Bratislavčania sa najviac sťažujú na nízky komfort pri zvyšovaní cestovného.
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
V mestskej hromadnej doprave sa chystajú úsporné opatrenia, ktorých súčasťou má byť rušenie alebo skracovanie liniek, rušenie prehustených zastávok, prípadne aj zvýšenie cestovného. To sa naposledy zvyšovalo v minulom roku o deväť percent. Zatiaľ by sa nemal meniť systém zliav. "Máme ešte pôvodný systém zliav - zdarma pred dôchodcov, 50-percentné zľavy pre žiakov," povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar. Po zavedení integrovanej dopravy v najbližších dvoch rokoch však bude treba zosúladiť zľavy železníc, SAD a dopravného podniku.
Hromadná doprava je zdrojom znechutenia obyvateľov mesta. Dopravný podnik sa označuje ako čierna diera, v ktorej miznú peniaze. Ľudia kritizujú zlé služby a zvyšovanie cestovného, za ktoré nedostanú kvalitu. Najviac nekultúrne cestovanie je v dopravnej špičke. Ranná je medzi 7. a 8. hodinou, popoludňajšia od 14. do 18. hodiny. "Na vyšší štandard by sme potrebovali viac vozidiel, a tie nemáme," hovorí Zachar.
Dopravný podnik vznikol v roku 1994 ako akciová spoločnosť s jediným akcionárom, ktorým je hlavné mesto. Terajší riaditeľ Zachar je vo funkcii ôsmy rok. "Urobili sme veľa dobrého," tvrdí Zachar. "Utlmili sme rast nákladov, lepšie využívame energie a materiál, zaviedli sme plynofikáciu autobusov, došlo k prepúšťaniu." To podľa neho potvrdili aj audity.
Po zavedení fiškálnej decentralizácie je financovanie dopravy v rukách mesta - štát už neposkytuje asi miliardovú dotáciu ako predtým. Výsledkom bolo zvýšenie miestnych daní, ale to nestačí - treba racionalizovať. Mesto dalo urobiť tri nezávislé audity. "Zistili, že máme prehustené linky a zastávky - racionalizáciou by sa ušetrilo, hoci ľudia by museli viac prestupovať a dlhšie dochádzať na zastávky," povedal Zachar.
Dopravný podnik bude od 1. júna odťahovať zle zaparkované autá a vraky na území mesta. Ďalej sa plánuje nákup nových vozidiel, nasadenie duobusov na Dlhé diely, ktoré budú vedieť ťahať do kopca. Pokračovať sa má v rekonštrukcii tratí.
Hlavné problémy
* osem ľudí na meter štvorcový v špičke, štandard je štyri až päť ľudí
* slabý komfort: kúrenie, čistota vozidiel, ich vybavenie, nízkopodlažnosť, a to pri stále sa zvyšujúcom cestovnom
* zastaraný vozový park
* málo efektívne trasovanie a systém výkonov
* málo investícií do rozvoja
Úspechy Zacharovho vedenia
* nákup 100 nových autobusov v roku 1998
* pohon autobusov na ekologickejší a lacnejší CNG (stlačený zemný plyn)
* modernizácia vozidiel
* rekonštrukcia tratí
* znižovanie počtu pracovníkov okrem vodičov