny. "Na vyšší štandard by sme potrebovali viac vozidiel, a tie nemáme," hovorí Zachar.

Dopravný podnik vznikol v roku 1994 ako akciová spoločnosť s jediným akcionárom, ktorým je hlavné mesto. Terajší riaditeľ Zachar je vo funkcii ôsmy rok. "Urobili sme veľa dobrého," tvrdí Zachar. "Utlmili sme rast nákladov, lepšie využívame energie a materiál, zaviedli sme plynofikáciu autobusov, došlo k prepúšťaniu." To podľa neho potvrdili aj audity.

SkryťVypnúť reklamu

Po zavedení fiškálnej decentralizácie je financovanie dopravy v rukách mesta - štát už neposkytuje asi miliardovú dotáciu ako predtým. Výsledkom bolo zvýšenie miestnych daní, ale to nestačí - treba racionalizovať. Mesto dalo urobiť tri nezávislé audity. "Zistili, že máme prehustené linky a zastávky - racionalizáciou by sa ušetrilo, hoci ľudia by museli viac prestupovať a dlhšie dochádzať na zastávky," povedal Zachar.

Dopravný podnik bude od 1. júna odťahovať zle zaparkované autá a vraky na území mesta. Ďalej sa plánuje nákup nových vozidiel, nasadenie duobusov na Dlhé diely, ktoré budú vedieť ťahať do kopca. Pokračovať sa má v rekonštrukcii tratí.

Hlavné problémy

* osem ľudí na meter štvorcový v špičke, štandard je štyri až päť ľudí

SkryťVypnúť reklamu

* slabý komfort: kúrenie, čistota vozidiel, ich vybavenie, nízkopodlažnosť, a to pri stále sa zvyšujúcom cestovnom

* zastaraný vozový park

* málo efektívne trasovanie a systém výkonov

* málo investícií do rozvoja

Úspechy Zacharovho vedenia

* nákup 100 nových autobusov v roku 1998

* pohon autobusov na ekologickejší a lacnejší CNG (stlačený zemný plyn)

* modernizácia vozidiel

* rekonštrukcia tratí

* znižovanie počtu pracovníkov okrem vodičov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 251
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 638
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 083
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 130
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 854
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 821
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 727
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 337
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 910
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 14 945
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 726
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 439
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 300
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 986
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 339
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 7 279
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
SkryťZatvoriť reklamu