V Bratislave premáva 18 nočných liniek, autobusy vyrážajú od hlavnej stanice do okrajových častí mesta a späť trikrát za noc. Vedenie DPB je s fungovaním nočnej dopravy spokojné, do budúcnosti však chcú vyhovieť požiadavkám cestujúcich a zhustiť intervaly.
Ak sa aj vy chcete vyjadriť k problematike nočnej dopravy v meste, môžete sa zapojiť do diskusie na internetovej stránke www.bratislava.sme.sk. ILUSTRAČNÉ FOTO - WWW.MHD.SK
Bratislava má v porovnaní s okolitými mestami síce pomerne rozvinutú sieť nočnej hromadnej dopravy, intervaly nočných spojov by však mali byť hustejšie. Spolu 18 nočných liniek vyráža od hlavnej stanice do okrajových častí mesta a späť trikrát za noc. "Do blízkej budúcnosti sa nepripravujú zmeny v rozsahu a smerovaní liniek. V súčasnej dobe sme zabezpečili posilnenie spojov 506 a 507 v noci na sobotu a nedeľu, pretože sú najviac vyťažené," vysvetľuje riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Bronislav Weigl. V praxi to funguje tak, že v priebehu niekoľkých minút prídu na zastávku dva autobusy tej istej linky. Všetky autobusy vyrážajú z hlavnej stanice desať minút pred polnocou, krátko po jednej a pred pol štvrtou. "Podľa mňa by nezaškodilo, aby jeden z autobusov chodil o pol hodiny neskôr, aby neboli také dlhé intervaly medzi jednotlivými odchodmi," myslí si Sylvia Janušková, študentka z Petržalky, ktorá nočné autobusy počas víkendov často využíva. "Nemôžem si dovoliť platiť taxík, keď prídem do Bratislavy na internát. Vlak mi prichádza o pol jednej nadránom, stáva sa však, že mešká a potom čakám na autobus aj dve hodiny," sťažuje sa Peter Tichý z východného Slovenska.
Napríklad v Brne, meste s približne rovnakým počtom obyvateľov ako Bratislava, chodia nočné autobusy cez víkendy v hustejších intervaloch, aj keď majú menej liniek. "Dopravu zaisťujeme desiatimi nočnými linkami, ktoré vyrážajú od hlavnej železničnej stanice o jedenástej, pol dvanástej, polnoci a potom každú celé hodinu až do piatej. V noci pred nepracovnými dňami jazdia aj o pol jednej a pol druhej," povedala Renata Singerová z brnianskeho dopravného podniku.
Systém a trasovanie je pre potreby Bratislavy v súčasnosti dobré a dostačujúce, myslia si na DPB. No Weigl dodáva: "Nočná doprava sa podľa našich zistení aj v iných mestách rozširuje. Myslíme si, že aj u nás by mala mať väčší význam a v čase jej prevádzky by mala poskytovať vyššiu kvalitu, kapacitu a kratší interval," dodal Weigl. Nočná doprava v Bratislave je financovaná z prostriedkov štátneho a mestského rozpočtu a z tržieb dopravného podniku v celkovom balíku pre hromadnú dopravu a nemá samostatnú kapitolu.
Dopraváci vypíšu tender na stráženie nočných spojov
Dopravný podnik v najbližšom čase vypíše verejnú súťaž na spoluprácu so súkromnou bezpečnostnou službou, ktorá by sa starala o poriadok v nočných spojoch. Túto službu už niekoľko mesiacov vykonáva jedna z esbéesiek. "So spoluprácou s SBS je spokojnosť," hovorí riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Bronislav Weigl. Ochrankári zatiaľ chodia prevažne v autobusoch do Petržalky, nasadzujú ich hlavne v piatok a sobotu, keď sa partie chodia zabávať do centra. Okrem strážcov v autobusoch funguje aj dispečing, kam sa v prípade problémov môžu vodiči autobusov obrátiť.
Incidenty z minulosti, ktoré viedli k spolupráci DPB s bezpečnostnou službou, viedli aj k úvahám o zrušení nočnej hromadnej dopravy. V niektorých internetových periodikách sa objavili fámy o "taxikárskej lobby", ktorá tlačí na samosprávu so záujmom tento druh dopravy eliminovať. "O takomto niečom nevieme. Na nočnú dopravu sú rôzne pohľady, negatívne sú zvyčajne z dôvodu vandalizmu, prepravy podnapitých cestujúcich, výtržníctva a podobne," hovorí Weigl.
Nočné spoje v Košiciach
V Košiciach funguje päť autobusových a jedna trolejbusová nočná linka. Všetky spájajú Staré mesto so sídliskami a s okrajovými časťami. Začínajú premávať po 23. hodine, končia okolo 4.30 ráno. Premávajú väčšinou v hodinových intervaloch. Ich vyťaženosť je najväčšia v noci z piatku na sobotu a zo soboty na nedeľu.
Od augusta tohto roku na linke č. 103 do Krásnej nad Hornádom experimentálne zaviedli tzv. zachádzanie nočných spojov. Na požiadanie cestujúceho môže vodič zájsť na zastávku v obci, ktorá nie je v cestovnom poriadku. Podľa dopravného riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice Štefana Dutku zmeny v nočných spojoch v najbližšom čase nechystajú. (sen)