SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Public art nemá v Bratislave dlhý život

"To sú fotografie rozbitých okien na pivniciach, aby sme si uvedomili, ako sa správame k architektúre, ako bývame a tak," komentoval ešte v pondelok dopoludnia pásy fotografií na dlažbe podchodu na Staromestskej ulici predavač medu. "Robili to tu v piatok

Umeniu verejných priestranstiev (public art) bratislavské ovzdušie neprospieva. Michal Moravčík chcel v podchode na Staromestskej (na snímke vľavo) nalepením štyroch pásov z protišmykovej tapety vytvoriť ilúziu dopravného značenia a zároveň imitáciami rozbitého skla na tapete evokovať nebezpečenstvo na ceste nad podchodom. Jeho realizáciu, ktorá v pondelok zmizla, ešte dopoludnia zachytila naša snímka. Zmizli aj dve menšie fotografie Lucie Nimcovej z podchodu na Klariskej. Veľkoplošné vo vitrínach našťastie zostali (na snímke vpravo). FOTO SME - PAVOL MAJER

"To sú fotografie rozbitých okien na pivniciach, aby sme si uvedomili, ako sa správame k architektúre, ako bývame a tak," komentoval ešte v pondelok dopoludnia pásy fotografií na dlažbe podchodu na Staromestskej ulici predavač medu. "Robili to tu v piatok štyri a pol hodiny. Uzatvorili polovičku podchodu a potom druhú. Aj policajtov na nich zavolali, ale mali povolenie," dodal. Nepriznal už, že policajtov volal on.

Tí by sa v podchode viac boli zišli včera. Popoludní už totiž inštaláciu Michala Moravčíka, ktorá bola súčasťou výstavy The Urban Condition (Urbánne podmienky) Bratislavčania obdivovať nemohli. Zmizla, a tak ju už zachytáva len snímka nášho fotografa.

Podobne skončili aj dve fotografie Lucie Nimcovej, ich inštalácia v priestoroch podchodu na Klariskej bola druhou časťou výstavy. V sobotu zmizli fotografie žien, ktoré zakrývali diery v mramorovom obložení podchodu. Veľkoplošné fotografie vo vitrínach zostali našťastie nedotknuté.

"Nainštalované diela nebolo jednoduché vytiahnuť," povedala nám Nimcová. "Fotografie som však dala znovu vyvolať a umiestnila som ich na pôvodné miesto. Ale skutočne to nemám v pláne robiť každý druhý deň až do konca výstavy." Ak by chcel ktokoľvek tieto fotografie predávať, nemôže. "Sú iba výrezmi a tie nepredávam, takže v podstate nemajú hodnotu."

Fotografie doma aj vo svete uznávanej Lucie Nimcovej sa predávajú v bežnej cene okolo štyristo eur. Je však otázne, či si to zlodej uvedomoval a myslel si, že sa obohatí, alebo išlo len o náhodného vandala.

Michal Moravčík svoju inštaláciu nahrádzať nebude, výroba fototapiet bola na to finančne príliš náročná.

"Je to škandál," povedala Jana Oravcová z nadácie Centrum súčasného umenia. Nadácia výstavu pripravila ako súčasť cyklu Curator in Residence v Open Gallery, ktorý tvorili štyri výstavy našich umelcov v koncepcii zahraničných kurátorov na základe ich pobytu na Slovensku. "Svedčí to o kultúrnej úrovni v našej spoločnosti. Ľudia ešte nie sú pripravení na umenie, ktoré im za nežičlivých podmienok, ktoré na Slovensku v kultúre vládnu, ponúkame."

Macha Roesnik, kurátorka z Holandska, mala pri vytváraní koncepcie výstavy na mysli problém architektúry, verejného priestranstva, života a tiež ľudského správania sa v modernom meste. To posledné sa prejavilo viac než názorne. (kop, mi)

Výtvarník a nábytkový dizajnér Michal Moravčík minulý rok získal Cenu Oskára Čepana. Bratislavčania si pamätajú jeho nedávny projekt Retro Urge. Vytvoril vtedy plagáty poukazujúce na absurditu trhovej politiky socializmu a jej reklamy na výrobky Zdroja a na obchodný dom Prior. Veľké billboardy inštalované na Radlinského a Záhradníckej ulici zároveň ironizovali expanzívnu prax kapitalistických supermarketov.

Lucia Nimcová je známa svojou fotografickou Obrazovou správou o stave ženy na Slovensku. Veľkorozmerné snímky v podchode na Klariskej sú z najnovšieho cyklu Pýcha. Jej snímky, zachytávajúce okamihy z bežného dňa by sme mohli nazvať "dokumentárne", keby vďaka autorkinmu oku neboli aj zmesou impresie svetla a pocitov vnímateľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 766
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 478
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 827
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 496
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 996
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 366
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 016
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 647
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 560
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 470
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu