Bratislava 17. decembra (TASR) - Získať pre Bratislavu dôstojné legislatívne postavenie ako hlavného mesta SR chcú starostovia jej mestských častí (MČ) s primátorom, ktorí sa dnes zaoberali prípravou návrhu nového zákona o hlavnom meste SR Bratislave.
Podľa nich hlavné mesto ako sídlo vrcholných orgánov štátu, diplomatických misií, konzulárnych úradov či zahraničných inštitúcií má iné pôsobnosti a povinnosti ako ostatné mestá. Bratislava je Ústavou SR deklarovaná ako hlavné mesto, ale po vytvorení vyšších územných celkov (VÚC) sa stala súčasťou Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), a tak sa dostala na úroveň ostatných obcí, čo nemá obdobu v okolitých štátoch.
"Bratislava by mala byť samostatným VÚC," konštatoval predseda Rady regionálneho združenia MČ Bratislavy Richard Frimmel na dnešnej konferencii v Devínskej Novej Vsi. Potom by samospráva mesta - primátor a mestské zastupiteľstvo mali dvojjedinú úlohu plniť zákonné úlohy samosprávneho kraja i celomestského charakteru, akými sú MHD, cestné komunikácie, zásobovanie vodou, likvidácia odpadu, verejné osvetlenie a poriadok, územný plán, cestovný ruch a iné. Samospráva MČ - starostovia a miestne zastupiteľstvá by plnili úlohy ako ostatné obce.
Podľa tajomníka regionálneho združenia Jozefa Benedikoviča zaradenie Bratislavy ako VÚC by bolo objektívnejšie z hľadiska financovania štátom. Potom by mesto dostávalo určitý podiel z dane z motorových vozidiel, ktoré teraz idú pre BSK, hoci vozidlá evidované v Bratislave najviac zaťažujú jej cesty a životné prostredie. "Príjem štátu z tejto dane bratislavských vozidiel je štyrikrát vyšší ako z okresov Pezinok, Senec a Malacky, ktoré patria do BSK," konštatoval Benedikovič. Bratislavčania by potom nemali pocit nespravodlivosti, keď štát v roku 2005 nebude dotovať 900 miliónmi náklady mesta na MHD, ktoré neslúži len jej obyvateľom. Tieto chýbajúce financie musia však Bratislavčania zaplatiť miestnymi daňami.
Navrhovaný zákon obsahuje zníženie počtu mestských a miestnych poslancov. Týka sa aj hospodárenia s majetkom, vydávania nariadení, práv a povinností občanov, miestneho referenda, symbolov mesta a MČ, zásad hospodárenia a iných oblastí samosprávy. Jednotlivé MČ ešte môžu dať k návrhu pripomienky, ktoré v januári 2005 primátorom navrhnutá pracovná skupina zapracuje do výslednej podoby. Zatiaľ platí zákon o hlavnom meste SR Bratislave z roku 1990, ktorý podľa Benedikoviča v niektorých ustanoveniach nie je v súlade so zákonom o obecnom zriadení.