SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
NÁZOR ČITATEĽA

Jednokoľajka na Obchodnej môže znamenať kolaps

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Povrch Obchodnej ulice sa od roku 1989 nezmenil. Rekonštrukciu električkovej trate plánuje magistrát do konca budúceho roka.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Električková trasa na Obchodnej plní viacero úloh. Tá, ktorá sa na prvý pohľad možno laikovi javí ako najvýznamnejšia, dopravná obsluha Obchodnej ulice, je najmenej dôležitá.

Oveľa dôležitejší je druhý význam - pre obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky je to najkratšie, a teda najvýhodnejšie spojenie do centra a v smere do Rače a naopak. Aj pre spojenie južnej časti centra mesta s hlavnou stanicou je to jediná logická trasa. Význam spojenia cez Obchodnú ešte vzrastie po otvorení trate do Petržalky. Veď kadiaľ budú premávať električky z Petržalky na hlavnú stanicu? Snáď nie cez Vazovovu?

Avšak najdôležitejší je tretí význam. Do otvorenia električkovej trate cez Obchodnú v roku 1981 viedla centrom mesta jediná trasa - cez Špitálsku. Pri akomkoľvek probléme v centre tak vlastne skolabovala električková doprava v celom meste. Až obnovenie trasy po Obchodnej (električka tu už kedysi premávala od roku 1899 do konca 20. rokov) výrazne znížilo zraniteľnosť koľajovej dopravy v Bratislave.

Nebyť trasy po Obchodnej ulici, nebola by možná rozsiahla rekonštrukcia Špitálskej ulice vrátane inžinierskych sietí v roku 1988 a ani rekonštrukcia Kamenného námestia o 10 rokov neskôr.

Čo chystá magistrát pre voličov

Zjednokoľajnenie trasy automaticky znamená nižšiu priepustnosť trasy. Električky budú musieť čakať, kým prejde protiidúci spoj. Aby nebola jednokoľajka zahltená, musel by asi Dopravný podnik Bratislava znížiť počet tadeto prechádzajúcich liniek.

Naviac, nedostatočná kapacita jednokoľajnej trasy po Obchodnej by znamenala neschopnosť tejto trasy nahradiť prípadný výpadok na Špitálskej. Pri nehode na ťahu Kamenné námestie - Špitálska alebo aj pri plánovanej výluke, by trasa po Obchodnej nebola schopná výpadok nahradiť. Došlo by ku kolapsu dopravy.

Odklony po dlhšej trase a čakanie na semafore - to chystá magistrát pre svojich voličov. A cestujúci budú po obmedzeniach dopravy zasa nadávať na dopravný podnik. Lenže ten v tom bude opäť nevinne, ako veľakrát predtým. "Patálie" by boli spôsobené nelogickým rozhodnutím magistrátu. Pritom argument je nezmyselný - citujem z článku: "... kvôli priestoru pre chodcov obmedziť električkovú trať len na jednu koľaj." Chodci majú priestor na chodníku a električky na koľajniciach, tu žiadny problém nejestvuje. Chodci síce bežne chodia po koľajniciach, ale to pri obmedzenej rýchlosti 20 km/h taktiež nie je problém. Problém je v niečom úplne inom.

Komu vyhovuje zjednokoľajnenie?

Chodec má ťažkosti na Obchodnej s autami parkujúcimi na chodníku. Takže magistrát tu nevychádza v ústrety chodcom, ale tým, ktorí chodcom život strpčujú - nedisciplinovaným automobilistom. To vidíme aj dnes zo strachu polície odťahovať autá, ktoré blokujú priechod električke. Čo za tipy sú majitelia týchto áut vidno z ich drahých značiek.

Plne podporujem rekonštrukciu Obchodnej ulice, náhradu betónových panelov klasickou stavbou koľají na pražcoch s pekným zadláždením, ale zjednokoľajnenie by pomohlo automobilistom a tým, ktorí využívajú MHD, by to život len skomplikovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 729
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 009
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 541
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 277
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 552
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 462
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 301
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 321
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu