Projekt bratislavského metra mohla v utorok večer posúdiť verejnosť v DK Lúky v Petržalke, prišlo však len 30 ľudí, z ktorých nemalú časť tvorili kandidáti do VÚC. Stretnutie organizovalo občianske združenie Petržalská komunita, ktoré v týchto dňoch spisuje petíciu na podporu rýchleho riešenia dopravy v hlavnom meste. Petícia má vytvárať tlak na vládu, ktorá bude projekt metra posudzovať vo februári.
V prvej fáze by mala byť vybudovaná trasa z Petržalky na hlavnú stanicu. Linku by mali postaviť v priebehu rokov 2005 až 2008 za 13,5 milardy korún. V ďalšej fáze sú naplánované trasy do Dúbravky, Rače a Ružinova a prostredníctvom integrovanej dopravy by mali cestovať metrom aj ľudia prichádzajúci denne za prácou z Malaciek, Dunajskej Stredy, zo Senca a ďalších miest regiónu. Podľa štátneho tajomníka sekcie stavebníctva ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Petra Mattoša dosiaľ nebol vypracovaný taký podrobný a lacný projekt, ktorý by zároveň vyhovoval aktuálnym potrebám. Každý rok zdržania však spôsobuje nárast ceny.
V prospech metra:
– v Petržalke žije okolo 130 000 ľudí, vytvorených je tu len asi 15 percent pracovných miest;
– cestné komunikácie sú preťažené, mosty upchaté;
– Petržalka bola projektovaná s úmyslom vytvoriť hlavný dopravný systém, napríklad metro;
– Bratislava, hoci v nej žije necelá desatina obyvateľov SR, tvorí 30 percent HDP;
– dopravu v Starom Meste nemožno vyriešiť inak, iba mimoúrovňovými komunikáciami;
V neprospech: nedostatok financií.
MIRO GRMAN