Viedeň/Bratislava 16. novembra (TASR) V pohraničnej oblasti medzi SR a Rakúskom by mali v budúcnosti vzniknúť viaceré spoločné priemyselné podniky, ako aj rakúsko-slovenská vysoká škola, ktorá by pre tento priemyselný región pripravovala vysokokvalifikovaných odborníkov najmä v oblasti automobilového priemyslu. Ide o projekt vytvorenia priemyselného regiónu Twincity Viedeň-Bratislava, o ktorom v pondelok vo Viedni informovali zástupcovia slovenskej a rakúskej štátnej a regionálnej správy.
Súčasťou plánov je postavenie rekreačnej zóny na okraji Rakúskeho národného parku Donau-Auen, ktorý bezprostredne susedí so slovenskou stranou. "Musíme znovu získať dôveru na slovenskej strane, pretože rakúska strana svojim váhaním v minulosti urobila mnoho chýb a nesprávnych krokov," odpovedal starosta Viedne Michael Häupl na otázku - prečo sa s realizáciou projektu Twincity Viedeň-Bratislava začalo až v roku 2004.
Základný kameň rakúskej diaľnice vedúcej z Parndorfu do Kittsee na slovensko-rakúskej hranici, ktorá je veľmi dôležitá pre urýchlenie realizácie samotného projektu Twincity, by mala rakúska strana položiť 26. novembra 2004. Informoval o tom štátny tajomník Ministerstva dopravy pôst a telekomunikácií SR Ján Kotuľa. Uvedená diaľnica pomôže zlepšiť infraštruktúru v regióne a zväčší prepravnú kapacitu medzi Bratislavou a Viedňou. Zmienené rýchlostné spojenie Rakúska so SR by malo byť dokončené v priebehu roka 2007. "Začiatok stavby diaľnice je výsledkom snáh o vytvorenie regiónu Viedeň-Bratislava, ktorý v sebe skrýva silný rastový potenciál do budúcnosti," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Siemens AG Rakúsko Albert Hochleitner.
Projekt Twincity počíta v danej lokalite aj s vytvorením priemyselno-kultúrneho regiónu. Dohodu o vytvorení tohto regiónu podpísalo šesť nemenovaných priemyselných spoločností z Rakúska a zo Slovenska 17. júna 2004 v Bratislave. "Zbližovanie obidvoch miest si však vyžiada oveľa viac, musíme zbúrať hranice v našich hlavách", konštatoval Häupl.
"Je isté, že viedenské letisko Schwechat bude mať v roku 2005 záujem o privatizáciu letiska v Bratislave", informoval člen predstavenstva spoločnosti Flughafen Wien AG, Anton Kaufmann. Bratislavské letisko má najmä kvôli svojej blízkosti ku Viedni veľmi veľký potenciál na rozvoj medzinárodnej leteckej prepravy, pretože, pokiaľ dnes prepravia bratislavské a viedenské letisko spolu 15,5 milióna cestujúcich ročne, z toho bratislavské letisko 1 milión, v roku 2015 sa predpokladá 27 až 29 miliónov prepravených cestujúcich. "Ak sa obidve letiská spoja, ich prepravný potenciál sa enormne zvýši a mohli by sme vybudovať takzvaný letiskový systém prepravy, ktorý by spoločnú kapacitu ešte viac posilnil", konštatoval Kaufmann.
Naplánovaná je aj výstavba rýchlovlaku, takzvaného CAT - City Air Train, medzi viedenským a bratislavským letiskom s možnosťou prejazdu cez Bratislavu. V súčasnosti už funguje rýchlovlak na trase Viedeň stred viedenské letisko.