Práce na oceľovej konštrukcii hlavnej časti mosta Košická sú už ukončené. "V súčasnosti osádzame laná, na ktorých bude most zavesený, dokončujeme chodníky a pripravujeme jeho otáčanie," povedal nám Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., ktorá je investorom stavby. Momentálne sa pracuje na odstraňovaní umelého ostrova vybudovaného v koryte Dunaja pri stavbe piliera. Dokončené sú dráhy pod mostom, po ktorých sa pohyb začne.
Otáčanie by malo trvať tri dni - prvý deň sa most po dráhe vysunie z brehu na nákladné člny, druhý deň budú člny otáčať most po rieke a tretí deň bude na pravom brehu presunutý a umiestnený na pilier. Otáčať ho budú súlodím vytvoreným zo štyroch nákladných člnov. V nich vybudujú prehradky na prečerpávanie vody, ktorou sa budú člny vyvažovať, a pomocnú konštrukciu, ktorá bude most pri otáčaní podopierať.
Teleso mosta váži teraz päťtisíc ton. "Podobným spôsobom už mosty nad riekou inštalovali, ale prvýkrát to bude most takýchto veľkých rozmerov," hovorí Csáder.
Otáčanie mosta je naplánované medzi 9. a 14. septembrom, keď bude uzavretá aj plavba po Dunaji. Termín platí za predpokladu, že bude vhodná úroveň hladiny rieky a dobrá viditeľnosť. "Najväčšie starosti nám môže narobiť vietor," povedal Csáder.
Po otočení dobudujú chýbajúce časti oboch zakončení mosta a na samotnom moste budú dokončovať stavbu vozovky, chodníkov a nátery. "Ostalo nám ešte veľa práce na komunikáciách súvisiacich s mostom - na Košickej ulici a na jej križovatkách."
Práce na výstavbe mosta sa začali vlani vo februári, sprevádzkovaný by mal byť v prvej polovici budúceho roka. Namiesto pôvodne plánovaných 3,6 miliardy korún budú celkové náklady na most o 679 miliónov korún vyššie v dôsledku zvýšenia sadzby DPH a nárastu vstupných cien, napríklad nafty a ocele. O zvýšenie potrebnej sumy investor požiadal štát v týchto dňoch.
Na moste bude dominovať svetlosivá a modrá farba, v noci by mal byť nasvietený. Jedna strana bude mať lávku pre chodcov s výťahmi pre invalidov, druhá cyklolávku. V ankete navrhli Bratislavčania mostu okolo dvadsať názvov, investor by bol za ten najjednoduchší - Piaty most.
JANA PARKROVÁ