SME

Taxikári sa boja dane, kilometrovné porastie

Mestskí poslanci sa budú na decembrovom zastupiteľstve vyjadrovať aj k návrhu dane za užívanie verejného priestranstva. Ak návrh prejde, dotkne sa napríklad aj taxikárov. Tí doteraz platili za svoje stanovištia poplatky v maximálnej výške 36,5-tisíca ...

Mestskí poslanci sa budú na decembrovom zastupiteľstve vyjadrovať aj k návrhu dane za užívanie verejného priestranstva. Ak návrh prejde, dotkne sa napríklad aj taxikárov. Tí doteraz platili za svoje stanovištia poplatky v maximálnej výške 36,5-tisíca ročne za box v centre mesta. Predpokladajú, že po zmene platby z poplatkov na daň by sa cena za box vyšplhala asi na 45-tisíc korún.

V Bratislave majú taxikári 260 boxov. Toto prípadné zvýšenie dane len opäť posilnilo plány taxikárov zdvihnúť od budúceho roku ceny. Pritom už v novembri niektoré z taxislužieb zvýšili základnú sadzbu, ktorá sa započítava zákazníkovi pri nástupe.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz mala väčšina taxislužieb základnú sadzbu 20 alebo 30 korún. Z 20 na 40 korún zvýšilo nástupné asi jedenásť taxislužieb. Patria medzi ne napríklad Lady Taxi, Prima Taxi, Super Taxi či Expres Taxi. Taxikári podľa slov majiteľa spoločnosti Prima Taxi Róberta Kučeru zvýšili ceny, pretože tie súčasné neodrážajú neustály rast nákladov.

"Tiež máme problém s tým, že naše služby využívajú aj zákazníci, ktorí si zavolajú taxík a potom sa odvezú o dve ulice ďalej. Práve preto sme sa rozhodli zvýšiť nástupné," dodal Kučera.

Od januára bude vyššia cena za kilometer

Taxislužby, ktoré zvýšili nástupné, patria k tým, ktoré majú najnižšie ceny za kilometer na telefonickú objednávku. Pohybuje sa okolo 11 až 12 korún. Od januára však zdražie aj táto položka.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalších jedenásť taxislužieb združených v Cechu taxikárov má už v súčasnosti sadzbu za kilometer na objednávku vyššiu - od 13,80 do 16,80. Tieto si nástupné 20 korún ponechali. "Nezvyšujeme základnú sadzbu, pretože tak sa problémy s rastúcimi nákladmi nevyriešia. My sme sa vždy snažili o to, aby sa na normálny štandard dostalo kilometrovné," reagoval Peter Masár, viceprezident Cechu taxikárov.

Cechový kontra necechový

Taxislužby, ktoré nie sú v Cechu taxikárov, sa snažia ponúkať čo najnižšie ceny za kilometer a prilákať čo najviac zákazníkov. Zástupcovia Cechu taxikárov tvrdia, že také nízke ceny môžu ponúkať napríklad len za cenu toho, že neplatia poistku alebo si neplnia iné povinnosti. "Nechápeme totiž, ako môže niekto u nás ponúkať zákazníkom cenu 10 až 12 korún za kilometer, keď náklady vyjdú na osem korún," hovorí Masár.

SkryťVypnúť reklamu

Faktom však je, že zákazníkov nezaujíma, či si taxikár platí, či neplatí poistku, ale za koľko ich odvezie. Väčšina Bratislavčanov využíva tie najlacnejšie taxislužby. Aby sa zamedzilo práve takejto konkurencii, snaží sa Cech dokonca presadiť, aby legislatíva umožňovala obciam určiť pre taxikárov jednotnú cenu za kilometer a základnú sadzbu.

Tak je to napríklad v susednom Rakúsku, kde určujú jednotné ceny taxikárom obce. Napríklad vo Viedni stojí kilometer 1,10 eura a základná sadzba, ktorú zaplatí zákazník pri nástupe, je 2 eurá.

Podľa Masára je v Bratislave taxikárov priveľa. "Vo Viedni je ich štyritisíc, v Bratislave viac ako dvetisíc." Príčinou môže byť aj to, že ak sa niekto chcel stať u nás taxikárom, nemusel mať ani vlastné auto. Len vodičský preukaz a čistý výpis z registra trestov. Po vstupe Slovenska do Európskej únie už však musí mať každý taxikár absolvovanú skúšku odbornej spôsobilosti. JANA PARKROVÁ

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Ako si vybrať taxislužbu

Najvýhodnejšie je objednávať si taxík telefonicky, pretože sadzba za kilometer je výrazne lacnejšia - zväčša aj o polovicu - ako v prípade telefonickej objednávky. Takže dokonca aj keď sa zákazník pohybuje priamo pri stanovišti taxíkov, je výhodnejšie poodísť o pár krokov ďalej a taxík si zavolať telefonicky.

Pri objednávke na telefón sa zákazník vyhne aj neistote, keď pri odchytávaní taxíka na ulici nemusí zaregistrovať názov taxislužby a môže si tak zastaviť drahší taxík. Nevýhodou najlacnejších taxislužieb je to, že často nemajú k dispozícii voľný voz, z tohto hľadiska sú najspoľahlivejšie taxislužby strednej cenovej kategórie.

taxislužba telefón základná cena za km cena za km
    sadzba na tel. bez tel.
    (nástupné) objednávku objednávky
Bratislavská prvá taxislužba 65 42 33 33 20 16,80 25
VIP taxi 16 000 20 16,80 25
Fun taxi 16 777 20 12,90 23
Otto taxi 16 322 20 15,90 26
Delta taxi 16 016 20 15,90 26
Lady taxi 16 011 40 11 23
Trend taxi 16 302 40 13,80 23
Yellow taxi 44 44 11 11 30 16,80 25
Super taxi 16 616 40 12 40
Nai taxi 16 161 20 12 30
Taxi taxi 16 077 20 12 23
Expres taxi 44 44 23 32 40 10,90 26
Profi taxi 16 222 20 16,80 25
Taxi B. P. Servis 16 999 20 15,80 24,80
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 621
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 121
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 975
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 913
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 135
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 283
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 973
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 313
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 020
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 33 516
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 634
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 524
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 154
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu