SME

Autobusom mrzne vzduch v brzdách

Na dispečingu dopravného podniku v Jurajovom dvore nás včera privítali so slovami: „Máme milión porúch a spoje meškajú. Takmer všetkým zamrzol vzduch!“


„Ľudia si asi myslia, že prídeme do roboty, naštartujeme a v teple odídeme po prvých cestujúcich. Málokto z nich však musí vstávať o štvrť na tri ako my,“ hovorí vodič MHD Koloman Magyary. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Na dispečingu dopravného podniku v Jurajovom dvore nás včera privítali so slovami: „Máme milión porúch a spoje meškajú. Takmer všetkým zamrzol vzduch!“

Najmä v zimných mesiacoch má MHD vážne problémy. Najčastejšie sa objavujúcim je vlhkosť vzduchu v brzdovom systéme. Pri veľkých mrazoch kvapôčky vody zamrznú a cez potrubie sa nedá natlačiť vzduch do bŕzd, ktoré sú bez vzduchu automaticky zablokované. Preto sa napríklad autobus nemôže ani pohnúť. Pomôcť dokáže trochu liehu v potrubí, pri starších strojoch však ani to nepomáha.

SkryťVypnúť reklamu

Vodiči, ktorí šoférujú prvé ranné spoje, musia vstávať o 2.15, 2.30 h. Potom sa nočným autobusom presunú na Hlavnú stanicu, odkiaľ ich už služobný spoj dopraví na pracovisko. „Na prípravu autobusu máme 20 minút, ale ja radšej prídem aj hodinu dopredu,“ povedal nám Koloman Magyary. „Musím oškrabať srieň, vozidlo vykúriť, urobiť kontrolu vody, oleja, neraz aj poupratovať. Niektoré vozidlá majú slabé batérie a potom ich musia naštartovať cez kábel z iného autobusu. O štartovanie sa starajú dvaja zamestnanci, ale tí dohliadajú až na 80 vozidiel,“ dodáva K. Magyary.

Ak sa objaví vážnejšia porucha, vodič musí prestúpiť do iného autobusu a celá procedúra sa opakuje. V silnom mraze je niekedy podľa K. Magyaryho už ráno človek psychicky unavený, a to ho ešte čakajú nevyberavé výčitky cestujúcich. Na dispečingu však za najväčší problém považujú automobily: „Do šiestej, pol siedmej si, aj keď s ťažkosťami, vieme poradiť. Len čo cesty zapchajú autá, nemôžeme robiť nič!“

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší z vodičov, s ktorým sme sa rozprávali, jazdí pre dopravný podnik už dvanásť rokov: „Nie je to jednoduché. Pomohli by väčšie platy, podmienky nie sú ľahké, mesačne musíme odjazdiť okolo 220 hodín, aby to stálo zato.“ Stávajú sa však aj humorné situácie, najmä s cestujúcimi. „Raz jeden vhodil do strojčeka v autobuse desaťkorunu a čudoval sa, že nechce nič vypadnúť. Keď som mu to vysvetlil a pomocou skrutkovača mincu vybral, aj sám sa na svojom pokuse smial,“ spomína K. Magyary a dodáva: „Mnohí kolegovia majú problémy s cukrovkou a vysokým tlakom. Berú tú prácu príliš vážne. Je pravdou, že niekedy nemáme čas ani na toalety, ale rozčuľovanie nepomáha. Pomôcť by mohli tí, čo vládnu. Ale keby som ja tak šoféroval, ako oni vládnu, mal by som po každej jazde 20 mŕtvych.“

SkryťVypnúť reklamu

Autor: MIRO GRMAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 416
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 105
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 766
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 437
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 145
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 889
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 215
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 048
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 030
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 087
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 044
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 578
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 233
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 855
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 525
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu