Ako ste sa dostali k opernej réžii a aké to je režírovať operu?
"Opera pre mňa nie je neznáme teritórium. Do opery som mal blízko cez dvere do izby mojej mamy. Vypĺňa mi určitý priestor v živote a pocite. Nový moment bol ten, že som mal operný produkt organizovať. Pri tejto práci som si uvedomil to, čo som podvedome vždy pociťoval - že akási forma hudby znie aj pod každým činoherným číslom. Mať ale hudbu natoľko konštantnú a určujúcu, ako je to v opere, to bolo nové. Vždy som mal pocit, že tam, kde končí slovo, začína hudba. Benešova hudba, dielo, s ktorým som pracoval, toto napĺňa."
Hral pri vašom rozhodnutí režírovať toto dielo shakespearovský motív?
"Myslím si, že u Beneša hral Shakespeare dosť významnú úlohu pri jeho rozhodnutí pomenovať nepomenovateľné. Hamleta dosť dôverne poznám a trochu tuším, o čom Hamlet môže byť. Je to mnohovrstevná, protirečivá a intímna hra. Koľko interpretov a režisérov, toľko vysvetlení. Tuším jeho vrstvy, jeho posolstvá. Sú neobyčajne a permanentne inšpirujúce. Hamlet sa zaoberá faktom, či je dôstojné byť, alebo či je dôstojnejšie za určitých okolností nebyť - v takých nedôstojných podmienkach, v akých sa ocitol. Shakespeare naliehavo kladie otázku, do akej miery má človek právo či povinnosť zotrvať v bytí. Isteže, po tomto dokonalom texte sa dá aj efektne kĺzať. Nemusíte podstúpiť tortúru toho, že ho pustíte do svojho osobného príbehu. No Beneš si nezvolil túto cestu. Jeho hudba je dosť pod kožu idúca a do krajných polôh tlačiaca nielen interpretov, ale aj inscenátorov. Aj tieto okolnosti sa podpísali pod rozhodnutie, že sa ňou budem zaoberať."
Čo vás čaká v tejto sezóne?
"Najbližšie by som mal v Divadle P. O. Hviezdoslava skúšať Cyrana v réžii českého režiséra Morávka. Mal by som zas niečo režírovať v Prahe, ale to zodpovedne posúdim, až keď uvidím, že Cyrano je pod strechou. Cyrano je dosť veľká úloha na to, aby som sa rozptyľoval ďalšími úvahami. Dúfam, že to, čo ponúkneme, bude baviť aj divákov."
Ktorý kultúrny či umelecký počin vás v poslednom období najvýraznejšie oslovil?
"Ja som si v poslednom polroku až tak nezodpovedne navrstvil prácu, že som nemal čas ani rozhliadnuť sa okolo seba. V poslednom rozhovore sa ma moja mama spýtala: Čo si čítal posledný mesiac? Mami, ja som mal premiéru. Pýtala sa ďalej: A pred troma mesiacmi - čo si čítal? To som mal zasa inú premiéru. No, zamysli sa nad sebou, povedala. Po tejto premiére budem mať isté časové vákuum, kým začnem skúšať Cyrana, a teším sa, že to napravím."
Kde nájdete pri takejto vyťaženosti odpočinok a inšpiráciu?
"Dosť som sa zanedbal, no aj keď mám minimum času, tak odpočinok, istotu či rozhrešenie, alebo inšpiráciu ducha nachádzam v hudbe a v lese. Vďaka rodičom som v tomto našiel akýsi spôsob objavenia a prinavrátenia sa k sebe. Mojimi kľúčovými miestami na Slovensku sú Vysoké Tatry, Slovenský raj a Malá Fatra."
Máte tip na zaujímavé predstavenie?
"Čo som videl a bolo zaujímavé, bola Arabská noc. Tú by som mohol odporučiť." (vju)