"Slovenské okno je spomienkou na Slovenský raj," hovorí český výtvarník Ivan Kříž.
li na tej istej škole. Témou medzinárodnej výstavy Podobnosť v rozdielnosti je krajina.
Slovensko-české okno
"Toto je krajina v inom chápaní," povedal nám o svojom Slovenskom okne Ivan Kříž. Na výstave zastupuje svojimi dielami Českú republiku, hoci sa narodil na Slovensku.
"Do Bratislavy som teraz priviezol objekty robené kombinovanými technikami. Odkedy som prestal maľovať, farbu mi supluje farba materiálov," vysvetľuje. "Slovenské okno je spomienkou na Slovenský raj. Tam sme mali chalupu a konské postroje, z ktorých je vlastne okno urobené, som dostal od tamojších ľudí."
Švajčiarsky vodopád
Jana Trnková žije vo Švajčiarsku. Zapózovala nám pri svojom vodopáde - volá sa však Vertikála a je z jemných pruhov priehľadného plastu. Pri pohybe hrá svetlom.
"Rátala som trošičku s prievanom, vánkom, aby bol odraz svetla živý, ale asi nijaký nebude. Bolo by preto dobre, keby sa ľudia nebáli pristúpiť a pohrať sa s týmto vodopádom. Odhalia aj seba," usmieva sa. Pod vodopádom sú totiž na zemi inštalované zrkadlá. Predlžujú vertikálu a zároveň odrážajú toho, kto sa do vodopádu ponorí. Aj na fotografii je autorkin zrkadlový obraz.
Cez celý výstavný priestor sa nad hlavami návštevníkov vznáša ešte Horizontála. "Je to ,lapačka' alebo lávka pre nehmotné bytosti," hovorí o 20 metrov dlhej a asi 10 gramov vážiacej sieti Jana Trnková, ktorú síce celú schová do vrecka, ale zato sa vraj ťažko inštaluje.
Krajina v zahraničí aj doma
"Ako výstava vznikla? Uvedomila som si, že veľa spolužiakov z VŠVU žije v zahraničí," vysvetľuje Lídia Jergušová-Vydarená. "S Uľjanou Zmetákovou sme ich oslovili a vybrali sme aj spoločný motív našej tvorby - krajinu."
Krajiny sa desiati výtvarníci dotýkajú rozdielnym spôsobom aj rozdielnymi technikami.
"Rozdielni sme však aj generačne," usmieva sa Lídia Jergušová-Vydarená. "Ja som najstaršia, najmladšia je Marcelka Kupčíková, moja študentka."
Marceliným médiom je počítač, fotografie prírody dotvorila mapou Slovenska. Jej učiteľka zase do fotografií krajiny vkladá ornamenty, kalendárne dni či telefónny zoznam. Človek podľa nej krajinu príliš okupuje, je plná pečatí ľudských zásahov, a tie zachytáva vo svojich dielach.
Fúkaná olejomaľba
Uľjana Zmetáková musí mať k zobrazovanej krajine citový vzťah. Ten sa prejaví v nesmierne trpezlivej maliarskej forme - olejomaľbe fúkanej cez mustry. Mnohovrstvové skladanie objemov potom pôsobí podobnou svetelnosťou ako impresionistické obrazy, hoci efekt je docielený úplne odlišnou technikou.
Drevorezy, grafika, reliéfy
Ďalších autorov spomeňme aspoň telegraficky. Grete Marsteinová z Nórska sa na výstave zúčastňuje štrnástimi drevorezmi. Belgičan Horst de Blaere zobrazuje krajinu prostredníctvom grafických znakov.
Česká sochárka Veronika Witzová má na výstave dva keramické reliéfy. Gabriela Gásparová-Illéšová je známa najmä svojou medailérskou tvorbou. Krajina v jej podaní, to sú bronzové žabky a mravce inštalované na skle. A Milan Lukáč "z technických príčin" nevystavuje svoje ťažké reliéfy, ale zátišia vytvárané kombinovanou technikou.
Krajinou v Umelke sa dá prechádzať do 13. septembra.
MILADA ČECHOVÁ
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