Tunel Sitina - Františka je už spolovice vyrazený

Práce na razení tunela pod kopcom Sitina sa hýbu aj napriek tomu, že sa vyskytli nečakané geologické problémy. Odborníci z Banských stavieb Prievidza majú v oboch tunelových rúrach vyrazených spolu asi 1000 metrov, čím sa dostali za polovicu raziacich ..

Razenie tunela Sitina - Františka sa dostalo do druhej polovice. Tunelári pokračujú v razení z južnej strany - od bývalého vchodu do zoo (na snímke), ale začali s prácami aj na severe. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Práce na razení tunela pod kopcom Sitina sa hýbu aj napriek tomu, že sa vyskytli nečakané geologické problémy. Odborníci z Banských stavieb Prievidza majú v oboch tunelových rúrach vyrazených spolu asi 1000 metrov, čím sa dostali za polovicu raziacich prác. Rátajú s tým, že jedna rúra by mala byť vyrazená do Vianoc a druhá do marca roku 2005. Celý tunel by mal byť hotový v roku 2007.

Tunel bude súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta - Staré grunty, bude merať 1,4 km a povedie z juhu - od bývalého vchodu do zoologickej záhrady v Mlynskej doline na sever k obchodnému domu Tesco Lamač.

"Teraz razíme z južnej strany obidve tunelové rúry. Geologické podmienky sú však nestabilné a zistilo sa množstvo porúch v ďalších úsekoch. Teraz už vieme, že kvalita podložia je horšia, ako sa rátalo v pôvodnom projekte," povedal Ján Gatial, vedúci odboru realizácie stavby. "Robíme všetko, aby sa so stavbou nemeškalo. Začali sme preto raziť aj zo severnej strany - tam máme hotových už 50 metrov v jednej rúre a druhú máme zarazenú a pripravenú na ďalšie práce."

Časť tunela sa hĺbi z povrchu a tu už betónujú takzvané sekundárne ostenie (definitívny povrch tunela). Postupne sa bude pokračovať aj v betonáži v razenej časti. "Zatiaľ sú vyrazené časti tunela vystužené len dočasne pomocou oceľových prvkov a betónu tak, aby nebola ohrozená stabilita diela a bezpečnosť pracovníkov," dodal Gatial.

Stavbu tunela sprevádzajú od začiatku problémy pre náročnú geologickú situáciu. Naposledy v strede augusta sa práce pribrzdili, lebo tunelári narazili na narušenú zónu. V takom prípade sa razba spomalí, lebo porušené miesto treba viac spevňovať. Okrem toho stavba tunela vyvolala protesty ochranárov, ktorí si vymohli protihlukovú stenu pri zoo.

Lamačská cesta a Mlynská dolina patria k najviac dopravne zaťaženým komunikáciám mesta. Odbremeniť ich môže len dobudovanie južného obchvatu mesta úsekom Lamačská cesta - Staré grunty, ktorého súčasťou je tunel Sitina - Františka. Tunel začali raziť v októbri 2003. Budú ho tvoriť dve samostatné tunelové rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi. Bude vybavený všetkým, čo má moderný tunel mať - vetraním, osvetlením a pre prípad núdze aj únikovými chodbami s možnosťou uzavretia tunela. Dĺžka južnej rúry spolu s prekrytou časťou tunela bude 1440 m, dĺžka severnej rúry s prekrytou časťou bude 1415 m.

LINDA VASIĽOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 222
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 341
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 023
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 405
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 453
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 478
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 391
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 294
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 002