SME

Mesto s metrom počítalo, chystali sa aj depá

Na Janíkovom dvore na konci Petržalky už viac ako desať rokov chátrajú obrovské depá, ktoré mali podľa zámeru stavebníkov koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov slúžiť ako východzia stanica metra. Už dlhé roky sú opustené a chátrajúce stavby útočiskom

Na konci Petržalky už viac ako desať rokov chátrajú obrovské depá, ktoré mali slúžiť ako východzia stanica metra. O niekoľko rokov však opustenú stavbu mesto možno predsa len využije, mohla by tu byť konečná plánovanej rýchloelektričky. FOTO SME - PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Janíkovom dvore na konci Petržalky už viac ako desať rokov chátrajú obrovské depá, ktoré mali podľa zámeru stavebníkov koncom 80-tych a začiatkom 90-tych rokov slúžiť ako východzia stanica metra. Už dlhé roky sú opustené a chátrajúce stavby útočiskom bezdomovcov a narkomanov, vo vnútorných priestoroch sa povaľujú hromady odpadkov.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa po nevydarených pokusoch o prípravu finančne náročného ľahkého metra priklonilo k variantu rýchlodráhovej električky. Poslanci zastupiteľstva schválili v októbri 2003 rýchloelektričku ako jednu z rozvojových priorít na roky 2004 a 2006 a konkrétnu podobu zámeru odhlasovali 11. decembra 2003.

"Každý by chcel Mercedes, ale väčšina si musí kúpiť Fabiu." Tak komentoval po nedávnom dopravnom kolapse námestník primátora pre dopravu Karol Kolada situáciu okolo nosného dopravného systému. Podľa tohto zámeru má ísť o oddelený, samostatný dopravný systém, v budúcnosti schopný transformovať sa na podzemnú dráhu. Dráha má byť kompatibilná s regionálnymi traťami s koľajovým rozchodom 1435 mm. "Trať postavíme v Petržalke tak, aby v budúcnosti vyhovovala potrebám metra," povedal Kolada. "Prejdeme mostom a napojíme sa na koľajovú dopravu v ľavej časti mesta. Keď sa nájdu peniaze, povedieme trať popod Dunaj a v strede mesta pôjdeme do podzemia."

SkryťVypnúť reklamu

Jedna z hlavných prekážok vzniku metra, ktorú deklarovalo mesto, teda nezáujem štátu o spolufinancovanie v prípade rýchloelektričky nehrozí. Počíta sa totiž s finančnou účasťou štátu - rokovania o financovaní úvodnej etapy Janíkov dvor - Petržalka - Starý most - Šafárikovo námestie sa vedú priebežne od marca 2004, keď sa primátor Ďurkovský stretol s ministrom financií.

Model financovania, ktorý musí schváliť mestské zastupiteľstvo, potom bude súčasťou dokumentácie určenej na expertízu ministerstva výstavby. Každú stavbu nad 200 miliónov treba totiž dať podľa zákona posúdiť štátnou expertízou. Okrem toho musí stavbu posúdiť aj ministerstvo životného prostredia. Dokumentáciu musí magistrát mať hotovú do 30. septembra 2005. (lin)

Z diskusie na www.sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Metro treba začať navrhovať a stavať už teraz a nemusí to byť typické ťažké metro, malo by však mať všetky prvky kapacitného systému - segregovanú trasu, vozidlá s veľkým počtom dverí a nástup v úrovni podlahy. Projekt rýchloelektričky na šafko nerieši dopravu v centrálnej mestskej zóne, iba zavádza ďalšie trvalé provizórium a zastaví realizáciu reálneho dopravného systému na dlhé roky.

* * *

Najväčším problémom metra v Bratislave sú štrky. Toto geologické prostredie by výrazne predražilo stavbu klasického metra a na km trate by to bolo možno najdrahšie metro na svete. V každom prípade toto mesto potrebuje dopravný systém v inej úrovni, ako je osobná automobilová doprava. Súrne.

* * *

Neviem, čo je zlé na rýchlonadzemke, na 100 % by to bolo lacnejšie ako vŕtať dieru v zemi.

* * *

Prečo stavať metro v Bratislave, keď Trenčín má iba jeden most?! Pokračujem: prečo stavať most v Trenčíne, keď Rožňava má zlé cesty a na východe po povodni ani nemajú cesty?!

* * *

Metro sa zdá byť jedinou rozumnou možnosťou riešenia dopravnej situácie v Bratislave. Elektičky môžu dopĺňať dopravný systém, ale nikdy nenahradia metro. Ak si električky budú môcť prepínať na zelenú, ľudí bude stále viac a viac, električiek bude viac a viac... tak opäť budú len autá stáť, lebo električky budú mať v jednom kuse zelenú. Električkovú sieť treba rozvíjať, ale je to iba doplnok. Vďaka metru vzniknú ďalšie "centrá" v okolí staníc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu