V najbližších rokoch by sa mohlo parkovné na uliciach centra zvýšiť až päťnásobne. Približne taký je totiž rozdiel medzi cenou parkovného na uliciach a v podzemných garážach či parkovacích domoch v centre. "Našou snahou je, aby áut bolo v uliciach užšieho centra čo najmenej," hovorí námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. Podľa jeho slov je mesto v súčasnosti schopné "nasať len štvrtinu z áut, ktoré by chceli denne v meste parkovať." Od zvýšenia cien si sľubujú nielen presun časti áut do podzemných garáží, ale aj väčšiu obrátkovosť na uliciach. Pri niekoľkonásobne vyšších cenách totiž už nebude pre pracovníkov v centre výhodné odparkovať vozidlo na ulici počas celého dňa.
V najväčších podzemných garážach sa za parkovanie platí počas pracovných dní 50 až 60 korún za prvú hodinu, potom sa cena o niečo znižuje. Cez víkend sa ceny pohybujú medzi 20 až 30 korunami za hodinu. Aj po nedávnom stopercentnom zvýšení parkovného na desať korún za hodinu sa v uliciach Bratislavy dá parkovať najlacnejšie zo všetkých krajských miest - v Žiline sa platí napríklad štvornásobok.
Miesta na uliciach sú spoplatnené v pracovných dňoch od ôsmej ráno do šestnástej, vo zvyšnom čase je tu parkovanie zadarmo. O obhospodarovanie parkovacích miest v meste sa stará Bratislavská parkovacia služba, spoločnosť s väčšinovým súkromným vlastníkom a spoluúčasťou Starého Mesta.
O zvyšovaní cien státia na uliciach rozhodujú staromestskí poslanci. Podľa Igora Dulu z Mestského parkovacieho systému ďalšiemu zvyšovaniu cien zatiaľ bráni slabá vymožiteľnosť pohľadávok. "Keby sme ceny zvýšili, disciplína s parkovaním by u vodičov ešte poklesla." Podľa kompetentných sú potrebné legislatívne zmeny, ktoré musia prejsť v Národnej rade. Do budúcnosti sa uvažuje aj s vytvorením špeciálnej jednotky mestských policajtov.
Informačný systém bude fungovať na SMS
Od marca budúceho roka by mal vodičov prichádzajúcich do mesta privádzať na voľné miesta v meste už dlhšie plánovaný informačný parkovací systém. V najbližších mesiacoch nainštalujú na príjazdových cestách a významnejších dopravných uzloch 123 navádzacích tabúľ, ktoré budú vozidlá smerovať na trinásť platených veľkých podzemných parkovísk a parkovacích domov v centre. Takmer päťdesiat z nich bude dynamických, vodiči si na nich môžu prečítať informáciu, či je vybraté parkovisko voľné, alebo obsadené. "Systém nastavíme tak, aby zohľadnil aj dobu príjazdu k parkovisku a rozmýšľal dopredu. Niektoré tabule budú informovať aj o počte voľných miest," vysvetľuje Emanuel Petrík zo spoločnosti Siemens, ktorá bola v tendri najúspešnejšia spomedzi 11 uchádzačov. Keďže prepojenie tabúľ káblami by bolo komplikované, budú sa informácie na ne posielať prostredníctvom mobilných operátorov SMS-kami.
"Od systému očakávame, že bude eliminovať blúdenie návštevníkov a turistov, uvoľnenie statickej dopravy v centrálnej mestskej oblasti aj zlepšenie ekológie," povedal Karol Kolada.
Tabule budú navádzať vodičov do troch zón centra - sever s kapacitou vyše päťsto miest, juh s takmer šesťsto miestami a historické centrum s 1200 miestami. Tí, čo chcú parkovať zadarmo, môžu nechať auto na jednom zo záchytných parkovísk a pokračovať do centra autobusom. Na východe bude takáto plocha pri Avione s dvetisícsedemsto miestami, južne od centra pri Auparku s dvoma tisícmi miest a pri lamačskom hyperpmarkete Tesco môže zaparkovať osemsto áut. Vybudovanie informačného systému bude stáť 9,7 milióna, mesto ho bude splácať päť rokov.
Systém má byť otvorený, aby sa doň neskôr mohli zapájať aj iné garáže a väčšie parkoviská. Tie však väčšinou patria súkromným subjektom, mesto zatiaľ s budovaním vlastných garáží v centre nepočíta. "Príjmy z parkovného zatiaľ používame skôr na budovanie kvalitných neplatených parkovísk v rekreačných oblastiach ako Železná studienka či hrádza pri Rusovciach, kam súkromní investori nevstupujú," vysvetľuje postoj mesta Dula. Staromestská samospráva však už dlhší čas plánuje budovať podzemné parkoviská na Námestí SNP. (mk)