SME

McDonagh počúva punk a konkuruje Shakespearovi

Pillowman alebo Ujo Vankúšik Martina McDonagha mal počas víkendu premiéru na Malej scéne SND. Martin McDonagh, považovaný za zázračné dieťa súčasnej svetovej dramatiky, je už viac ako známy drsnými hrami s metafyzickým echom, ktoré znie v divákovi ...

Na snímke vpravo spisovateľ Katurian Katurian (Ján Koleník) a jeho zaostalý brat Michal (Tomáš Maštalír) v hre Martina McDonagha Ujo Vankúšik. FOTO - JANA NEMČOKOVÁ

Pillowman alebo Ujo Vankúšik Martina McDonagha mal počas víkendu premiéru na Malej scéne SND. Martin McDonagh, považovaný za zázračné dieťa súčasnej svetovej dramatiky, je už viac ako známy drsnými hrami s metafyzickým echom, ktoré znie v divákovi dlho. Vulgárny jazyk, hrubosť, ťažké témy, "dusno", špina, cynizmus, sebectvo, túžba mučiť toho druhého, priepasti života a smrti, tým všetkým sa vyznačujú diela Íra žijúceho a píšuceho v Londýne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavčania poznajú viacero McDonaghových hier či už z domácich scén alebo vďaka hosťujúcim divadlám. A tak autorove motívy - zvyčajne dvoch ľudí neschopných navzájom sa od seba oslobodiť a naruby obrátenej lásky vyznačujúcej sa úchylnou krutosťou - už nie sú také šokujúce. No stále zostávajú nezvyčajne silné práve pre svoje bolestné a kruté príbehy, vyrozprávané so zámernou surovosťou, poprepletanou svojráznym, viac než "anglickým" humorom.

Aj Ujo Vankúšik patrí k príbehom so starostlivou stavbou a prekvapujúcimi zvratmi, k príbehom, ktorých posolstvo je vyrozprávané majstrovskými dialógmi. "Moji rodičia boli komickí ľudia," hovorí vo Vankúšikovi spisovateľ Katurian Katurian. A to hovorí o ľuďoch, ktorí za stenou jeho detskej izby roky po nociach mučili staršieho brata, o ktorom ani nevedel, len aby ho príšerné zvuky spoza steny inšpirovali k lepšiemu a lepšiemu písaniu.

SkryťVypnúť reklamu

V Ujovi Vankúšikovi sa McDonagh sám seba pýta, kam až dramatika môže zájsť, kam až môže zájsť autorská fikcia. Odpoveď je zjavná - veľmi ďaleko, ak posolstvo diela zostáva zrejmé a čisté. McDonaghove hry si napriek všetkej zobrazovanej bolesti a krutosti vždy zachovávajú duchovný obsah, ktorý nie je pertraktovaný v pozlátených výrokoch či nafúkaných gestách postáv. Vyrastá priamo z príbehov ľudí drvených súkolím nemilosrdného osudu. To je dôvod, prečo je McDonagh ako autor fascinujúci a prečo jeho hry získavajú jedno prestížne ocenenie za druhým.

Labuda: Táto hra je pochúťka

"Pre hercov to bolo pieskovisko, na ktorom sa mohli hrať, pochúťka," vysvetľuje Marián Labuda, ktorému majstrovstvo McDonaghovej detektívky pripomína samotného veľkého dramatika Shakespeara.

SkryťVypnúť reklamu

Skvele napísaná, tarantinovsky ladená hra s príbehom o veciach, ktoré sa normálne nedejú, s čiernym humorom líči mnohé krutosti, no napriek tomu má podľa režiséra Ľubomíra Vajdičku mimoriadne posolstvo.

"Je to vybočenie zo života obyčajných ľudí," tvrdí Tomáš Maštalír, ktorý hrá retardovaného Michala. "Pri mojej postave sa dá všetko ľahko prepísknuť," tlmočí vlastné obavy. Jeho výkon i výkon jeho kolegu Jána Koleníka nemožno prehliadnuť. "Hra má neuveriteľnú silu, po prečítaní scenára som ostal len tak sedieť," opisuje svoje prvé stretnutie s Ujom Vankúšikom Koleník. "Nedalo by sa to robiť bez skutočného nadšenia."

Po prečítaní scenára podobné pocity vraj prežíval aj Labuda. "Výraz, s ktorým mi scenár vracal, si nadosmrti zapamätám," povedal Vajdička.

Hoci je Ujo Vankúšik najmä o desivých násilnostiach, tvorcovia nemajú pocit, že by sa z divákov po vyjdení z divadla mali stať zločinci. "Ľudstvo sa vždy rado zaoberalo krutosťami, pozrime sa len na naše rozprávky," myslí si režisér. "Sme leniví rozprávať sa, dnes nedokážeme vypočuť svojho blízkeho. Učili sme naše deti počúvať rozprávky? Zapli sme im televízor!" Trojhodinová inscenácia v sebe obsahuje totiž aj prvky storytellingu - dlhšieho monologického textu, ktorý sa vyznačuje hlavne naratívnosťou, čo môže odradiť netrpezlivú "televíznu" generáciu. (dot)

Martin McDonagh (1970) vyrastal v Londýne ako írsky katolík, obklopený malou skupinkou pevne prepojených írskych rodín. Jeho cesta k sláve je obklopená množstvom neoverených klebiet.

McDonagh odišiel zo školy ako šesnásťročný a päť rokov strávil písaním rozhlasových hier. Mal práve 27 rokov, keď za osem dní napísal svoju prvú divadelnú hru Kráska z Leenanu. Už o rok neskôr na londýnskom West Ende uvádzali štyri jeho texty, čo sa podľa kritiky nestalo od čias Williama Shakespeara.

Pozoruhodného autora nikdy oficiálna londýnska scéna nezaujímala. Podľa vlastných slov si radšej pozrel filmy Davida Lyncha, Martina Scorseseho a Quentina Tarantina a počúval punk.

Všetky McDonaghove hry - Kráska z Leenanu, Lebka v Conemare, Opustený západ, Kripel z Inishmaanu, Plukovník z Inishmoru a Víly z Inisheeru sa odohrávajú na anglickom vidieku. Len posledná publikovaná hra The Pillowman (Ujo Vankúšik) sa odohráva v "kafkovskom" nemenovanom totalitnom štáte bývalej východnej Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 162
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 844
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 389
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 258
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 154
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 078
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 915
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 846
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 918
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 644
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 208
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 759
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 513
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 174
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 089
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu