Razenie tunela Sitina - Františka sa dostalo do druhej polovice. Tunelári pokračujú v razení z južnej strany - od bývalého vchodu do zoo (na snímke), ale začali s prácami aj na severe. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Práce na razení tunela pod kopcom Sitina sa hýbu aj napriek tomu, že sa vyskytli nečakané geologické problémy. Odborníci z Banských stavieb Prievidza majú v oboch tunelových rúrach vyrazených spolu asi 1000 metrov, čím sa dostali za polovicu raziacich prác. Rátajú s tým, že jedna rúra by mala byť vyrazená do Vianoc a druhá do marca roku 2005. Celý tunel by mal byť hotový v roku 2007.
Tunel bude súčasťou diaľničného úseku D2 Lamačská cesta - Staré grunty, bude merať 1,4 km a povedie z juhu - od bývalého vchodu do zoologickej záhrady v Mlynskej doline na sever k obchodnému domu Tesco Lamač.
"Teraz razíme z južnej strany obidve tunelové rúry. Geologické podmienky sú však nestabilné a zistilo sa množstvo porúch v ďalších úsekoch. Teraz už vieme, že kvalita podložia je horšia, ako sa rátalo v pôvodnom projekte," povedal Ján Gatial, vedúci odboru realizácie stavby. "Robíme všetko, aby sa so stavbou nemeškalo. Začali sme preto raziť aj zo severnej strany - tam máme hotových už 50 metrov v jednej rúre a druhú máme zarazenú a pripravenú na ďalšie práce."
Časť tunela sa hĺbi z povrchu a tu už betónujú takzvané sekundárne ostenie (definitívny povrch tunela). Postupne sa bude pokračovať aj v betonáži v razenej časti. "Zatiaľ sú vyrazené časti tunela vystužené len dočasne pomocou oceľových prvkov a betónu tak, aby nebola ohrozená stabilita diela a bezpečnosť pracovníkov," dodal Gatial.
Stavbu tunela sprevádzajú od začiatku problémy pre náročnú geologickú situáciu. Naposledy v strede augusta sa práce pribrzdili, lebo tunelári narazili na narušenú zónu. V takom prípade sa razba spomalí, lebo porušené miesto treba viac spevňovať. Okrem toho stavba tunela vyvolala protesty ochranárov, ktorí si vymohli protihlukovú stenu pri zoo.
Lamačská cesta a Mlynská dolina patria k najviac dopravne zaťaženým komunikáciám mesta. Odbremeniť ich môže len dobudovanie južného obchvatu mesta úsekom Lamačská cesta - Staré grunty, ktorého súčasťou je tunel Sitina - Františka. Tunel začali raziť v októbri 2003. Budú ho tvoriť dve samostatné tunelové rúry, každá s dvoma jazdnými pruhmi. Bude vybavený všetkým, čo má moderný tunel mať - vetraním, osvetlením a pre prípad núdze aj únikovými chodbami s možnosťou uzavretia tunela. Dĺžka južnej rúry spolu s prekrytou časťou tunela bude 1440 m, dĺžka severnej rúry s prekrytou časťou bude 1415 m.
LINDA VASIĽOVÁ