SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Jednokoľajka na Obchodnej môže znamenať kolaps

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Povrch Obchodnej ulice sa od roku 1989 nezmenil. Rekonštrukciu električkovej trate plánuje magistrát do konca budúceho roka.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Električková trasa na Obchodnej plní viacero úloh. Tá, ktorá sa na prvý pohľad možno laikovi javí ako najvýznamnejšia, dopravná obsluha Obchodnej ulice, je najmenej dôležitá.

Oveľa dôležitejší je druhý význam - pre obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky je to najkratšie, a teda najvýhodnejšie spojenie do centra a v smere do Rače a naopak. Aj pre spojenie južnej časti centra mesta s hlavnou stanicou je to jediná logická trasa. Význam spojenia cez Obchodnú ešte vzrastie po otvorení trate do Petržalky. Veď kadiaľ budú premávať električky z Petržalky na hlavnú stanicu? Snáď nie cez Vazovovu?

Avšak najdôležitejší je tretí význam. Do otvorenia električkovej trate cez Obchodnú v roku 1981 viedla centrom mesta jediná trasa - cez Špitálsku. Pri akomkoľvek probléme v centre tak vlastne skolabovala električková doprava v celom meste. Až obnovenie trasy po Obchodnej (električka tu už kedysi premávala od roku 1899 do konca 20. rokov) výrazne znížilo zraniteľnosť koľajovej dopravy v Bratislave.

Nebyť trasy po Obchodnej ulici, nebola by možná rozsiahla rekonštrukcia Špitálskej ulice vrátane inžinierskych sietí v roku 1988 a ani rekonštrukcia Kamenného námestia o 10 rokov neskôr.

Čo chystá magistrát pre voličov

Zjednokoľajnenie trasy automaticky znamená nižšiu priepustnosť trasy. Električky budú musieť čakať, kým prejde protiidúci spoj. Aby nebola jednokoľajka zahltená, musel by asi Dopravný podnik Bratislava znížiť počet tadeto prechádzajúcich liniek.

Naviac, nedostatočná kapacita jednokoľajnej trasy po Obchodnej by znamenala neschopnosť tejto trasy nahradiť prípadný výpadok na Špitálskej. Pri nehode na ťahu Kamenné námestie - Špitálska alebo aj pri plánovanej výluke, by trasa po Obchodnej nebola schopná výpadok nahradiť. Došlo by ku kolapsu dopravy.

Odklony po dlhšej trase a čakanie na semafore - to chystá magistrát pre svojich voličov. A cestujúci budú po obmedzeniach dopravy zasa nadávať na dopravný podnik. Lenže ten v tom bude opäť nevinne, ako veľakrát predtým. "Patálie" by boli spôsobené nelogickým rozhodnutím magistrátu. Pritom argument je nezmyselný - citujem z článku: "... kvôli priestoru pre chodcov obmedziť električkovú trať len na jednu koľaj." Chodci majú priestor na chodníku a električky na koľajniciach, tu žiadny problém nejestvuje. Chodci síce bežne chodia po koľajniciach, ale to pri obmedzenej rýchlosti 20 km/h taktiež nie je problém. Problém je v niečom úplne inom.

Komu vyhovuje zjednokoľajnenie?

Chodec má ťažkosti na Obchodnej s autami parkujúcimi na chodníku. Takže magistrát tu nevychádza v ústrety chodcom, ale tým, ktorí chodcom život strpčujú - nedisciplinovaným automobilistom. To vidíme aj dnes zo strachu polície odťahovať autá, ktoré blokujú priechod električke. Čo za tipy sú majitelia týchto áut vidno z ich drahých značiek.

Plne podporujem rekonštrukciu Obchodnej ulice, náhradu betónových panelov klasickou stavbou koľají na pražcoch s pekným zadláždením, ale zjednokoľajnenie by pomohlo automobilistom a tým, ktorí využívajú MHD, by to život len skomplikovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 17 164
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 994
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 534
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 663
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 024
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 646
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 181 778
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 778
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 128
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 018
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 882
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 386
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 648
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu