SME

Milovníci železničných veteránov sa v Rači stretli už po šiesty raz

V železničnom depe na stanici Bratislava - východ v Rači sa počas víkendu cestovalo v čase. Šiesty zraz historických lokomotív sem pritiahol najmä deti, milovníkov veteránov a tých, ktorí od detstva túžia sedieť na rušňovodičskej stoličke.

Najstaršia lokomotíva šiestej výstavy historických železničných vozidiel, parný rušeň vyrobený pre uhorské miestne železnice v roku 1896 vozil celý víkend hlavne deti. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

"Najstaršou lokomotívou je tu parný rušeň 310 433, ktorý bol vyrobený pre uhorské miestne železnice v roku 1896," povedal Jiří Kubáček, vedúci Múzejno-dokumentačného centra Výskumného a vývojového ústavu ŽSR. V rušni sa počas víkendu mohli povoziť zvedavci a využili to najmä deti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Protipólom najstaršej lokomotívy bol rýchlikový parný rušeň Albatros z Česka, vyrobený v 50. rokoch pre dopravu rýchlikom po hlavných tratiach. Ten završoval konštrukciu parných rušňov pre štátne železnice. Z Českej republiky bola dovezená aj špeciálna vozňová súprava so salónnym vozňom prezidenta Tomáša Garriquea Masaryka.

SkryťVypnúť reklamu

"Okrem zbierky historických parných vozidiel, z ktorých sú všetky pojazdné, sú tu aj nové lokomotívy - elektrické, motorové alebo dieslové. A dopĺňajú ich aj železničné žeriavy, ktoré sú ďalšou témou výstavy," dodal Kubáček. Pozornosť návštevníkov upútal ručný či parný žeriav a záujem bol aj o obojživelné vozidlo značky Mercedes, ktoré sa pohybovalo rovnako graciózne po koľajniciach i po vozovke.

Každoročná prehliadka lokomotív je výbornou príležitosťou na stretnutie milovníkov železničných veteránov z celého okolia, v depe bolo okrem slovenčiny počuť aj češtinu, maďarčinu či nemčinu. Čím tieto staré parné kolosy zakaždým pritiahnu toľkých ľudí ku koľajniciam? "U parného rušňa je súboj živlov najdramatickejší, tu je to víťazstvo človeka najviditeľnejšie. U motorových a elektrických je už táto prevaha civilizovanejšia," vysvetlil Kubáček.

SkryťVypnúť reklamu

DOROTA KRÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 264
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 086
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 138
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 793
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 252
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 501
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu