"Celých 37 rokov som chcel túto operu zinscenovať a priniesť čo najväčšiemu počtu ľudí," tvrdí Walter Haupt. Bratislavskému publiku predvedie monumentálne naštudovanie Orffovej opery Carmina Burana. Choreografiu predstavenia robil Bratislavčan Ondrej Šoth, ktorý doteraz pôsobil v 65 divadlách Európy a na Slovensku nepracoval už 25 rokov. FOTO - ARCHÍV
Jeho naštudovanie opery Carla Orffa Carmina Burana je doteraz najmonumentálnejšie. Samotného Orffa nazýva "môj otcovský priateľ" a o sebe hovorí: "Som doma v prvej línii komponistov opery a scénického divadla."
WALTER HAUPT je Mníchovčan, ktorý diriguje nielen vážnu hudbu, ale venuje sa aj tvorbe hudobno-divadelných kompozícií a jeho experimentálne divadlo často dostáva prívlastok "revolučné". Neobyčajné projekty nadchýnajú milióny divákov, pretože Haupt si potrpí na zvukovú aj vizuálnu veľkoleposť.
Bratislava patrí k 33 mestám, kam Haupt v priebehu pol roka prichádza predviesť svoju predstavu o tom, ako sa má hrať jedno z najskvelejších diel vážnej hudby.
"Nie je to len moja predstava. Keď som bol ešte mladým skladateľom, Carl Orff prejavil veľký záujem o moju prácu. Navštevoval moje inscenácie, zvlášť experimentálne. Vzniklo medzi nami intenzívne priateľstvo, Orff bol mojím mentorom a podporoval ma."
Z vášho poňatia Carminy Burany je cítiť veľké nadšenie.
"Veď aj sám Orff napísal Carminu Buranu s veľkým nadšením! Vydavateľovi doslova napísal: 'Môžete spáliť všetko, čo som doteraz zložil.' Carmina Burana je jednoduchá a geniálna. Svetoznámy monumentálny motív zboru Fortuny sú vlastne len tri opakované tóny. Kto iný ako génius môže zložiť niečo také?"
Ako si predstavoval inscenovanie tejto opery?
"Orff bol k tomu, ako jeho dielo inscenovali, vždy veľmi kritický. Navštívil som s ním mnoho predstavení a bol nespokojný. Rozprával mi o svojich predstavách, chcel, aby som jeho Carminu Buranu režíroval a dirigoval ja. Nepodarilo sa mi to za jeho života, ale podarilo sa mi to k 100. výročiu jeho narodenia."
Myslíte, že Orff by bol s vaším naštudovaním spokojný?
"Obrazy Carminy Burany musia byť rovnako silné ako jeho hudba. To bola veľká výzva. Najprv som ju chcel naštudovať provokačne, ako kritiku kapitalistickej spoločnosti. Ale potom som sa rozhodol inscenovať ju v imaginárnom stredoveku. V Carmine je dôležitý smäd ľudí po živote a stredovek, hoci trpel vojnami a morom, bol aj hýrivý. Orff mi raz doslova povedal, vieš, ten kus musí byť aj o žraní, slopaní a kurvení."
Aj Orff bol taký?
(Úsmev.) "Orff aj ja sme Bavori a Bavori sú barokoví ľudia. Milujú zábavu, slávnosti, veľké inscenácie. Aj táto inscenácia je veľká - všetky Orffove obrazy som naštudoval nie ako operné, ale ako filmové výjavy. Napísal som tristostranový scenár s nespočetnými podrobnosťami. Na scéne sa pohybuje tristo ľudí - hercov, spevákov, tanečníkov a akrobatov, a jej dominantou je veža. Pre mňa je babylonská, symbol zhýralého života, pri ktorom ľudia zabúdali, že im je v pätách smrť."
Veža je 22 metrov vysoká. Herci sa nebáli vystupovať tak vysoko?
"Nech na ňu vylezie najprv režisér, hovorili. Tak som vyliezol. A triasol som sa. Potom som bol rád, že som dolu, ale naštartoval som ich a teraz už problém nemajú."
Radi by sme divákov upozornili sa špecialitu vášho dirigovania.
"Máte na mysli, že okrem dirigovania aj telefonujem na pódium a režírujem, 'upravujem' hercov na scéne. Je naozaj náročné viesť toto predstavenie. Napríklad medzi mnou a zborom je veľká vzdialenosť a máloktorý dirigent by prijal takéto podmienky. Ale práve preto je to živý obraz a ľudí predstavenie vždy uchváti. Myslel som si, že táto inscenácia Carminy Burany po jednom-dvoch predstaveniach skončí, ale už v prvom roku nás pozvali do Brazílie a turné pokračuje dodnes."
MILADA ČECHOVÁ
Opera, ktorá prekonala turné Rolling Stones"Pred naším naštudovaním Carminy Burany platilo, že najnáročnejším turné je turné Rolling Stones. Tento rekord sme dávno prekonali. Keď sa presúvame, je zablokovaná diaľnica," tvrdí skladateľ a režisér Walter Haupt. Carmina Burana v jeho poňatí, to je 15 kamiónov, 5 špeciálnych vozov a 4 autobusy.
Carmina Burana nemá klasický dej, je cyklom inscenovaných svetských piesní pre sólové hlasy a zbory so sprievodom nástrojov. Jej obsahom je 24 samostatných magických obrazov oslavujúcich jar, leto, šťastie, lásku, bytie.
Hovorí o pominuteľných starostiach a smrti v neustálom kolobehu života. Bohyňa osudu Fortuna, svetská i cirkevná moc, občania, podvodníci, žobráci, komedianti - všetci túžia po rozkoši a radosti.
Pestrý obraz svetského života v stredoveku sa odvíja na podklade rýchlej a rytmickej hudby, striedajúcej sa s lyrickými piesňami trubadúrov. Textovou predlohou pre Orffovo najpopulárnejšie dielo sa stala Kronika z benediktínskeho kláštora v opátstve de Beuron v Bavorsku.
Hauptove naštudovanie od prvej premiéry v Mníchove roku 1995 videlo vyše 600-tisíc divákov v Nemecku, Rakúsku, Luxembursku, v metropolách Rio de Janeiro, Sao Paulo, Lisabon, Oslo. Obnovená premiéra v Mexiko City tohto roku naštartovala veľké turné, ktoré sa z Južnej Ameriky v júli presunulo do Európy, odkiaľ sa na jar budúceho roka preplaví na americký kontinent. (mi)
Netradičná inscenácia monumentálnej opery Carla Orffa - Carmina Burana sa na svojom európskom turné zastaví v Inchebe (hala C) 6. decembra o 19.00. Ceny vstupeniek sú 800, 1590, 1990 a 2390 Sk a dajú sa zakúpiť u Dr. Horáka na Medenej 19, v Artrforume na Kozej 20, v CK Satur na Jesenského, Kollárovom a Mánesovom nám., v CK Team Travel na Junáckej 10, v DK Ružinov a prostredníctvom portálov www.ticketportal.sk, www.eventim.sk.Walter Haupt sa narodil v Mníchove, kde aj vyštudoval kompozíciu, bicie nástroje a dirigovanie. Skomponoval dve opery - Pier Paolo Pasolini a Marat, ktorú pri 200. výročí Francúzskej revolúcie videlo na Königsplatze 150-tisíc divákov. Skomponoval 18 baletov, Rekviem pre obete vojny a ničenia a realizoval laserovo-svetelné prostredie pre otvárací ceremoniál olympijských hier v Mníchove. Známy je aj kupolovitými projekciami a zrkadlovými priestormi predstavení na popredných svetových operných scénach. Najväčšiu popularitu však získal koncepciou zvukový oblak, ktorá nadchla päť miliónov divákov po celej Európe. Je považovaný za vedúcu umeleckú a režisérsku osobnosť Open-air divadla.