Na návštevníkov vajnorských jazier sa začali doslova tlačiť autá zaparkované priamo okolo brehov.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
K vajnorským jazerám, ľudovo nazývaným bager, sa môže po novom jazdiť len so špeciálnym povolením vajnorskej samosprávy. "Situácia už bola neúnosná, Vajnorčania prestávajú k jazerám chodiť. Autá parkujú aj priamo pri brehu, pritom hlavne z východnej strany je podmytý vodou. A dochádza aj k znečisťovaniu jazier," hovorí vajnorská starostka Anna Zemanová.
Dve navzájom prepojené štrkoviská neďaleko Zlatých pieskov sú vyhľadávaným prírodným kúpaliskom, voda je tu pomerne čistá. "Chodievali sme sa sem kúpať roky, ešte kým tu ťažili štrk. V poslednom čase je to tu neúnosné, autá nám pokojne prechádzajú po dekách, ako keby sa nič nedialo. Tento rok som tu len druhýkrát, už ani nemám chuť sem chodiť," hovorí Vajnorčanka Elena Chudejová.
Stovky prichádzajúcich áut spôsobujú chaos v doprave a robia problémy aj chodcom. "Komunikácie okolo jazier boli budované len ako prístupové k záhradám a nezvládajú takýto nápor. Preto k jazerám môžu chodiť len autá s povolením, ktoré dostanú iba vlastníci a záhradkári, dopravná obsluha a rybári," hovorí Zemanová.
Na pozemku medzi jazerami funguje s povolením mestskej časti súkromné strážené parkovisko s kapacitov 70 miest, za deň sa platí 55 korún. Lístok zároveň slúži ako jednorazové povolenie mestskej časti pre vjazd. Autá možno zaparkovať aj pri železničnej stanici, ktorá je od menšieho jazera vzdialená asi dvesto metrov. "Najvhodnejšie je však prísť na bicykli," myslí si Zemanová. Vodičov zle zaparkovaných áut budú pokutovať mestskí policajti.
Pozemky okolo bývalých bagrovísk nie sú ešte majetkovo vyrovnané. Na niektorých súkromných pozemkoch sa však pripravuje výstavba rôznych komplexov. Už v najbližších mesiacoch by mali medzi jazerami začať stavať reštauráciu s ďalším parkoviskom, na východnej strane by mal vyrásť motorest, na západnej športoviská. "Vstupné sa však na štrkoviskách platiť nebude, chceme udržať charakter prírodného kúpaliska," ubezpečuje Zemanová.
MARTIN KÓŇA