Tunel pod kopcom Sitina je viac ako spolovice vyrazený a práce, ktoré sa minulý týždeň zastavili na jednom z pracovísk pre objavenie vážnej geologickej poruchy, od piatka pokračujú. Povedal to vedúci odboru realizácie stavby Banských stavieb Prievidza Ján Gatial.
Tunel Františka je spolu s piatym mostom cez Dunaj najvýznamnejšou dopravnou stavbou v meste. Bude súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta - Staré grunty, ktorým sa uzavrie južný obchvat mesta.
Práce komplikujú neočakávané geologicky narušené miesta, ktoré treba špeciálne spevňovať. "Posledný taký prípad sa stal minulý týždeň," povedal Gatial.
Dokopy je v oboch tunelových rúrach zatiaľ vyrazených asi 1200 metrov. "V septembri sme vyrazili v západnej rúre 185 metrov, z toho 112 zo strany zoo a 73 zo strany SAV. Vo východnej rúre to bolo 41 metrov," spresnil Gatial. Hotové sú aj dve spojovacie chodby medzi oboma rúrami a začala sa betonáž západnej rúry z juhu.
Celková dĺžka tunela bude 1,4 km, jeho južný portál sa nachádza pri bývalom vstupe do zoo v Mlynskej doline, severný portál leží pri budove Geofyzikálneho ústavu SAV. Súčasťou stavby budú ochranné opatrenia - protihlukové steny pri zoo, odkanalizovanie povrchu vozovky a vegetačné úpravy.
Stavbári by chceli dodržať termín prerazenia celej západnej rúry do Vianoc. Druhá rúra má byť vyrazená do marca 2005 a celý tunel aj s betonážou a povrchovou úpravou vozovky v roku 2007.
Po jeho dokončení by sa mala podľa predpokladov Slovenskej správy ciest rozdeliť mestská a tranzitná doprava a križovatka Mlynská dolina - Lamačská na Patrónke by sa mala odľahčiť o 40 percent. (lin)