Piaty most cez Dunaj je už bezpečne na svojom definitívnom mieste, stavebníci budú tento týždeň betónovať otočné ložisko na bratislavskom brehu. "Operácia otáčania bola síce mimoriadne náročná, ale aj napriek technickým problémom dobre organizačne a technicky pripravená," povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták.
"V utorok večer už popod most preplávala prvá loď, River Navigator z Bazileja," hovorí Šesták. Do konca roka by mali prepojiť most s petržalským brehom, kompletný by mal byť v máji. Potom most čaká kolaudácia, otvoriť by ho mali do letných prázdnin. Predtým ho čaká ešte zaťažkávajúca skúška - po moste prejdú tesne za sebou v trojrade plne naložené nákladniaky, každý s hmotnosťou aj vyše 20 ton. "Takú záťaž most pravdepodobne už nikdy nezacíti. Treba však zistiť, čo vydrží, aby bol úplne bezpečný," hovorí hlavný projektant stavby Miroslav Maťaščík.
Výstavba mosta mala podľa odhadu z roku 2001 stáť 3,6 miliardy. Investor stavby mestská spoločnosť Metro prednedávnom požiadal vládu o navýšenie tejto sumy o ďalších 680 miliónov. Takmer 280 miliónov si vyžiadalo zvýšenie sadzby DPH o deväť percent. O 400 miliónov stavbu predražilo zvýšenie cien surovín, hlavne nafty a ocele, ktorej cena medzitým stúpla o 92 percent. "V týchto dňoch je požiadavka na pripomienkovaní vlády. Myslím si, že je oprávnená, zatiaľ ju nikto nespochybnil. Ak by sme dodatočný príspevok nedostali, znamenalo by to pravdepodobne nedobudovať križovatky ako napríklad Košická - Miletičova, ktoré by sa mali postarať o lepší rozptyl áut prichádzajúchich z mosta," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava Ladislav Csáder.
Otáčanie mosta bolo technologickým unikátom sledovaným aj v zahraničí, pozitívne o ňom informovali napríklad všetky rakúske médiá. Technické ťažkosti riešil 15-členný krízový štáb, o otáčanie sa starali dve 50-členné zmeny robotníkov. Stavebníci zvládnutím problémov získali určité know-how, ktoré teraz budú môcť ďalej predávať. Záujem už prejavili partneri z Nemecka, Švajčiarska i Austrálie.