SME

Otáčanie mosta bude technickým unikátom

Na piatom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou sú zmontované a napnuté do definitívnej polohy, väčšina prác sa sústreďuje na otočenie ...

Na piatom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou sú zmontované a napnuté do definitívnej polohy, väčšina prác sa sústreďuje na otočenie mosta cez rieku. Informoval o tom Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, ktorá je hlavným investorom stavby. Na súlodie štyroch lodí, pomocou ktorých sa bude most otáčať, montujú oceľovú konštrukciu. Tá poslúži pri presúvaní mosta z ľavého brehu na súlodie a po jeho otočení pri presune zo súlodia na pilier. Práce sa začali aj na kotviacom mechanizme na ľavom brehu, ktorým budú otáčanie mosta regulovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne mal byť most otočený už v auguste, práce sa však pretiahli o takmer jeden mesiac. Konštrukciu budú premiestňovať v priebehu troch dní medzi deviatym a štrnástym septembrom. Lodná doprava bude počas týchto dní v bratislavskom úseku Dunaja vylúčená, most otočia pri vhodnej hladine rieky a optimálnom počasí. Ide totiž o zložitý technický úkon, ktorý na svete síce už robili, ale len s oveľa menšími a ľahšími mostovými konštrukciami.

V prvý deň sa konštrukcia presunie pomocou otočného ložiska v pilieri na ľavom brehu Dunaja po teflónových klzných dráhach na klznice umiestnené na súlodí. Štyri lode, každá s výtlakom tisíc ton, prevezmú polovicu z päťtisíctonovej váhy konštrukcie, ostatná váha bude na otočnom ložisku. "Lode najprv načerpajú vodu a počas presunu ju budú postupne odčerpávať podľa zaťaženia, aby klzné dráhy na brehu i na lodiach boli stále v tej istej výške," uviedol Csáder. V druhý deň súlodie pritiahnu do prúdu rieky z petržalského brehu, regulovať rýchlosť otáčania budú pomocou lán z druhého brehu. Samotné otáčanie by malo trvať niekoľko hodín, súlodie s konštrukciou sa napokon oprie o jedenásty pilier v koryte rieky, vzdialený od petržalského brehu približne štyridsať metrov. V posledný deň premiestnia konštrukciu zo súlodia na pilier, na ktorom sú tiež teflónové klzné dráhy. "Napokon sa zabetónuje otočné ložisko na brehu a konštrukcia ostane vo svojej definitívnej polohe," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na výstavbe mosta sa začali vlani vo februári, sprevádzkovať by ho mali v prvej polovici budúceho roka. Namiesto pôvodne plánovaných 3,6 miliardy korún budú celkové náklady na most o 679 miliónov korún vyššie v dôsledku zvýšenia sadzby DPH a nárastu vstupných cien, napríklad nafty a ocele. (mk, sita)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 272
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 919
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 420
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 332
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 099
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 688
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 919
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 968
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 787
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 887
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 410
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 301
  7. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 294
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 201
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu