SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky
NÁZOR ČITATEĽA

Jednokoľajka na Obchodnej môže znamenať kolaps

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Povrch Obchodnej ulice sa od roku 1989 nezmenil. Rekonštrukciu električkovej trate plánuje magistrát do konca budúceho roka.

FOTO SME - PAVOL MAJER

Aj keď oneskorene, chcem reagovať na článok o rekonštrukcii električkovej trate na Obchodnej ulici z prílohe Bratislava 24. januára.

Električková trasa na Obchodnej plní viacero úloh. Tá, ktorá sa na prvý pohľad možno laikovi javí ako najvýznamnejšia, dopravná obsluha Obchodnej ulice, je najmenej dôležitá.

Oveľa dôležitejší je druhý význam - pre obyvateľov Karlovej Vsi a Dúbravky je to najkratšie, a teda najvýhodnejšie spojenie do centra a v smere do Rače a naopak. Aj pre spojenie južnej časti centra mesta s hlavnou stanicou je to jediná logická trasa. Význam spojenia cez Obchodnú ešte vzrastie po otvorení trate do Petržalky. Veď kadiaľ budú premávať električky z Petržalky na hlavnú stanicu? Snáď nie cez Vazovovu?

Avšak najdôležitejší je tretí význam. Do otvorenia električkovej trate cez Obchodnú v roku 1981 viedla centrom mesta jediná trasa - cez Špitálsku. Pri akomkoľvek probléme v centre tak vlastne skolabovala električková doprava v celom meste. Až obnovenie trasy po Obchodnej (električka tu už kedysi premávala od roku 1899 do konca 20. rokov) výrazne znížilo zraniteľnosť koľajovej dopravy v Bratislave.

Nebyť trasy po Obchodnej ulici, nebola by možná rozsiahla rekonštrukcia Špitálskej ulice vrátane inžinierskych sietí v roku 1988 a ani rekonštrukcia Kamenného námestia o 10 rokov neskôr.

Čo chystá magistrát pre voličov

Zjednokoľajnenie trasy automaticky znamená nižšiu priepustnosť trasy. Električky budú musieť čakať, kým prejde protiidúci spoj. Aby nebola jednokoľajka zahltená, musel by asi Dopravný podnik Bratislava znížiť počet tadeto prechádzajúcich liniek.

Naviac, nedostatočná kapacita jednokoľajnej trasy po Obchodnej by znamenala neschopnosť tejto trasy nahradiť prípadný výpadok na Špitálskej. Pri nehode na ťahu Kamenné námestie - Špitálska alebo aj pri plánovanej výluke, by trasa po Obchodnej nebola schopná výpadok nahradiť. Došlo by ku kolapsu dopravy.

Odklony po dlhšej trase a čakanie na semafore - to chystá magistrát pre svojich voličov. A cestujúci budú po obmedzeniach dopravy zasa nadávať na dopravný podnik. Lenže ten v tom bude opäť nevinne, ako veľakrát predtým. "Patálie" by boli spôsobené nelogickým rozhodnutím magistrátu. Pritom argument je nezmyselný - citujem z článku: "... kvôli priestoru pre chodcov obmedziť električkovú trať len na jednu koľaj." Chodci majú priestor na chodníku a električky na koľajniciach, tu žiadny problém nejestvuje. Chodci síce bežne chodia po koľajniciach, ale to pri obmedzenej rýchlosti 20 km/h taktiež nie je problém. Problém je v niečom úplne inom.

Komu vyhovuje zjednokoľajnenie?

Chodec má ťažkosti na Obchodnej s autami parkujúcimi na chodníku. Takže magistrát tu nevychádza v ústrety chodcom, ale tým, ktorí chodcom život strpčujú - nedisciplinovaným automobilistom. To vidíme aj dnes zo strachu polície odťahovať autá, ktoré blokujú priechod električke. Čo za tipy sú majitelia týchto áut vidno z ich drahých značiek.

Plne podporujem rekonštrukciu Obchodnej ulice, náhradu betónových panelov klasickou stavbou koľají na pražcoch s pekným zadláždením, ale zjednokoľajnenie by pomohlo automobilistom a tým, ktorí využívajú MHD, by to život len skomplikovalo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  9. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  10. Vážení poslanci, to naozaj?
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 662
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 013
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 976
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 610
  5. Vážení poslanci, to naozaj? 4 436
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 593
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 436
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 368
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 070
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu