Dopravný podnik chce šetriť na linkách

Návrh úspor v dopravnom podniku schválili včera po dlhej diskusii mestskí poslanci. Z návrhu vyplynulo, že šetriť by sa malo okrem iného na dĺžke liniek a počte zastávok. Viacerí poslanci sa dotkli aj systému zliav na cestovnom, v ktorom vidia kameň ...

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Návrh úspor v dopravnom podniku schválili včera po dlhej diskusii mestskí poslanci. Z návrhu vyplynulo, že šetriť by sa malo okrem iného na dĺžke liniek a počte zastávok. Viacerí poslanci sa dotkli aj systému zliav na cestovnom, v ktorom vidia kameň úrazu. "V minulosti bolo mesto zo zákona povinné poskytovať zľavy a štát to aj dotoval," povedal námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. "Dnes máme najvyššie zľavy zo všetkých dopravcov, aj keď už nie dotované." Pozmeňovací návrh, aby magistrát do konca júna pripravil návrh na vykrytie zliav, v pléne neprešiel. Zatiaľ nie je isté, či sa budú zľavy meniť a či sa zvýši cestovné.

Úsporné opatrenia súvisia s fiškálnou decentralizáciou. Mesto už nedostane od štátu takmer miliardovú dotáciu na hromadnú dopravu. Výnos zo zvýšených miestnych daní vykryje tento deficit len čiastočne - treba racionalizovať. Materiál o dopravnom podniku sľúbil primátor ešte v novembri pri schvaľovaní sadzieb dane z nehnuteľností.

Poslanci ešte nehlasovali o konkrétnych opatreniach. Včera sa hovorilo len o troch auditoch, ktoré dalo mesto urobiť u dvoch českých a jednej slovenskej spoločnosti. "Zistili, že máme prehustené linky a zastávky - racionalizáciou by sa ušetrilo, hoci ľudia by museli viac prestupovať a dlhšie dochádzať na zastávky," povedal generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar. Na to reagovali viacerí poslanci. "V čase, keď osobná a hromadná doprava prepravia takmer rovnaký počet osôb, by sme nemali znižovať atraktivitu hromadnej dopravy," povedal Andrej Petrek (DS). Kolada oponoval, že netreba z úsporných opatrení robiť politikum.

Zachar spomenul aj prácu manažmentu od roku 1997, keď prevzal funkciu. "Utlmili sme rast nákladov, v súčasnosti neprevyšujú úroveň inflácie," povedal. "Lepšie využívame energie a materiál, zaviedli sme plynofikáciu autobusov, v roku 2000 nový tarifný systém." Podľa Zachara došlo aj k prepúšťaniu (pozri tabuľku) . Poslanec za KDH Eugen Lexmann ešte upozornil na problém predaja cestovných lístkov - v stánkoch ho začínajú rušiť, lebo z jedného lístka majú zisk nižší ako jedna koruna. Na návrh poslanca Milana Cíleka (SDKÚ) primátor určí pracovnú skupinu, ktorá sa bude úspornými opatreniami ďalej zaoberať.

Počty zamestnancov

Rok všetci z toho

  zamestnanci vodiči robotníci ostatní
1996 3499 1219 1579 701
1997 3471 1245 1526 700
2004 3201 1407 1190 604

(Zdroj: Návrh opatrení na zvýšenie efektívnosti činnosti DPB, a. s.)

Odznelo v rozprave

JOZEF HÁZY (nezávislý) (reaguje na cifry v materiáli):

"Asi máte medzi zamestnancami potomkov Sibyly."

NÁMESTNÍK PRIMÁTORA KAROL KOLADA (o zľavách cestovného v minulosti):

"Štát si objednal u nás poldeci a aj si ho zaplatil."

PETER DISCANTINY (KDH) (o systéme zliav, ktorý stojí mesto najviac peňazí):

"Som ako rybár, ktorý loví malé ryby, aby sa nasýtil, ale nemá síl vyloviť veľkú rybu, ktorá mu tam pláva."

PAVOL BAXA (KDH) (Dušanovi Hruškovi zo Strany zelených, ktorý predviedol matematický výpočet):

"Nerobme výlet do štatistiky, je to nebezpečný výlet."

PRIMÁTOR ANDREJ ĎURKOVSKÝ (Milanovi Cílekovi na návrh ukončiť diskusiu):

"Návrh prijímam. Okrem toho sa aj tak už nik neprihlásil."

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 35 859
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 107
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 028
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 009
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 079
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 073
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 064
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 978
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 731
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 673