Po Novom roku zostalo podľa policajných štatistík v Bratislavskom kraji vyše 57-tisíc áut s neplatnými značkami, čo predstavuje približne každé šieste vozidlo. Pred niekoľkými dňami totiž skončila možnosť vymeniť si staré federálne ešpézetky za nové európske tabuľky s evidenčným číslom. Autá vodičov, ktorí to nestihli, policajti vyradia z evidencie.
"Štatistické ukazovatele sú len orientačné, pretože mnoho áut je už rozobraných na náhradné diely a fyzicky neexistujú. Veľa z nich je na vrakoviskách alebo v zberných surovinách a držitelia vozidiel ich z rôznych dôvodov neodhlásili," hovorí Vladimír Gemela z Prezídia Policajného zboru. Veľa ľudí využilo možnosť automatického vyradenia, inak by museli ísť na políciu, vyplniť formulár a zaplatiť kolok.
Aj keď je presný počet existujúcich áut so starými značkami ťažké určiť, v meste zostali stáť tisíce starých, často nepojazdných áut. Napríklad na beznádejne preplnených parkoviskách v sídliskových častiach mesta takéto autá zbytočne zaberajú miesto. "Pokiaľ vidíme na parkoviskách takéto autá, nahlasujeme ich na príslušný miestny úrad. Kapacity na ich odstránenie však nemáme," povedal hovorca mestských policajtov Peter Pleva.
Podľa zákona je za odtiahnutie takýchto vozidiel zodpovedná mestská časť, náklady by mal hradiť majiteľ auta. Mestské časti sa zatiaľ čerstvým problémom poväčšine nezaoberali. "Majiteľ s autom síce nemôže jazdiť, ale nemôžeme mu zabrániť, aby na mieste stál. Tento problém však bude nutné komplexne riešiť spolu s policajtmi," hovorí Kamil Pašteka z ružinovského miestneho úradu. Už pred niekoľkými rokmi sa uvažovalo o vybudovaní mestského vrakoviska, kam by sa odťahovali nepojazdné autá vyradené z evidencie, aby nezaberali miesto na parkoviskách.
Autá so starými značkami môžu ľudia využívať napríklad na vlastných vinohradoch či záhradách, nemôžu však s nimi vyraziť na cesty. Policajti takémuto vodičovi môžu dať desaťtisícovú pokutu a na rok mu zadržať vodičské oprávnenie. Znovuprihlásenie auta do evidencie je síce možné, ale finančne aj administratívne náročné.
MARTIN KÓŇA