Cestný most cez rieku Morava, ktorý má spájať Záhorskú Ves a rakúske mesto Angern, začína nadobúdať reálnu podobu. Práve prebieha verejná súťaž na dodávateľa projektu, pričom už je určený aj spôsob financovania - zo štrukturálnych fondov EÚ. "Ide o spoločný projekt samosprávneho kraja a Dolného Rakúska a náklady na výstavbu mosta zo slovenskej strany by nemali presiahnuť milión eur," povedal podpredseda Bratislavského samosprávneho kraja Milan Vaškor. S výstavbou by sa malo začať na budúci rok a premávka po moste by mala byť možná už v roku 2006.
Ako doplnil Vaškor, pôjde o most regionálneho významu na ceste druhej triedy pre vozidlá do 6,5 tony s výnimkou autobusov. Podmienkou rakúskej strany bolo totiž vylúčenie nákladnej dopravy, aby sa neúmerne nezaťažovala oblasť Angernu. Z viacerých variantov realizácie bola nakoniec vybratá konštrukcia pevný oceľový most. "Pôjde o zdvíhací most - pri normálnej konštrukcii by musel byť minimálne 11 metrov nad hladinou, čo by predpokladalo zvýšenie príjazdovej cesty o 4 metre, a to sa ukázalo ako nereálne," povedal Vaškor. Zdvíhací most má okrem toho šancu stať sa regionálnou atrakciou.
Most by mal byť podľa Vaškora napojený mimoúrovňovou križovatkou pri Vysokej pri Morave na diaľničný úsek D2 a ďalej na cestnú infraštruktúru v celom Záhorí. Tamojší obyvatelia pri prechode cez rakúske hranice zatiaľ využívajú pontónový most pri hraničnom priechode Moravský Sv. Ján - Hohenau a kompu Záhorská Ves - Angern, ktoré sú však v čase záplav a v nepriaznivom počasí nefunkčné. Vtedy musia ľudia zo Záhoria využívať priechod Bratislava - Berg.
Pôvodne mal most spájať Devínsku Novú Ves a rakúsky Marchegg, kde sa stavia priemyslený park na výrobu komponentov pre Volkswagen. Dohodli sa na tom minulý rok minister dopravy Pavol Prokopovič, predseda BSK Ľubo Roman a dolnorakúsky krajinský hajtman Erwin Pröll. Proti tomuto zámeru sa však postavili ochranári a v súčinnosti s nimi vznikol zámer mosta Záhorská Ves - Angern.
(lin)