Súčasťou Filmostrady je aj vynikajúci film Andreja Končalovského Dom bláznov.
Snímka šokuje minimalizmom scény, dejom, ale aj záverečnými titulkami, pre ktoré si film medzi americkými kritikmi vyslúžil nálepku "protiamerický". Počas titulkov totiž fotografie chudobných z obdobia veľkej depresie v 30. rokoch sprevádza až príliš optimistická pieseň Young Americans Davida Bowieho. Dogville je jednoducho šokom pre systém.
"Zistili sme, že takéto filmy nie je veľmi účinné premietať v multiplexoch," povedal Ivan Hronec, generálny riaditeľ SPI International. "Ľudia na to nie sú zvyknutí. Preto sme sa rozhodli nájsť nejaký most, spôsob, ako sa dostanú k divákom." A to sa vraj ľahšie deje pod hlavičkou festivalu. Navyše, rovnomenná prehliadka sa už osvedčila v Poľsku, kde funguje piaty rok, a obrovský záujem prejavili Česi, kde sa Filmostrada začala v apríli. Po slovenských kinách v dvadsiatich dvoch mestách bude festival putovať do novembra.
Ťahákom Filmostrady je teda Trierov Dogville v hlavnej úlohe s Nicole Kidmanovou, snímka nominovaná za najlepší európsky film roka 2003. Lars von Trier za ňu získal ocenenie najlepší režisér.
Ďalším z filmov prehliadky sú Padlé ženy, írsky film z prostredia kláštornej školy. Diváci budú môcť vidieť aj Končalovského štúdiu súčasného vojnového Ruska Dom bláznov, ktorá hovorí o živote v izolovanom ústave v Ingušsku počas rusko-čečenského konfliktu. Vynikajúca Ruská archa je nostalgickou prechádzkou ruskými dejinami s typickou filozofickou líniou, dokument bez slov Bodysong sa zase zaoberá telom v rôznych kultúrnych a historických obmenách. Krízou stredného veku sa zaoberá Syn nevesty, nominovaný na Oscara.
"Skutočnosť, že všetky snímky, ktoré uvádzame, získali ocenenie, je zámerom," povedal Hronec. "Ľudia na podobné filmy nechodia pre ich názov, potrebujú vedieť niečo viac a ocenenie hovorí veľa."
Špecializovaná prehliadka toho najlepšieho, čo vzniklo v Európe za posledné obdobie, bude počas septembra a októbra prebiehať okrem Palace Cinemas v kinách Mladosť, FK ic a FK Nostalgia.
DOROTA KRÁKOVÁ