Pobyt občanov nebudú od 1. októbra evidovať miestne úrady, ako to určila novela zákona z apríla, hoci samospráva sa na presun kompetencií už pripravuje. Tak ako doteraz budú túto činnosť robiť v Bratislave okresné policajné riaditeľstvá - podľa našich informácií až do 1. 7. 2006. K novele zákona, podľa ktorého malo k zmene dôjsť, totiž minulý týždeň schválil parlament pozmeňujúci návrh, aby sa presun oddialil. Potvrdil to predkladateľ návrhu a šéf poslaneckého klubu KDH Pavol Minárik. "Je to otázka peňazí a pripravenosti," vysvetlil Minárik. "Treba dobudovať register obyvateľov a pripraviť nové typy dokladov, ktoré budú zosúladené s EÚ - prvé boli vodičské preukazy."
Vo väčšine inštitúcií, keď sme ich včera oslovili, nemali informácie o tom, že zmena sa ruší. Nevedeli o tom v sekcii verejnej správy ministerstva vnútra, na bratislavskom krajskom úrade, na Krajskom riaditeľstve Policajného zboru ani na niektorých miestnych úradoch, ktoré sa už chystali na prijatie agendy. "Zriadili sme kanceláriu na našom pracovisku na Heydukovej 25, dostali sme jedného pracovníka zo štátnej správy, druhého sme zaplatili z vlastných zdrojov," povedal prednosta Miestneho úradu Staré Mesto Pavol Ščepán. V Petržalke, ktorá má 130-tisíc obyvateľov, sa na zmenu chystali už od júla. Ako povedal prednosta František Guth, dali preškoliť pracovníčku a pripravili kanceláriu s vybavením na Kutlíkovej 17.
Gabriel Kosnáč z karloveského miestneho úradu povedal: "Kanceláriu už máme tu na Karloveskej 2, problémom ostala personálna otázka - v krajnom prípade sme chceli poveriť prácou dočasnú silu." Zákon zavádza aj nové pravidlá trvalého pobytu - bude mať len evidenčný charakter a nebude sa viazať na vlastníctvo nehnuteľnosti. Pre bezdomovcov je to šanca získať doklady a tým nárok na sociálne dávky. Časť týkajúca sa presunu kompetencií vyvolala už v čase schválenia negatívne reakcie mestských častí.
LINDA VASIĽOVÁ