SME

Na bicykli k susedom: Národný park Donau - Auen

Bratislavčania sa najjednoduchšie dostanú do národného parku po Dunajskej cyklotrase do Hainburgu, alebo loďou z Devína do Hainburgu. Sídli tam jedno z informačných centier národného parku.

Tam dostanú turisti potrebné informácie, mapy, prípadne sa dá objednať sprievodca.

Ďalšou možnosťou je ísť vlakom (chodí každú hodinu) z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu a odtiaľ trasou číslo 8 do Hainburgu.

Spoznávanie parku sa dá naplánovať na jeden i niekoľko dní. Z hlavnej Dunajskej cyklotrasy (vedie až po Viedeň) možno vyrážať na menšie okružné trasy do chráneného územia. Ubytovanie i občerstvenie nájdete v reštauráciách popri Dunaji či v malých mestečkách pár kilometrov od parku. Ceny sú porovnateľné s ubytovaním v našich turistických centrách.

Ak sa rozhodnete pre jednu z exkurzií na člnoch so sprievodcom, dostanete sa do najkrajších zákutí tejto oblasti. Plavby bezmotorovými člnmi sú možné len na niektorých vybraných úsekoch mŕtvych ramien.

Na niektorých miestach smú pristávať člny a je povolené aj kúpanie.

Do Bratislavy sa dá vrátiť aj po trase, ktorá vedie popri umelom kanáli s názvom Marchfeldkanal - Radwanderweg. Je postavený tak, aby vyzeral čo najprirodzenejšie. Je to príjemný návrat domov s peknou prírodou okolo.

Z histórie

Regulácia Dunaja na konci 19. storočia a výstavba kaskády vodných diel podstatne zmenili prirodzený chod lužných lesov. Výrazne negatívne stopy zanechali aj desiatky rokov intenzívneho lesného hospodárstva.

Aby bolo možné dunajské lužné lesy účinne chrániť, na začiatku 70. rokov sa začalo hovoriť o vytvorení národného parku.

V roku 1984 hrozilo územiu dnešného národného parku najväčšie ekologické nebezpečenstvo, pretože sa začala príprava výstavby vodného diela pri Hainburgu. To by definitívne bolo porušilo stovky hektárov najvzácnejšieho lužného lesa, obmedzila by sa prirodzená dynamika vodného toku a utrpela by aj kvalita spodnej vody.

V polovici decembra 1984 sa pri Hainburgu stretli stovky ochranárov, aby protestovali proti výstavbe vodného diela. Ich pokojný protest trval niekoľko týždňov a bol úspešný. Rakúska vláda sa predbežne vzdala výstavby plánovaného vodného diela.

V rokoch 1986 - 1989 sa diskutovalo o vytvorení národného parku, v rokoch 1991 - 1995 sa plánovala jeho konečná podoba.

Národný park Donau - Auen bol slávnostne otvorený 27. októbra 1996 a o rok neskôr získal od Svetovej únie ochrany prírody aj medzinárodné uznanie.


Cyklotrasy sú označené farebnými pásmi a smerovkami, ktoré sú upevnené na stĺpikoch z červeného smreka, napodobeninách tých historických, na ktorých sa v minulosti uchytávali lode na Dunaji.

Informačné centrum v Eckartsau

telefónne číslo: +43/2214/2335-18, e-mail: infostelle.donauauen@oebf.at

Informačné centrum v Bad Deutsch - Altenburg

telefónne číslo: +43/2165/62459, e-mail: pedon@m49.magwien.gv.at

Mestská informačná kancelária v Hainburgu

telefónne číslo: +43/2165/62111-23

Informácie v slovenčine

Katarína Zlochová, telefónne číslo: 64 53 84 94, e-mail: katka.zlochova@stonline.sk

4 Barbara Grabner, telefónne číslo 52 92 66 15, e-mail: mfjk@conilguk.sk

www.donauauen.at



Na území Slovenska poznajú Bratislavčania okolie Dunaja vďaka cyklotrasám na oboch brehoch rieky takmer dokonale. Turisticky zaujímavé je však aj okolie Dunaja v Rakúsku. Územie od Devína až po Viedeň je jedna z posledných veľkých nezastavaných lužných oblastí Európy. V roku 1996 bola vyhlásená za národný park pod názvom Donau - Auen (dunajské lužné lesy).

