Otáčanie mosta dospelo do záverečnej fázy - jeho nasúvania do konečnej polohy na pilier pri pravom brehu. Pre drobné technické problémy boli včera popoludní stavebníci ani nie v tretine prác. Celú operáciu musia ukončiť do dnešného večera, keď po rieke opäť začnú premávať lode. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Po divácky najatraktívnejšom otáčaní piateho mosta ponad koryto Dunaja včera prišla na rad záverečná fáza operácie, nasúvanie telesa do jeho finálnej polohy na jediný mostový pilier neďaleko petržalského brehu. Ani včerajšok sa nezaobišiel bez technických problémov. Mostová konštrukcia "netrafila" na pripravené klzné dráhy, oceľový most dlhý 231 metrov totiž v dôsledku teploty mierne mení svoju dĺžku. "Problémy sme už vyriešili, teraz pokračujeme v nasúvaní konštrukcie na pilier. Nie sme však ešte ani v jednej tretine," povedal nám včera o tretej popoludní generálny riaditeľ investorskej spoločnosti Metro Ladislav Csáder.
Stavitelia majú čas do dnešného večera. Akákoľvek riečna doprava na Dunaji je v bratislavskom úseku zastavená už šesť dní, lode by mali začať premávať dnes o siedmej večer. V ďalších mesiacoch ešte bude treba dobudovať zvyšných štyridsať metrov premostenia na petržalský breh, ako aj napojenie na estakády z oboch strán.
Práce na výstavbe mosta sa začali vlani vo februári. Investor pôvodne počítal s nákladmi 3,6 miliardy korún, prednedávnom však požiadal o ďalších 679 miliónov. Navýšenie zdôvodňujú nárastom vstupných cien, ako aj zvýšením sadzby DPH o deväť percent. Most by mali sprístupniť v máji budúceho roka.
Na moste bude dominovať svetlosivá a modrá farba, v noci by mal byť nasvietený. Jedna strana bude mať lávku pre chodcov s výťahmi pre invalidov, druhá cyklolávku. V ankete navrhli Bratislavčania mostu stovky názvov. Investor by bol za ten najjednoduchší - Piaty most, vedenie mesta sa prikláňa k pomenovaniu podľa niektorej z lokalít, ktoré so stavbou susedia.
S mostom v tejto lokalite sa s výhľadom na rok 2000 počítalo už takmer tridsať rokov. Mal by slúžiť hlavne mestskej doprave a odľahčiť neúmerne zaťažený Prístavný most, ktorý by inak podľa odborníkov od budúceho roka kapacitne nestačil. Zároveň sprevádzkovanie nového premostenia Dunaja umožní potrebnú rekonštrukciu Starého mosta. Podľa odhadov by po najnovšom moste malo jazdiť 40- až 45-tisíc áut denne, uvažuje sa tu aj o trolejbusovej doprave.