Hoci ešte stále nie je dostavaný ani piaty most cez Dunaj, existujú už plány na vybudovanie ďalšieho premostenia rieky. Bratislava by tak okolo roku 2020 mala mať minimálne o jeden most viac.
Približne v týchto miestachy by mal o pätnásť rokov vyrásť nový bratislavský most, súčasť nultého diaľničného okruhu.
FOTO SME - PAVOL MAJER
Hoci ešte stále nie je dostavaný ani piaty most cez Dunaj, existujú už plány na vybudovanie ďalšieho premostenia rieky. Bratislava by tak okolo roku 2020 mala mať minimálne o jeden most viac.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
"V dopravnom genereli mesta je zakomponovaná aj výstavba šiesteho mosta. Mal by byť súčasťou vonkajšieho okruhu - privádzača na všetky diaľnice v širšom regióne, teda aj na území Rakúska, Maďarska a Česka, a mal by nadväzovať aj na bratislavský komunikačný systém. Okruh by široko obchádzal Bratislavu od diaľnice prichádzajúcej z Česka a zo Záhoria popod časť Karpát, poza Vajnory," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Most by mal stáť východne od mesta po prúde rieky, niekde poniže Slovnaftu. Podľa dnešných odhadov by výstavba takéhoto okruhu stála dvadsať až tridsať miliárd korún, čo by mestská pokladnica určite nezvládla ani pri predpokladanom raste príjmov mesta v budúcnosti. "Vážnejšie sa dá o vonkajšom okruhu a teda aj o výstavbe mosta uvažovať až po roku 2010. Preto sa dnes ešte nedá ani špecifikovať, či pôjde o diaľničný alebo iný druh mosta," hovorí Chudinová. O nultom okruhu sa na magistráte rozpráva už tri desaťročia, pre finančnú náročnosť by však mesto malo byť len čiastkovým investorom.
Od vybudovania okruhu si dopravní plánovači sľubujú, že sa cesty v meste odľahčia od akejkoľvek tranzitnej a diaľničnej dopravy.
Možno pribudne most pre chodcov
V súvislosti s pripravovanou výstavbou nového centra mesta na oboch brehoch rieky medzi Starým a Prístavným mostom sa vyskytli úvahy aj o tom, že by niekde na úrovni národného divadla mohol pribudnúť promenádny most na spôsob pražského Karlovho mosta alebo londýnskeho Millenium Bridge.
Či však most skutočne postavia, je zatiaľ veľmi otázne. Najprv treba rozhodnúť, čo bude stáť na petržalskej strane. "Minulý týždeň vyhodnotili súťaž o územný plán zóny, víťaza vyhlási primátor tento týždeň. Keď bude plán vypracovaný, bude ho ešte musieť schváliť mestské zastupiteľstvo," povedala hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Mesto chce mať totiž jasne zadefinované, čo môže a čo nemôže na území vyrásť. Na magistráte by sa tak chceli vyhnúť problémom, aké majú s podhradím, kde sú už pozemky predané, ale ešte stále nie je jasné, čo sa tu môže stavať.
Pozemky na ľavom brehu Dunaja už vlastní írska spoločnosť Ballymore Properties, ktorá tu plánuje zhruba desaťmiliardové investície. Po dokončení by tu mali byť byty, kancelárie, zábavné centrá. "O moste sa síce rozpráva, ale je v nedohľadne. Pravdepodobne jediná možnosť, ako ho naozaj postaviť je, že aj pozemky na oboch brehoch rieky budú patriť jednému investorovi," hovorí Branislav Kaliský zo spoločnosti ReSpect, ktorá projektovala centrum pre írskeho investora.
Most pre chodcov nemusí niesť takú záťaž ako mosty pre automobilovú dopravu, a tak majú architekti viac priestoru na dizajnové riešenie. Most nebude financovaný z mestských peňazí, preto je rozhodnutie o výstavbe len na investorovi.
O tom, komu petržalské územie predajú, sa však rozhodne súťažou, až keď bude na svete územný plán zóny. "Most určite nebude dôvodom, aby sme sa rozhodli pre toho- -ktorého investora. Zvíťazí najvýhodnejšia ponuka," uzavrela Chudinová.