SME

Pribudnú duobusy, plnička aj rýchloelektričky

Vlani prebehli médiami správy, že dopravný podnik by mal tento rok vypísať tender na nákup sto nových autobusov. Chýbajú však peniaze. Vlani vyradili 23 starých Ikarusov, tento rok sa stratí z ciest ďalších 24. Budúci rok tak bude po meste jazdiť len ...

Duobus je "obojživelný" trolejbus. Ak nečerpá energiu z trolejí, poháňa elektromotor dieselový agregát. S dieselovým pohonom dosahuje vozidlo rýchlosť 70 kilometrov za hodinu. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlani prebehli médiami správy, že dopravný podnik by mal tento rok vypísať tender na nákup sto nových autobusov. Chýbajú však peniaze. Vlani vyradili 23 starých Ikarusov, tento rok sa stratí z ciest ďalších 24. Budúci rok tak bude po meste jazdiť len päť starých Ikarusov. V súčasnosti je po dobe životnosti 192 zo 482 autobusov dopravného podniku, čo je asi 40 percent. Za posledné tri roky prešla približne stovka autobusov úpravou pohonu na plyn a súvisiacou generálkou, čo predĺžilo ich životnosť o ďalších päť-šesť rokov. Úprava jedného autobusu je asi o polovicu lacnejšia ako nákup nového.

SkryťVypnúť reklamu

Pohon na zemný plyn je ekologickejší aj lacnejší, investície na prestavbu sa podľa cien palív vrátia za tri až štyri roky. "Tento rok ušetríme na plynofikovaných autobusoch asi 30 miliónov korún," hovorí Zachar. Úprava starých vozidiel má však jednu nevýhodu. V súčasnosti sa už vyrábajú nízkopodlažné autobusy, ktoré uľahčujú cestovanie imobilným pasažierom, starším či chorým ľuďom, deťom. Podlaha v plynofikovaných autobusoch sa však znížiť nedá.

V druhej polovici budúceho roka by mali plynárne vybudovať vo vozovni Jurajov dvor plničku plynu výlučne pre potreby MHD, takže v trende plynofikácie sa bude pokračovať aj naďalej. "V budúcich rokoch chceme nakupovať skôr autobusy na plynový ako dieselový pohon, ich vyššia cena sa totiž po pár rokoch vráti v nižších prevádzkových nákladoch," povedal Zachar.

SkryťVypnúť reklamu

Električky pôjdu rýchlejšie

Z 227 električiek je po životnosti len asi 17 percent, pri súčasnej cene okolo 70 miliónov za vozidlo by však na kompletné ozdravenie potrebovali dve miliardy korún. Moderné systémy by ročne mohli ušetriť niekoľko desiatok miliónov korún na energii - kým súčasné električky vypúšťajú teplo pri brzdení a rozbiehaní do okolia, modernejšie vozidlá ho vedia čiastočne využiť.

O dva roky by sa malo začať s výstavbou rýchloelektričky z Petržalky na Šafárikovo námestie. Od roku 2008 by tu viacvozňové súpravy mohli v špičke premávať každých 90 sekúnd. Rýchloelektričky by postupne mali pribudnúť aj na ostatných trasách v meste, hlavne na vyťaženej dúbravskej a karloveskej radiále. "V budúcnosti bude potrebné pouvažovať o rozchode koľajníc. V Bratislave používame úzky rozchod, na prepojenie s prímestskou dopravou sa inde používa širší rozchod," povedal Zachar.

SkryťVypnúť reklamu

Aby električky boli rýchlejšie, malo by sa im prispôsobiť aj riadenie križovatiek. V dlhodobom časovom horizonte by mali električky zmiznúť z ulíc centra, budú premávať pod zemou.

"Dopravný podnik ani mesto pravdepodobne nikdy nebudú také bohaté, aby bolo možné kompletne obmeniť celý vozový park. Naším cieľom je v horizonte 15 rokov znížiť počet zastaralých vozidiel na prijateľných 25 percent," hovorí Ján Zachar. Náklady dopravného podniku sú kryté tržbami z predaja lístkov asi na 40 percent, zvyšok tvoria príspevky mesta a štátne dotácie.

Kým v celej Európe je trend zvyšovať štátne dotácie do lokálnej dopravy aspoň o mieru inflácie, u nás je trend kvôli princípu decentralizácie opačný. Problémom je, že Bratislava ako pomerne prosperujúci región nemá nárok čerpať prostriedky z Európskej únie. Pritom napríklad v Aténach bol projekt výstavby metra financovaný z troch štvrtín z fondov únie, podotýka vedenie DPB.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 636
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 509
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 060
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 608
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 346
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 861
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 537
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 659
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 789
  3. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 11 513
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 943
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 236
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 4 612
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 4 023
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 991
  1. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  2. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  3. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  4. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  5. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  6. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  7. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  8. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
SkryťZatvoriť reklamu