Na piatom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou sú zmontované a napnuté do definitívnej polohy, väčšina prác sa sústreďuje na otočenie mosta cez rieku. Informoval o tom Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, ktorá je hlavným investorom stavby. Na súlodie štyroch lodí, pomocou ktorých sa bude most otáčať, montujú oceľovú konštrukciu. Tá poslúži pri presúvaní mosta z ľavého brehu na súlodie a po jeho otočení pri presune zo súlodia na pilier. Práce sa začali aj na kotviacom mechanizme na ľavom brehu, ktorým budú otáčanie mosta regulovať.
Pôvodne mal byť most otočený už v auguste, práce sa však pretiahli o takmer jeden mesiac. Konštrukciu budú premiestňovať v priebehu troch dní medzi deviatym a štrnástym septembrom. Lodná doprava bude počas týchto dní v bratislavskom úseku Dunaja vylúčená, most otočia pri vhodnej hladine rieky a optimálnom počasí. Ide totiž o zložitý technický úkon, ktorý na svete síce už robili, ale len s oveľa menšími a ľahšími mostovými konštrukciami.
V prvý deň sa konštrukcia presunie pomocou otočného ložiska v pilieri na ľavom brehu Dunaja po teflónových klzných dráhach na klznice umiestnené na súlodí. Štyri lode, každá s výtlakom tisíc ton, prevezmú polovicu z päťtisíctonovej váhy konštrukcie, ostatná váha bude na otočnom ložisku. "Lode najprv načerpajú vodu a počas presunu ju budú postupne odčerpávať podľa zaťaženia, aby klzné dráhy na brehu i na lodiach boli stále v tej istej výške," uviedol Csáder. V druhý deň súlodie pritiahnu do prúdu rieky z petržalského brehu, regulovať rýchlosť otáčania budú pomocou lán z druhého brehu. Samotné otáčanie by malo trvať niekoľko hodín, súlodie s konštrukciou sa napokon oprie o jedenásty pilier v koryte rieky, vzdialený od petržalského brehu približne štyridsať metrov. V posledný deň premiestnia konštrukciu zo súlodia na pilier, na ktorom sú tiež teflónové klzné dráhy. "Napokon sa zabetónuje otočné ložisko na brehu a konštrukcia ostane vo svojej definitívnej polohe," dodal.
Práce na výstavbe mosta sa začali vlani vo februári, sprevádzkovať by ho mali v prvej polovici budúceho roka. Namiesto pôvodne plánovaných 3,6 miliardy korún budú celkové náklady na most o 679 miliónov korún vyššie v dôsledku zvýšenia sadzby DPH a nárastu vstupných cien, napríklad nafty a ocele. (mk, sita)