Piaty most cez Dunaj začnú otáčať 16. setembra, posunutie termínu o týždeň nespôsobí investorovi nijaké straty ani neovplyvní termín ukončenia stavby.
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Posunutie termínu otáčania piateho mosta o jeden týždeň nespôsobí spoločnosti Metro, ktorá je investorom stavby, nijaké finančné straty ani neovplyvní termín ukončenia stavby. "Na základe rozboru vhodnosti poveternostných podmienok a potrebného postupu prác vyplýva, že most je najvhodnejšie otočiť v priebehu septembra. Termín otáčania mosta však nie je zmluvným termínom," povedal Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro.
Otáčanie mosta bolo pôvodne plánované v termíne medzi 9. a 14. septembrom, po posune termínu o týždeň ho otočia medzi 16. do 21. septembrom. V tom čase bude na bratislavskom úseku Dunaja vylúčená lodná doprava. O posun termínu požiadala spoločnosť Hutné montáže Ostrava, ktorá bude most otáčať. Podľa Csádera posun spôsobilo dlhšie posudzovanie projektu otáčania. "Projekt musel predložiť zhotoviteľ viacerým domácim aj zahraničným odborníkom na pripomienkovanie," vysvetlil Csáder.
Otáčanie by malo trvať tri dni - prvý deň sa most po dráhe vysunie z brehu na nákladné člny, druhý deň budú člny otáčať most po rieke a tretí deň bude na pravom brehu presunutý a umiestnený na pilier.
Otáčať ho budú súlodím vytvoreným zo štyroch nákladných člnov. V nich vybudujú priehradky na prečerpávanie vody, ktorou sa budú člny vyvažovať, a pomocnú konštrukciu, ktorá bude most pri otáčaní podopierať. Teleso mosta váži teraz päťtisíc ton. "Podobným spôsobom už mosty nad riekou inštalovali, ale prvýkrát to bude most takýchto veľkých rozmerov," hovorí Csáder.
Najväčšie starosti podľa jeho slov môže narobiť vietor. Prietok vody by nemal presiahnuť 2500 kubických metrov za sekundu a sila vetra nemôže byť vyššia ako 10 metrov za sekundu. Po otočení dobudujú chýbajúce časti oboch zakončení mosta a na samotnom moste budú dokončovať stavbu vozovky, chodníkov a nátery. "Ostalo nám ešte veľa práce na komunikáciách súvisiacich s mostom - na Košickej ulici a na jej križovatkách."
Minulý týždeň sa počas dňa otvorených dverí prišlo na stavbu mosta pozrieť vyše pätnásťtisíc ľudí. Zaujímal ich najmä postup pri otáčaní mosta a technické podrobnosti. V ankete navrhli Bratislavčania mostu okolo dvadsať názvov, investor by bol za ten najjednoduchší - Piaty most.
JANA PARKROVÁ