Dunaj ako jediný formuje okolie

Národný park pokrýva plochu asi 9300 hektárov a plánuje sa jeho rozšírenie. Zahŕňa mnoho ekosystémov a žije tam veľa ohrozených druhov zvierat a rastlín. Dunaj má na území parku celkom 36 kilometrov. Stúpanie a klesanie hladiny v rozpätí až 7 metrov je jediným činiteľom, ktorý toto územie prirodzene formuje, lebo oblasť sa po zriadení parku prestala hospodársky využívať.

Lužné lesy sú tak ako na našom území záchytným priestorom pre záplavy. Aj vďaka nim sa vytvárajú nové ramená Dunaja. Tie potom svojím tokom alebo naopak vysychaním menia krajinu a vytvárajú priaznivé podmienky pre viac ako 5000 druhov rastlín a živočíchov.

"Je to zásluha osemročnej práce ochranárov, no ideálny stav to zatiaľ nie je. Vyžiada si to ešte veľa práce, aby sme zvrátili negatívne zásahy človeka do tohto cenného územia. Cielenými zásahmi chceme dosiahnuť, aby sa urýchlil rozvoj prirodzeného stavu lužného lesa," hovorí Barbara Grabner z národného parku.

Jedna z dvadsiatich túr vyhovie aj nevidiacim

Turisti majú viacero možností spoznať tento národný park. Pešo po značených turistických chodníkoch, na bicykloch po cyklotrasách alebo na loďkách po vybraných úsekoch Dunaja. "Celkovo ponúkame až 20 rôznych túr, niektoré sú špeciálne. Pre nevidiacich, pre deti alebo historické. Je síce povzbudzujúce, keď človek s prstom na mape dorazí k svojmu cieľu, ale odporúčala by som využiť služby sprievodcu, lebo stratiť sa tu nie je vôbec nič zložité. Odborník vás navyše dokáže upozorniť na zaujímavosti, ktoré si laik nemusí všimnúť," radí Barbara Grabner.

Národný park je voľne prístupný po všetkých turistických chodníkoch. Menšie okružné trasy sú navzájom prepojené s diaľkovou trasou 07, ktorá vedie popri Dunaji a prechádza národným parkom. Trasy sú označené farebnými pásmi a smerovkami, ktoré sú upevnené na stĺpikoch z červeného smreka, napodobeninách tých historických, na ktorých sa v minulosti uchytávali lode na Dunaji. Pri orientácii dobre poslúžia tabule s mapami.

Keďže celé územie Donau - Auen má štatút národného parku, treba dodržiavať všetky pravidlá platiace pre chránené územie. Pohybovať sa dá len po vyznačených chodníkoch, pes musí byť vždy na vôdzke, všetok odpad treba odnášať, platí zákaz trhať chránené rastliny, stanovať a klásť oheň. Niektoré úseky značených ciest sú v čase záplav neschodné, vtedy treba rešpektovať upozornenia a príkazy pracovníkov parku.

foto a mapa - www.donauauen.at

(O týždeň: Južná Morava)


Národný park Donau - Auen (dunajské lužné lesy) sa začína v okolí Dunaja už pri Devíne a rozprestiera sa až po Viedeň. Turisti ho majú možnosť spoznať na bicykli, po svojich, ale ak sa rozhodnú pre jednu z exkurzií na člnoch so sprievodcom, dostanú sa sa do najkrajších zákutí tejto oblasti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 888
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 075
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 711
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu