SME

Parkovné na uliciach sa niekoľkonásobne zvýši

V najbližších rokoch by sa mohlo parkovné na uliciach centra zvýšiť až päťnásobne. Približne taký je totiž rozdiel medzi cenou parkovného na uliciach a v podzemných garážach či parkovacích domoch v centre. "Našou snahou je, aby áut bolo v uliciach užšieh

V najbližších rokoch by sa mohlo parkovné na uliciach centra zvýšiť až päťnásobne. Približne taký je totiž rozdiel medzi cenou parkovného na uliciach a v podzemných garážach či parkovacích domoch v centre. "Našou snahou je, aby áut bolo v uliciach užšieho centra čo najmenej," hovorí námestník primátora pre dopravu Karol Kolada. Podľa jeho slov je mesto v súčasnosti schopné "nasať len štvrtinu z áut, ktoré by chceli denne v meste parkovať." Od zvýšenia cien si sľubujú nielen presun časti áut do podzemných garáží, ale aj väčšiu obrátkovosť na uliciach. Pri niekoľkonásobne vyšších cenách totiž už nebude pre pracovníkov v centre výhodné odparkovať vozidlo na ulici počas celého dňa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V najväčších podzemných garážach sa za parkovanie platí počas pracovných dní 50 až 60 korún za prvú hodinu, potom sa cena o niečo znižuje. Cez víkend sa ceny pohybujú medzi 20 až 30 korunami za hodinu. Aj po nedávnom stopercentnom zvýšení parkovného na desať korún za hodinu sa v uliciach Bratislavy dá parkovať najlacnejšie zo všetkých krajských miest - v Žiline sa platí napríklad štvornásobok.

Miesta na uliciach sú spoplatnené v pracovných dňoch od ôsmej ráno do šestnástej, vo zvyšnom čase je tu parkovanie zadarmo. O obhospodarovanie parkovacích miest v meste sa stará Bratislavská parkovacia služba, spoločnosť s väčšinovým súkromným vlastníkom a spoluúčasťou Starého Mesta.

O zvyšovaní cien státia na uliciach rozhodujú staromestskí poslanci. Podľa Igora Dulu z Mestského parkovacieho systému ďalšiemu zvyšovaniu cien zatiaľ bráni slabá vymožiteľnosť pohľadávok. "Keby sme ceny zvýšili, disciplína s parkovaním by u vodičov ešte poklesla." Podľa kompetentných sú potrebné legislatívne zmeny, ktoré musia prejsť v Národnej rade. Do budúcnosti sa uvažuje aj s vytvorením špeciálnej jednotky mestských policajtov.

SkryťVypnúť reklamu

Informačný systém bude fungovať na SMS

Od marca budúceho roka by mal vodičov prichádzajúcich do mesta privádzať na voľné miesta v meste už dlhšie plánovaný informačný parkovací systém. V najbližších mesiacoch nainštalujú na príjazdových cestách a významnejších dopravných uzloch 123 navádzacích tabúľ, ktoré budú vozidlá smerovať na trinásť platených veľkých podzemných parkovísk a parkovacích domov v centre. Takmer päťdesiat z nich bude dynamických, vodiči si na nich môžu prečítať informáciu, či je vybraté parkovisko voľné, alebo obsadené. "Systém nastavíme tak, aby zohľadnil aj dobu príjazdu k parkovisku a rozmýšľal dopredu. Niektoré tabule budú informovať aj o počte voľných miest," vysvetľuje Emanuel Petrík zo spoločnosti Siemens, ktorá bola v tendri najúspešnejšia spomedzi 11 uchádzačov. Keďže prepojenie tabúľ káblami by bolo komplikované, budú sa informácie na ne posielať prostredníctvom mobilných operátorov SMS-kami.

SkryťVypnúť reklamu

"Od systému očakávame, že bude eliminovať blúdenie návštevníkov a turistov, uvoľnenie statickej dopravy v centrálnej mestskej oblasti aj zlepšenie ekológie," povedal Karol Kolada.

Tabule budú navádzať vodičov do troch zón centra - sever s kapacitou vyše päťsto miest, juh s takmer šesťsto miestami a historické centrum s 1200 miestami. Tí, čo chcú parkovať zadarmo, môžu nechať auto na jednom zo záchytných parkovísk a pokračovať do centra autobusom. Na východe bude takáto plocha pri Avione s dvetisícsedemsto miestami, južne od centra pri Auparku s dvoma tisícmi miest a pri lamačskom hyperpmarkete Tesco môže zaparkovať osemsto áut. Vybudovanie informačného systému bude stáť 9,7 milióna, mesto ho bude splácať päť rokov.

Systém má byť otvorený, aby sa doň neskôr mohli zapájať aj iné garáže a väčšie parkoviská. Tie však väčšinou patria súkromným subjektom, mesto zatiaľ s budovaním vlastných garáží v centre nepočíta. "Príjmy z parkovného zatiaľ používame skôr na budovanie kvalitných neplatených parkovísk v rekreačných oblastiach ako Železná studienka či hrádza pri Rusovciach, kam súkromní investori nevstupujú," vysvetľuje postoj mesta Dula. Staromestská samospráva však už dlhší čas plánuje budovať podzemné parkoviská na Námestí SNP. (mk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 274
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 102
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 389
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 062
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 874
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 680
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 430
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 120
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 623
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 704
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 11 946
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 394
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 687
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 975
  7. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 7 933
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 124
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu