Švédsky mužský spevácky zbor Orphei Drängar si získal publikum na skvelom koncerte, ktorý bol súčasťou BHS.
ILUSTRAČNÉ FOTO - STEWEN QUIGLEY
Vystúpenie mužského speváckeho zboru Orphei Drängar na Bratislavských hudobných slávnostiach bolo určite ďalším dôkazom, že Švédsko nemá byť prečo považované za "nehudobnú" krajinu.
"Synovia Orfeovi" - svoj názov si mužský spevácky zbor vybral podľa názvu piesne Carla Michaela Bellmana - patria k najstarším vokálnym telesám v Európe. Zbor vznikol v roku 1853 na jednej z najstarších univerzít v Uppsale. O sto rokov patril medzi najznámejšie a najlepšie telesá hudobného života Švédska. Jeho dnešnú skvelú úroveň "má na svedomí" zbormajster Robert Sund, ktorý so zborom pracuje už dvadsať rokov.
Koncert v Redute mal vynikajúcu úroveň a vďaka osobitej charizme zboru aj príjemne uvoľnenú atmosféru. Zaujímavý a rozsiahly repertoár a capella predviedlo teleso precízne, čisto a ľahko. Ako sólisti sa predstavili sopranistka Maria Fontosh s presvedčivým, emotívnym prejavom, Folke Alin (klavír a bicie) a Andreas Lonquist (bicie). Milým prekvapením bolo aj slovenské sprievodné slovo člena zboru Borisa Klangera.
Ťažko vybrať vrcholný moment koncertu. Pre mnohých ním určite bola interpretácia skladby Andersa Hillborga, jedného z najúspešnejších švédskych skladateľov orchestrálnej hudby. Jeho "myoai", ako skladbu pre "špeciálny" názov (muocAaeyiycoum) zvyknú v skratke nazývať, spôsobila už pri svojom prvom uvedení veľký rozruch doma i vo svete. Hillborg ju skomponoval pre Orphei Drängar na objednávku predchádzajúceho dirigenta, mága švédskeho zborového spevu Erica Ericsona. Skladba je založená na mnohohlasných niekoľkotaktových fonetických efektoch, evokujúcich severskú polárnu žiaru, a jej predvedenie vyžaduje naozajstné majstrovstvo interpretov i dirigenta.
K programu ako samozrejmosť patrili diela Schuberta, Rossiniho, Verdiho, Debussyho, Straussa či Čajkovského, pozornosťou pre divákov bola Suchoňova Hrmavica. Pôžitkom boli Saint-Saensova Salterelle alebo Orbánova Daemon irrepit callidus na anonymný text vypovedajúci o tom, ako sa diabol snaží uchvátiť cnostnú dušu.
Z anglických autorov zvolili Orphei Drängar Boba Chilcotta, ktorý je v súčasnosti skladateľom a dirigentom BBC Singers. Jeho skladba Five Ways to Kill a Man hovorí o spôsoboch, ako je možné zabiť muža. Možno ho prinútiť vyniesť si kríž na vrch kopca a pribiť ho naň, možno ho prebodnúť mečom, možno mu pustiť plyn, možno naňho zhodiť bombu, ale existuje aj jednoduchšie riešenie - stačí ho nechať žiť niekde uprostred 20. storočia.
Koncert Orphei Drängar patril na Bratislavských hudobných slávnostiach určite k najlepším. Je len škoda, že dramaturgia ho nezaradila medzi večerné koncerty, teleso by si to určite zaslúžilo. V sobotu to v Redute dali návštevníci jednoznačne najavo dlhotrvajúcim standing ovation.
MILADA ČECHOVÁ