SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Starostovia chcú nový zákon o Bratislave

Starostovia mestských častí zaviazali primátora Andreja Ďurkovského, aby na rokovanie vlády v marci predložil návrh nového zákona o Bratislave. Zhodli sa na tom v piatok na stretnutí klubu starostov za účasti námestníka primátora Branislava Hochela.

Starostovia mestských častí zaviazali primátora Andreja Ďurkovského, aby na rokovanie vlády v marci predložil návrh nového zákona o Bratislave. Zhodli sa na tom v piatok na stretnutí klubu starostov za účasti námestníka primátora Branislava Hochela. "Chceme sa zúčastňovať na práci prípravného tímu, ktorý už funguje na pôde mesta," povedala starostka Vrakune Ľudmila Lacková. Zákon by mal vyčleniť Bratislavu ako samostatný kraj. Mesto i mestské časti chcú dosiahnuť jeho schválenie v parlamente do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Námestník Hochel upozornil, že presadiť zákon v parlamente si bude vyžadovať politickú vôľu. "Ak otvoríme zákon o Bratislave, iní poslanci budú chcieť otvoriť otázku Spiša," povedal Hochel. Starostovia oponovali, že dve predchádzajúce iniciatívy za nový zákon skrachovali práve na tomto postoji. "Ak sa teraz budeme vyhovárať na nedostatok politickej vôle, prebehnú regionálne i komunálne voľby a nič sa nezmení," povedal novomestský starosta Richard Frimmel. Klub navrhuje vynechať v Bratislave decembrové regionálne voľby a v roku 2006 voliť v komunálnych voľbách dvojjediné vedenie mesta a samosprávneho kraja.

To by znamenalo zrušenie samostatného úradu župana a regionálneho zastupiteľstva - tieto funkcie by prevzal primátor a mestské zastupiteľstvo. "Bratislavčania strácajú prehľad, kto šéfuje mestu - župan aj primátor sa vyjadrujú k tým istým veciam," vysvetlil Frimmel. Medzi 46 členmi dnešného regionálneho zastupiteľstva sú mestskí poslanci i starostovia niektorých mestských častí.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský samosprávny kraj dnes tvoria okrem Bratislavy okresy Malacky, Pezinok a Senec. Po schválení zákona o fiškálnej decentralizácii sa ukázala nespokojnosť hlavného mesta i jeho častí s týmto usporiadaním, najmä s financovaním. Napríklad daň z motorových vozidiel, ktorá je jedným zo zdrojov príjmu kraja a na ktorej sa z veľkej časti podieľa Bratislava, ide aj na financovanie troch ďalších okresov. "Za socializmu bola Bratislava samostatným krajom, a teraz v demokracii je z nej mesto ako Sereď," povedal Frimmel. Podľa neho už aj tri zostávajúce okresy pochopili, že by bolo pre ne výhodnejšie patriť k Trnavskému kraju.

Argumenty za samostatnosť

Bratislava by nemala byť súčasťou iného územného celku a mať v ňom postavenie ako iné mestá (Malacky, Pezinok, Senec), tvrdia členovia klubu starostov mestských častí Bratislavy.

Skryť Vypnúť reklamu

* Bratislava je sídlom mnohých štátnych i medzinárodných inštitúcií a poskytuje im infraštruktúru,

* v rámci dnešného kraja sa Bratislava podieľa na tržbách z cestovného ruchu 91 percentami,

* cesty v správe mesta a hromadnú dopravu využívajú nielen Bratislavčania, ale len oni ich svojimi daňami financujú,

* z dane z motorových vozidiel, na ktorej sa Bratislava podieľa 80 percentami, nedostáva mestská samospráva nič.

* vytvoriť z Bratislavy samostatný kraj a zjednotiť funkciu samosprávneho kraja a mestskej samosprávy;

* okresy Malacky, Pezinok a Senec presunúť do správy Trnavského kraja;

* orgánmi samosprávneho kraja v Bratislave urobiť primátora a mestské zastupiteľstvo;

* voľby v kraji Bratislava konať v termínoch komunálnych volieb;

* zredukovať počty poslancov v zastupiteľstvách mesta i jeho častí až o polovicu a zrušiť 46-členné krajské zastupiteľstvo;

* návrh nového zákona o Bratislave predložiť na rokovanie vlády do konca marca

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 000
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 348
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 375
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 126
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 858
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 359
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 177
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 814
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 346
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu