FOTO - ARCHÍV SME
ol drahé kamene ukradnúť potom, čo počas návštevy múzea odhalil ich nedostatočnú ochranu. "Naše zbierky dosiaľ strážili len zamestnanci. Až medializovaný incident spôsobil, že sa nám prihlásili niekoľkí sponzori, ochotní financovať kamerový systém a dotykové senzory pre vzácnejšie kamene," hovorí riaditeľka múzea Eva Nelišerová. Podľa jej slov práve posledná krádež môže byť argumentom pre kompetentných, aby múzeám pridelili viac peňazí na technické zabezpečenie exponátov.
Nové opatrenia neustále prijímajú aj v Historickom múzeu SNM na Bratislavskom hrade. "Sme nepretržite monitorovaní Kanceláriou Národnej rady. V posledných rokoch sa vyskytli ojedinelé prípady krádeží, zlodeji však nezobrali nič významnejšie. Využívame kombináciu rôznych prostriedkov, aby sme podobné prípady eliminovali," hovorí riaditeľ múzea Pavol Komora.
Zabezpečenie Galérie mesta Bratislavy považuje jej riaditeľ Ivan Jančár za pomerne dobré, no nie až také, aké by si predstavoval v ideálnom prípade. "Naše obrazy nepretržite monitoruje strážna služba a sme pod kamerovým systémom mestskej polície. Máme však aj rezervy - na dotykový elektronický systém by mali byť napojené všetky diela, v súčasnosti je ním zabezpečených len niekoľko najhodnotnejších." Diela zapožičané na výstavy zo zahraničia musia byť proti krádeži poistené, zabezpečiť takto všetky exponáty je však finančne neúnosné. Od revolúcie zaznamenali len jednu krádež v Pálffyho paláci v roku 1997. "Ukradnuté diela však napočudovanie patrili k najmenej hodnotným," dodal Jančár.
Hoci galeristi o vyslovene zlom bezpečnostnom stave nerozprávajú, pripúšťajú v zabezpečení expozícií rezervy. "V dnešnej dobe nemôžeme byť spokojní, ani keby opatrenia boli niekoľkokrát prepracovanejšie," tlmočil všeobecný názor múzejníkov v meste Pavol Komora. (mk)