Ľudia, ktorí sa chcú dostať na bickyli z okrajových častí mesta do centra, musia dnes využívať komunikácie pre autá alebo kľučkovať medzi chodcami. Kompletná cyklistická infraštruktúra skôr ako o pätnásť rokov dobudovaná nebude. FOTO - ARCHÍV SME
Už traja cyklisti tento mesiac zomreli po kolíziách na bratislavských cestách. Policajti síce robia prevenciu, podľa ich slov je však hlavná zodpovednosť na správcovi komunikácií, teda mestskej samospráve. Cyklotrasy pribúdajú, ale kým sa človek na bicykli dostane bezpečne z jedného konca mesta na druhý, uplynie ešte minimálne pätnásť rokov. "V tomto roku sa vybudovalo 11,5 kilometra cyklotrás, ktoré pribudli k doterajším 32. Je to mimoriadny, až tretinový nárast oproti doterajšiemu stavu," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Tento rok pribudli tri úseky cyklistických trás - pozdĺž Chorvátskeho ramena od Romanovej ulice až po prvé pešie premostenie ramena pred Draždiakom, od Mosta Lafranconi cez Líščie údolie po štadión ŠKP v Dúbravke a cesta určená len cyklistom na petržalskej hrádzi.
Hoci cyklotrasy pribúdajú, ich hustota stále zaostáva za ostatnými európskymi mestami. Susedná Viedeň je cyklotrasami popretkávaná už roky a infraštruktúra dovolí na bicykel sadnúť oveľa viac ľuďom ako v Bratislave. "Budovanie cyklotrás nechápeme ako súťaž s ostatnými mestami, skôr sa snažíme reagovať na skutočné potreby a požiadavky. Spolupracujeme aj s voľným združením BicyBa, a najmä s mestskými časťami," hovorí Chudinová. Za najvážnejšie problémy mesto považuje nedostatok peňazí a zúžený priestor popri niektorých cestách. Z mestského rozpočtu je vyčlenených na tento rok aj na najbližšie roky na vybudovanie cyklistickej infraštruktúry osem miliónov korún.
Rozvoj cyklotrás nie je dôležitý len pre obyvateľov mesta, ale aj pre zahraničných turistov. Mesto leží na medzinárodných cyklistických trasách.
Na budúci rok by mali dobudovať časť medzinárodnej dunajskej cesty, ktorá povedie pozdĺž Viedenskej cesty v úseku od Nového mosta po Starý most. Ešte v tomto roku musia pripraviť všetky podklady na územné konanie.
O rozvoj trás pre cyklistov sa stará mestská organizácia Správa telovýchovných a rekreačných zariadení. Momentálne projekčne pripravujú aj úsek od Mosta Lafranconi do Devína. Okrem toho by cyklotrasa mala v najbližšom čase pribudnúť napríklad aj na Štúrovej ulici. Ďalší úsek vznikne pozdĺž diaľnice v Mlynskej doline. Úlohou mesta bude po dobudovaní tejto etapy nájsť vhodné prepojenie cyklotrasy s lesoparkom.
"Samostatná kapitola venovaná rozvoju cyklistickej dopravy je aj v pripravovanom územnom pláne," hovorí Chudinová. Plán počíta s výhľadom do roku 2020 až 2030 s dobudovaním približne 120 kilometrov cyklotrás, ktoré prepoja jednotlivé časti mesta. Budovanie cyklotrás sa asi urýchľovať nebude. Na magistráte argumentujú výskumami, podľa ktorých sa cyklistická doprava podieľa na celkovej len jedným percentom.
MARTIN KÓŇA