SME

Jednokoľajka na Obchodnej môže znamenať kolaps

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Povrch Obchodnej ulice sa od roku 1989 nezmenil. Rekonštrukciu električkovej trate plánuje magistrát do konca budúceho roka.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Električková trasa na Obchodnej plní viacero úloh. Tá, ktorá sa na prvý pohľad možno laikovi javí ako najvýznamnejšia, dopravná obsluha Obchodnej ulice, je najmenej dôležitá.

Oveľa dôležitejší je druhý význam - pre obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky je to najkratšie, a teda najvýhodnejšie spojenie do centra a v smere do Rače a naopak. Aj pre spojenie južnej časti centra mesta s hlavnou stanicou je to jediná logická trasa. Význam spojenia cez Obchodnú ešte vzrastie po otvorení trate do Petržalky. Veď kadiaľ budú premávať električky z Petržalky na hlavnú stanicu? Snáď nie cez Vazovovu?

Avšak najdôležitejší je tretí význam. Do otvorenia električkovej trate cez Obchodnú v roku 1981 viedla centrom mesta jediná trasa - cez Špitálsku. Pri akomkoľvek probléme v centre tak vlastne skolabovala električková doprava v celom meste. Až obnovenie trasy po Obchodnej (električka tu už kedysi premávala od roku 1899 do konca 20. rokov) výrazne znížilo zraniteľnosť koľajovej dopravy v Bratislave.

Nebyť trasy po Obchodnej ulici, nebola by možná rozsiahla rekonštrukcia Špitálskej ulice vrátane inžinierskych sietí v roku 1988 a ani rekonštrukcia Kamenného námestia o 10 rokov neskôr.

Čo chystá magistrát pre voličov

Zjednokoľajnenie trasy automaticky znamená nižšiu priepustnosť trasy. Električky budú musieť čakať, kým prejde protiidúci spoj. Aby nebola jednokoľajka zahltená, musel by asi Dopravný podnik Bratislava znížiť počet tadeto prechádzajúcich liniek.

Naviac, nedostatočná kapacita jednokoľajnej trasy po Obchodnej by znamenala neschopnosť tejto trasy nahradiť prípadný výpadok na Špitálskej. Pri nehode na ťahu Kamenné námestie - Špitálska alebo aj pri plánovanej výluke, by trasa po Obchodnej nebola schopná výpadok nahradiť. Došlo by ku kolapsu dopravy.

Odklony po dlhšej trase a čakanie na semafore - to chystá magistrát pre svojich voličov. A cestujúci budú po obmedzeniach dopravy zasa nadávať na dopravný podnik. Lenže ten v tom bude opäť nevinne, ako veľakrát predtým. "Patálie" by boli spôsobené nelogickým rozhodnutím magistrátu. Pritom argument je nezmyselný - citujem z článku: "... kvôli priestoru pre chodcov obmedziť električkovú trať len na jednu koľaj." Chodci majú priestor na chodníku a električky na koľajniciach, tu žiadny problém nejestvuje. Chodci síce bežne chodia po koľajniciach, ale to pri obmedzenej rýchlosti 20 km/h taktiež nie je problém. Problém je v niečom úplne inom.

Komu vyhovuje zjednokoľajnenie?

Chodec má ťažkosti na Obchodnej s autami parkujúcimi na chodníku. Takže magistrát tu nevychádza v ústrety chodcom, ale tým, ktorí chodcom život strpčujú - nedisciplinovaným automobilistom. To vidíme aj dnes zo strachu polície odťahovať autá, ktoré blokujú priechod električke. Čo za tipy sú majitelia týchto áut vidno z ich drahých značiek.

Plne podporujem rekonštrukciu Obchodnej ulice, náhradu betónových panelov klasickou stavbou koľají na pražcoch s pekným zadláždením, ale zjednokoľajnenie by pomohlo automobilistom a tým, ktorí využívajú MHD, by to život len skomplikovalo.

Autor: MIKULÁŠ HRUBIŠKO(autor je odborníkom na hromadnú dopravu v Bratislave)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 155
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 747
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 838
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 810
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 549
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 585
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 490
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 364
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 741
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 356
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 994
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu